KOBIETA Moda i uroda Zdrowie i psychologia Dom i wnętrza Przepisy kulinarne
Se.pl styl życia zdrowie i psychologia Piękno w każdej z nas

Piękno w każdej z nas

09.09.2016, godz. 14:13
Oczy
foto: SHUTTERSTOCK

Zgrabna sylwetka, gładka skóra czy bujna fryzura zawsze przyciągają uwagę. Ale uroda to nie tylko idealna figura, włosy i cera, które mimo wysiłków z czasem się starzeją. Charakter człowieka i jego wewnętrzną siłę ukazują oczy – zwierciadło duszy. I to jest piękno nieprzemijające.

Oczy czarne i zielone, niebieskie i bursztynowe. Zauroczyły tylu poetów i bardów, że nie ma wątpliwości, jaką moc ma ich uroda. A także zdolność przekazywania niewypowiedzianych słów. Jednak najważniejszą funkcją oczu jest wzrok. I właśnie ze względu na to naszym oczom należy się szczególna uwaga i troska.

Jak dbamy o oczy ...

... tak dobrze one działają. Dlatego też :

• nosimy okulary przeciwsłoneczne z filtrem
• czytamy zawsze w odpowiednim oświetleniu
• staramy się zapewnić oczom wystarczającą dawkę snu
• ograniczamy czas spędzany przed monitorem komputera
• unikamy klimatyzacji, która wysusza spojówki
• czując suchość stosujemy krople nawilżające
• w kontakcie z materiałami niebezpiecznymi, parami, pyłami, nosimy okularów ochronnych
• robimy okłady na zmęczone oczy
• wykonujemy ćwiczenia odprężające oczy
• rezygnujemy z palenia tytoniu, które jest przyczyna chorób oczu
• regularnie chodzimy na wizyty kontrolne do okulisty

Liczy się to, co jemy

Wielki wpływ na funkcjonowanie narządu wzroku ma nasza dieta. Najlepsza dla niego jest ta bogata w witaminę A, którą znajdziemy w marchwi, brokułach, jarmużu, szpinaku, ziemniakach, groszku, dyni i pomidorze oraz morelach, mango i papai. Jest także w mleku i maśle – co szczególnie ważne, gdyż A jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Dobroczynne działanie dla naszego widzenia mają również witaminy E i C ( w szczawiu, papryce, burakach, czarnej porzeczce, cytrusach) oraz te z grupy B (jedzmy fasolę, groch, orzechy włoskie, migdały, jaja, mleko i przetwory mleczne). Luteina i zeaksantyna, chroniące oko przed uszkodzeniem przez światło słoneczne występują w kukurydzy, szpinaku, brokułach, papryce, zielonym groszek, żółtku jaj. Ważny jest też cynk (nasiona roślin strączkowych, orzechy, produkty zbożowe, ryby, mięso) oraz kwasy tłuszczowe omega-3 (ryby morskie, orzechy, migdały, niektóre oleje roślinne).
Pomocne mogą okazać się suplementy diety zawierające wszystkie te potrzebne składniki w odpowiednich proporcjach.

Wady wzroku

Niektóre niedoskonałości wzroku pojawiają się z wiekiem, mimo naszych starań. Inne są wadami wrodzonymi. Dzięki pomocy specjalistów radzimy sobie z nimi. Wady takie jak nadwzroczność, krótkowzroczność czy astygmatyzm niwelujemy nosząc okulary. Nie jest to najbardziej komfortowa forma i wciąż poszukuje się lepszych. Niektórzy czują się lepiej nosząc soczewki kontaktowe. Niestety nie każdy może to robić. W dłuższej perspektywie zakup soczewek okazuje się też drogim rozwiązaniem. Najnowocześniejszym rozwiązaniem jest w tej chwili korekcja wady wzroku laserem. Metodą tą leczy się na świecie i w Polsce już kilkadziesiąt lat. I dzięki temu wieloletniemu doświadczeniu wypracowano najskuteczniejsze i jak najmniej inwazyjne sposoby. Od 3 lat w Polsce wykonuje się zabiegi korekcji laserowej przy użyciu separatora EBK. Chociaż zabieg nie jest tani, to przecież inwestycja na lata!

autor: Anna Raciniewska zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: