Zapewnij biurko do wynajęcia

2015-04-14 4:00

Dysponujesz lokalem do wynajęcia? Uruchom biuro coworkingowe. Podnajmowanie miejsca do pracy startującym w biznezie to pomysł na firmę nie tylko w dużym mieście

Startujący na rynku przedsiębiorcy nie muszą od razu wynajmować powierzchni biurowej. Mogą za niewielką opłatą podnająć sobie miejsce przy biurku w ramach tzw. coworkingu.

Coworking w wolnym tłumaczeniu to "wspólne pracowanie". W praktyce zjawisko polega na wynajmowaniu pod jednym dachem biurek przez przedstawicieli rozmaitych zawodów. Do tego celu służą specjalne biura coworkingowe. Są to średniej wielkości przestrzenie (zwykle mieszkania w kamienicy lub bloku) zaadaptowane na potrzeby użytkowników. Przestrzeń w biurze coworkingowym dzieli się na kilka stref: przestrzeń do pracy, konferencji, przygotowania posiłków i relaksu. Zatem jeśli dysponujesz odpowiednim lokalem w dobrym punkcie miasta i marzysz o własnej firmie, to możesz pomyśleć nad uruchomieniem biura coworkingowego. Założenie biura coworkingowego może okazać się strzałem w dziesiątkę. To też dobry sposób na biznes nawet wtedy, gdy taki lokal pod działalność będzie trzeba nająć.

Dla kogo oferta

Z oferty biura coworkingowego korzystają zwykle przedstawiciele wolnych zawodów, którzy mają własną działalność gospodarczą lub działają jako osoby fizyczne. Do tej grupy należą głównie freelancerzy z rozmaitych branż, m.in. PR-owcy, dziennikarze, przedstawiciele szeroko rozumianej branży IT, tłumacze, a nawet księgowi. Osoby te do swojej pracy nie potrzebują stacjonarnego biura, tylko zadowolą się porządnym biurkiem z wygodnym krzesłem. W biurze coworkingowym cenią sobie możliwość spędzenia czasu z innymi i - co niezwykle ważne - możliwość nawiązania współpracy z właścicielami innych firm. Dlatego też w takim miejscu muszą znajdować się chociaż niewielka kuchnia i sala konferencyjna.

dobre wyposażenie

Biuro coworkingowe powinno być porządnie wyposażone. W części biurowej podstawą są dobrej jakości meble biurowe i urządzenia biurowe, takie jak kserokopiarka, niszczarka, skaner, a nawet telefon stacjonarny z faksem. Komputery klienci będą przynosić swoje, ale szybki Internet powinno już zapewnić biuro. Oczywiście warto mieć na stanie parę dyżurnych laptopów. W sali szkoleniowo-konferencyjnej podstawą zaś jest porządny projektor multimedialny, a dodatkowym gadżetem tablica interaktywna. Kuchnia w biurze coworkingowym nie może przypominać klitki rodem z akademika. Musi być urządzona praktycznie, ale i ze smakiem. Podstawowe wyposażenie to ekspres do kawy, kuchenka mikrofalowa, lodówka, wszystkie naczynia i oczywiście odpowiedniej wielkości stół z krzesłami.

Wspólny adres

Biuro coworkingowe sprawdza się w przypadku start-upów. Młodzi przedsiębiorcy często nie mają pieniędzy na wynajęcie całego biura. Tutaj mają możliwość założenia firmy pod dobrym adresem i działania na dostosowanej do swoich potrzeb powierzchni biurowej. Od biura coworkingowego otrzymują nie tylko powierzchnię i podstawowe narzędzia do pracy, lecz także adres, na który można zarejestrować firmę, i numer telefonu stacjonarnego oraz faksu.

Skuteczna promocja

Biuro coworkingowe trzeba wypromować. Podstawą jest aktywny profil na portalu społecznościowym oraz dobrze wypozycjonowana strona internetowa. To zadanie warto zlecić profesjonaliście. Nie zapomnij zamieścić na stronie bogatej galerii zdjęć obrazujących biuro. By zachęcały one potencjalnych klientów, muszą być profesjonalnie wykonane (dobrze doświetlone, właściwie zaaranżowane itp.). Pamiętaj, że klientami biura coworkingowego są w większości osoby ceniące sobie estetykę.

Przyjazny klimat

Aby klienci nie uciekali, ale coraz chętniej korzystali z oferty danego biura coworkingowego, musi ono mieć odpowiedni klimat. Dlatego też właściciel takiego miejsca powinien angażować się w to, co dzieje się na miejscu. Dobrym pomysłem jest przygotowywanie domowych wypieków i nieodpłatne serwowanie ich w kuchni. Można też przygotowywać klientom ciekawe wizytówki, a nawet organizować wspólne spotkania integracyjne. Chodzi o to, by biuro coworkingowe z prawdziwego zdarzenia nie przypominało chłodnego urzędu czy korporacji, ale raczej artystyczną pracownię. Oczywiście w rezultacie klimat stworzą klienci, ale to właściciel musi zbudować porządną podstawę.

Zachęcający cennik

Nie od dziś wiadomo, że najskuteczniejszym sposobem na pozyskanie i utrzymanie klientów jest niska cena usług. Dlatego przygotuj dobry cennik. Podstawą coworkingu jest możliwość wynajęcia biurka na godziny. Dlatego też w ofercie musi być cena najmu za godzinę - zwykle ok. 5-7 zł. Można też wyodrębnić podział na pół dnia (ok. 20 zł) i cały dzień (ok. 40 zł). Dla klientów, którzy chcą pracować przez dłuższy czas, trzeba wprowadzić atrakcyjne opłaty abonamentowe. Cena zależy tu od kliku czynników, np. od liczby dni spędzonych w biurze i tego, z czego klient będzie korzystać (liczba drukowanych kartek czy spotkań w sali konferencyjnej itp.). Wtedy miesięczna opłata waha się od ok. 300-400 zł. W takim biurze można też wynająć na godziny czy określony czas tylko jedną z sal, np. konferencyjną albo biznesową.

koszty

KOSZTY INWESTYCJI

? remont i wyposażenie lokalu - ok. 30 tys. zł

? miesięczny czynsz za lokal o pow. 60 mkw. - ok. 1,8 tys. zł

? reklama i strona internetowa - ok. 3 tys. zł

SUMA: 34,8 tys. zł

koszty

KOSZTY miesięczne

? czynsz za lokal - 1,8 tys. zł

? rachunki - ok. 400 zł

? zaopatrzenie biurowe i kuchenne - ok. 300 zł

? składki za siebie - ok. 500 zł

SUMA: 3 tys. zł

dochód

? Zakładając, że masz 20 biurek, połowa z nich wynajęta jest przez klientów abonamentowych, pięć wynajmowane jest cały czas na godziny (po 8 godzin dziennie), a pozostałe pięć i salka konferencyjna wynajmowane są sporadycznie.

SUMA: ok. 10 tys. zł

Przychód przed opodatkowaniem: ok. 7 tys. zł

Fascynuje mnie d9ziałanie w grupie

Paweł Makowiecki (34 l.), współwłaściciel firmy coworkingowej "Wirtualne Biuro Warszawska 6" w Białymstoku (woj. podlaskie):

- Ukończyłem studia ekonomiczne i podyplomową szkołę trenerów. Od kilkunastu lat prowadzę szkolenia w Polsce i za granicą. Kilka lat temu mieszkałem i pracowałem w Kambodży, gdzie po raz pierwszy zetknąłem się z ideą coworkingu i mogłem obserwować ten sposób pracy z bliska. Zafascynowało mnie, jak dzięki temu ludzie tam potrafią się organizować i działać wspólnie bez żadnych dotacji z zewnątrz. Po powrocie do Polski w 2011 r. postanowiłem znaleźć grupę kreatywnych osób, z którymi mógł-bym podobny pomysł wcielić w życie w moim rodzinnym mieście. Zaczęliśmy od regularnych spotkań w kawiarni, a z czasem, dzięki sponsorom i własnym nakładom pracy, zorganizowaliśmy przestrzeń biurową do wynajęcia w centrum Białegostoku. Obecnie lokalem tym zarządza Białostocki Park Naukowo-Technologiczny, zaś my rozwijamy naszą spółkę w innej lokalizacji. Oprócz możliwości wynajęcia przestrzeni biurowej do pracy, oferujemy też "wirtualne biuro", czyli możliwość zarejestrowania działalności gospodarczej pod naszym adresem oraz prowadzenie wszelkich spraw związanych z prowadzeniem firmy. Współpracują z nami prawnicy, tłumacze, graficy, szkoleniowcy... W coworkingu możliwość wynajęcia biurka na godziny jest zresztą sprawą drugorzędną - ważniejsza jest możliwość przebywania z innymi ludźmi wykonującymi wolne zawody, podpatrywania innych profesjonalistów, wymieniania się doświadczeniami i problemami. To działa motywująco, daje szansę nawiązania współpracy, wspiera innowacyjność i powstawanie nowych projektów. Nasze motto to "Mamy talent - potrzebujemy tylko współpracować".

TEM

Najnowsze