Gdy zabraknie miejsca

2013-07-03 4:00

Czasem zdarza się czarny scenariusz. Jedziemy na upragniony urlop, a tu niespodzianka już na starcie. Samolot lub pociąg jest opóźniony i nie zdążymy na następne połączenie. Na szczęście mamy prawo starać się o odszkodowanie.

Jego wielkość zależy od odległości do ostatniego portu, do którego przybędziemy spóźnieni na skutek odmowy przyjęcia na pokład. Wynosi od 250 do 600 euro. Gdy mamy wykupiony bilet w niższej klasie, gdzie zabrakło miejsc, są natomiast w klasie wyższej, możemy je zająć, a przewoźnik nie ma prawa żądać dopłat. W sytuacji odwrotnej, przysługuje nam odszkodowanie, płatne w ciągu 7 dni, w wysokości od 30 do 75 proc. ceny biletu (zależnie od odległości).

Gdy lot został odwołany

Mamy prawo do wyżywienia, zakwaterowania, skorzystania z telefonu, faksu, e-maila. Jeśli rezygnujemy z lotu, możemy żądać zwrotu ceny biletu i bezpłatnego transportu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż, pierwszym możliwym połączeniem. Jeśli przewoźnik mógł zapobiec odwołaniu lotu, należy żądać odszkodowania - takiego samego jak przy odmowyie przyjęcia na pokład z powodu braku miejsc.

Odszkodowanie nie przysługuje, jeśli przewoźnik poinformował w odpowiednim terminie o odwołaniu lotu.

Gdy samolot jest spóźniony

Mamy prawo do dwóch bezpłatnych połączeń telefonicznych, faksów lub e-maili i, jeśli to potrzebne, posiłków, noclegu w hotelu i transportu między hotelem a lotniskiem. Jednak tylko wtedy, gdy przewoźnik ma podstawy przewidywać opóźnienie lub opóźnienie jest większe niż:
* 2 godziny w przypadku rejsów do 1500 km;
* 3 godziny w przypadku rejsów wewnątrz UE, powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
* 4 godziny w przypadku pozostałych rejsów.

Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin, mamy prawo do zwrotu kosztów biletu i bezpłatnego powrotu do portu, z którego rozpoczynaliśmy podróż, pierwszym możliwym połączeniem.

Gdy opóźnienie w przylocie wynosi co najmniej 3 godziny, mamy prawo do odszkodowania w takiej samej wysokości jak w przypadku odwołania lotu lub odmowy przyjęcia na pokład.

Gdy linie lotnicze zagubią bagaż

Gdy bagaż zostanie uszkodzony, zniszczony lub zaginie, mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 1000 SDR (międzynarodowa jednostka, obecnie ok. 5 zł). Swoje żądanie należy jednak zgłosić nie później niż w ciągu 7 dni od daty odbioru uszkodzonego bagażu, a w przypadku opóźnionego - nie później niż 21 dni od daty jego odbioru.

Jak się starać o odszkodowanie

* należy zgromadzić dokumentację wydatków - wszelkie paragony i rachunki mogą być pomocne przy ich wykazywaniu;
* postarajmy się o pisemne potwierdzenia faktów przez świadków lub policję;
* przygotujmy skargę do przewoźnika - reklamacja powinna być rzeczowa, starannie wyliczmy, czego spodziewamy się od przewoźnika i z jakiej racji;
* dołączmy do reklamacji kopie dokumentów - biletów, paragonów;
* reklamację wysyłamy listem poleconym za potwierdzeniem odbioru lub e-mailem;
* na odpowiedź czekamy 30 dni;
* jeśli nie dostaniemy odpowiedzi, należy złożyć skargę w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (Komisja Ochrony Praw Pasażerów), ul. Flisa 2, 02-247 Warszawa, tel. 520-74-84.

Gdy podróżujemy pociągiem

Jeśli pociąg się spóźni, zostanie odwołany lub jesteśmy niezadowoleni z usług przewoźnika, możemy złożyć reklamację. Powinna mieć formę pisemną i zawierać m.in.: adres przewoźnika, imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby składającej reklamację, uzasadnienie, kwotę roszczenia. Należy też dołączyć bilet na przejazd. Jeśli dostaliśmy wezwanie do zapłaty i chcemy się odwołać, musimy to zrobić nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia jego otrzymania. Jeśli wykupiliśmy bilet, ale nie mieliśmy przy sobie dokumentu poświadczającego prawo do ulgowego lub bezpłatnego przejazdu, w ciągu 7 dni możemy złożyć reklamację na piśmie i wezwanie do zapłaty zostanie umorzone (po uiszczeniu opłaty manipulacyjnej i udokumentowaniu uprawnień). Na złożenie reklamacji mamy rok, a rozpatrzenie jej trwa 30 dni.

Pasażerowie pociągów Express InterCity dodatkowo mają prawo do rekompensaty za spóźnienie pociągu w postaci bonów (do wykorzystania w ciągu roku od daty zakupu biletu). W przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 min możemy otrzymać rekompensatę w wysokości 25 proc. opłaty za przejazd. Opóźnienia powyżej 120 min uprawnia do rekompensaty 50 proc. ceny biletu. W pociągach lub na stronie internetowej www.intercity.pl znajdują się druki ułatwiające złożenie tego typu reklamacji. Wypełniony druk wraz z biletem trzeba przesłać do PKP Intercity lub zostawić w centrum obsługi klienta.

UWAGA! Niewykorzystany bilet możemy zwrócić. Kolej potrąci 15 proc. (pociągi Przewozów Regionalnych) lub 5-20 proc. (pociągi InterCity) - w zależności od terminu zwrotu (im wcześniej przed wyjazdem, tym kwota odstępnego mniejsza). Każda z reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie i w każdej brane są pod uwagę szczególne okoliczności.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze