Super Biznes - Remont pod twoim okiem

2014-07-15 17:48

Wiosna i lato to czas finansowych żniw dla firm remontowych. Jeśli więc masz smykałkę do wykańczania mieszkań i doświadczenie w branży, nie wahaj się, tylko zakładaj firmę remontową.

Założenie działalności oferującej usługi remontowe nie wymaga specjalnych zezwoleń. Wymaga natomiast doświadczenia w branży. Nie liczą się tu wykształcenie czy certyfikaty. Klienci cenią sobie doświadczenie i solidność. Firma remontowa nie wymaga wielkich inwestycji. Odpadają koszty na kupno czy wynajem lokalu. Pieniądze potrzebne są jedynie na sprzęt. Jeśli masz fach w ręku, ale twój portfel świeci pustkami, możesz ubiegać się o dofinansowanie z Unii Europejskiej lub z urzędu pracy.

Właściciele firm remontowo-budowlanych na brak pracy nie będą narzekać. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszym półroczu tego roku wydano pozwolenia na budowę niemal 62 tys. mieszkań. To prawie 15 proc. więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym.

Aż o 23 proc. wzrosła liczba mieszkań, których budowę już rozpoczęto. To już blisko 59 tys. lokali. Większość z nich oddawana jest do użytku w stanie deweloperskim, który wymaga porządnego wykończenia. Warto zaznaczyć, że wiele budynków postawionych przed kilkoma laty już teraz wymaga poprawek. To znak, że w najbliższym czasie firmowy grafik będzie mocno napięty.

Rozeznanie rynku

Od czego zacząć zakładanie firmy remontowo-budowlanej? Krok pierwszy to biznesplan i rozeznanie rynku. Wiemy, że popyt będzie, ale trzeba sprawdzić, ile takich firm już działa na terenie, na którym zamierzamy świadczyć swoje usługi. W tym celu najlepiej odwiedzić branżowe serwisy internetowe i sprawdzić udostępniony w sieci indeks firm. Warto też popytać znajomych, czy znają podobne firmy, zadzwonić do nich jako potencjalny klient i zapytać o najbliższe wolne terminy. Jeśli okaże się, że czas oczekiwania jest długi, to znaczy, że możesz śmiało uruchamiać działalność.

Solidne podstawy

Już na wstępie trzeba oszacować przyszłe zarobki. W tym celu należy poznać cenniki firm działających w regionie. Sposoby wyceny usług w budowlance są różne. U jednych cena zależy od metra kwadratowego i konkretnej usługi, u innych od większych wartości (np. całe mieszkanie). Dla przykładu za pomalowanie kawalerki o pow. 30 mkw. można wziąć ok. 1 tys. zł, a jeśli dodatkowo trzeba zdrapać starą farbę, cena rośnie do 1,5 tys. zł. Takie drobnostki, jak pomalowanie starych drzwi, to ok. 25 zł, zamontowanie wentylatora - ok. 50 zł, a parapetu wewnętrznego - ok. 80 zł. Jeśli przyjmiesz dwa większe zlecenia w miesiącu, możesz wystawić rachunek na ok. 6 tys. zł. Jeśli kładziesz glazurę, instalujesz elektrykę cena rośnie do 12-16 tys. zł.

Niskie koszty

Na start potrzebne są pieniądze. Największą inwestycją jest profesjonalny sprzęt. Jeśli już masz auto i zamierzasz wykonywać tylko proste prace, jak malowanie ścian czy tapetowanie, odpowiednie narzędzia i materiały do pracy będą kosztować cię ok. 1,5-2 tys. Jeśli w grę wejdą poważniejsze prace budowlane i wykończeniowe, to wydatki rosną do 15 tys. zł. Na szczęście drogi sprzęt (np. profesjonalne szlifierki czy urządzenia wielofunkcyjne) można wypożyczać na doby. Jeśli więc korzystasz z nich sporadycznie, bardziej niż kupno opłaca się wypożyczenie ich.

Duże oszczędności

Wielkim plusem firmy remontowej jest brak konieczności wynajmowania czy kupowania lokalu do prowadzenia działalności. Siedzibą firmy może być twoje mieszkanie, biurem jeden pokój, a sprzęt z powodzeniem możesz trzymać w piwnicy czy garażu. To znacznie obniża koszty inwestycyjne.

Brak uprawnień

Właścicielem firmy remontowej czy wykonującej prace budowlane może zostać każdy. W tej grupie zawodowej sukcesu nie gwarantują wykształcenie, zaświadczenia, świadectwa czy dyplomy. Liczą się umiejętności, dokładność i doświadczenie (np. zdobyte przy remontach u znajomych lub w pracy za granicą).

Niezbędne formalności

Firma remontowo-budowlana to zwykła działalność gospodarcza, która nie jest obwarowana żadnymi dodatkowymi koncesjami czy licencjami. Aby ją uruchomić, trzeba zarejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.ceidg.gov.pl). Można to zrobić elektronicznie (jeśli masz podpis elektroniczny albo profil na platformie e-PUAP - tj. elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) lub w urzędzie gminy. Najważniejsze, by w formularzu wybrać jak najwięcej kodów określających zakres świadczonych usług. Dzięki temu w miarę rozkręcania firmy nie trzeba będzie już uzupełniać tego zestawu. Zaznaczamy, że wpis do CEIDG jest bezpłatny. A wszystkie formalności związane z zakładaniem jednoosobowej firmy można załatwić w jednym okienku. Nie trzeba już odwiedzać ZUS, urzędu statystycznego czy skarbowego. Chyba że będziemy zatrudniać pracownika. W tej sytuacji należy zgłosić go do ubezpieczenia w ZUS. Niezbędna może okazać się też wizyta w skarbówce.

Mały zespół

Na początku firmę remontową można śmiało prowadzić w pojedynkę lub z kimś z rodziny w roli pomocnika. Jedynie księgowość warto zlecić profesjonaliście. Zatrudnienie pracowników należy rozważyć wtedy, gdy pojawia się więcej zleceń. Branża budowlana wiąże się z sezonowością, najlepiej więc postawić na umowy cywilnoprawne. Pamiętaj jednak, że pracownicy są wizytówką twojej firmy. Na niedokładnych czy niesolidnych robotników z łapanki nie możesz sobie pozwolić.

Wiele zleceń

Jak pozyskać klientów? Należy ogłaszać się w profesjonalnych, branżowych serwisach internetowych. Warto wydrukować ulotki, a potem dystrybuować je na nowych osiedlach i wrzucać do skrzynek nowych bloków. Można też stworzyć większe plakaty i wywiesić je na słupach ogłoszeniowych. Dobrym sposobem będzie nawiązanie współpracy z architektami wnętrz i deweloperami, a także spółdzielniami i wspólnotami mieszkaniowymi. Warto regularnie przeglądać informacje o przetargach. Znajdziesz je w biurach zamówień publicznych urzędów, które je organizują, np. urząd miasta i gminy oraz w elektronicznych biuletynach informacji publicznej zamieszczanych na stronach internetowych tych jednostek.

Działanie w sieci

W dobie Internetu nie może zabraknąć profesjonalnej strony internetowej. Najlepiej by domena była taka sama, jak nazwa firmy. Ciekawym chwytem reklamowym jest zamieszczanie tam krótkich tekstów oraz instruktażowych filmików z fachowymi poradami budowlanymi. Bardzo ważna jest dobrze wyeksponowana zakładka "kontakt", na której powinny znajdować się numery komórkowe osób przyjmujących zlecenia oraz e-mail. Jeśli dobrze wyremontowałeś mieszkanie swoje lub znajomego, zamieść zdjęcia tych wnętrz. Ważny jest też jasny cennik. Dla zachęty można umieścić napis "ceny do negocjacji". Pamiętaj, by codziennie przeglądać skrzynkę e-mailową. Nie wolno ci przegapić ważnego zlecenia czy pytania klienta. Stronę firmy trzeba dobrze wypozycjonować w sieci. To zadanie najlepiej zleć fachowcom.

Dokąd po pieniądze

Nie każdy ma pieniądze na własny biznes. Jednak nie warto rezygnować z planów. Są sposoby na pozyskanie wystarczającej gotówki. Jeśli jesteś osobą bezrobotną, możesz otrzymać pożyczkę do 70 tys. zł z urzędu pracy. Warto też poszukać programów w instytucjach dysponujących pieniędzmi z UE. Pomocne mogą okazać się fundusze poręczeń kredytowych wspierające młodych przedsiębiorców.

Klienci cenią solidność

Piotr Ostrowiecki (36 l.), właściciel firmy remontowo-budowlanej "Kontraktor" w Białymstoku (woj. podlaskie): - Jestem absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego, ale po pierwszym roku pracy jako nauczyciel wuefu byłem załamany wysokością zarobków w szkole i zdecydowałem się wyjechać do pracy na budowie w USA. Już po czterech miesiącach nabrałem tam tyle odwagi i wiary we własne siły, że w 2002 r. wróciłem do Polski i założyłem własną firmę remontowo-budowlaną. Początkowo pracowałem sam, a niezbędne narzędzia i maszyny kupowałem stopniowo, z oszczędności. Z czasem zatrudniłem jednego pomocnika, potem dwóch. Obecnie zatrudniam sześcioosobową ekipę, a sam skupiam się na zarządzaniu firmą. Oferujemy kompleksową obsługę - od projektu poprzez jego wykonanie aż do zawieszenia we wnętrzu obrazów czy karniszy do firan. Współpracujemy z architektami wnętrz i realizujemy inwestycje

w mieszkaniach prywatnych, domach i biurach. Wyspecjalizowaliśmy się w modernizacjach samochodowych stacji diagnostycznych i jesteśmy licencjonowanym wykonawcą suchych zabudów gipsowych. Uważam, że klienci są coraz bardziej wymagający i dlatego powodzenie w tej branży można zdobyć tylko dzięki solidnemu wykonawstwu oraz szerokiemu wachlarzowi usług.

Koszty

koszty inwestycji:

=kupno podstawowych profesjonalnych narzędzi i dodatkowych rzeczy (folie ochronne, ubranie robocze z logo firmy): ok. 1,5 tys. zł

=reklama: 2 tys. zł

=używane auto:

ok. 5 tys. zł

SUMA: 8,5 tys. zł

Dochód

przychody miesięczne

= Przy dwóch kompleksowych remontach mieszkań o powierzchni ok. 40 mkw.: ok. 12 tys. zł

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze