Super Express»

Twoje pieniądze

»

Poradnik SE

» PUE dla przedsiębiorcy. ZUS,PŁATNIK,ELEKTRONICZNY ZUS,INTERNET,PUE,PRZEDSIĘBIORCY,SKŁADKI ZUS,

PUE dla przedsiębiorcy

Platforma Usług Elektronicznych to zestaw nowoczesnych usług, z których mogą korzystać wszyscy klienci ZUS. Natomiast specjalnie z myślą o przedsiębiorcach została utworzona aplikacja e-Płatnik. Teraz właściciele małych i średnich firm mogą wypełniać i składać ubezpieczeniowe dokumenty zgłoszeniowe oraz rozliczeniowe przez Internet.

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić do ZUS swoją firmę jako płatnika składek. Musi co miesiąc odprowadzać do ZUS składki za siebie, jako właściciela firmy. Dodatkowo, jeśli w swoim przedsiębiorstwie zatrudnia pracowników lub zleceniobiorców, również za nich powinien odprowadzać składki do ZUS. Od 1 września 2012 r. może rozliczać się z ZUS za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.

Zamiast papierowych deklaracji

To duże udogodnienie, bo wcześniej mali przedsiębiorcy musieli instalować specjalny program komputerowy albo co miesiąc składać w ZUS papierowe deklaracje (z wyjątkiem osób samozatrudnionych). Było to dosyć uciążliwe i czasochłonne. Wprawdzie właściciele małych firm nie musieli sami wypełniać tych deklaracji (robił to pracownik sali obsługi klientów ZUS, przedsiębiorca tylko podpisywał), ale trzeba było osobiście stawić się w placówce ZUS. Teraz, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych, przedsiębiorcy zatrudniający do 100 ubezpieczonych mogą załatwić wiele spraw, które do tej pory wymagały wizyty w oddziale ZUS. Aplikacja e-Płatnik umożliwia m.in. opłacanie obowiązkowych składek (jeśli przedsiębiorca ma konto w banku iPKO) i składanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych w trybie on-line.

Jakie składki przez Internet

Za pośrednictwem elektronicznej platformy ZUS mali i średni przedsiębiorcy mogą opłacać składki na:

l ubezpieczenia społeczne,

l ubezpieczenie zdrowotne,

l Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Jak skorzystać z e-Płatnika

Przede wszystkim trzeba stworzyć własne konto na portalu pue.zus.pl. Założenie konta składa się z dwóch etapów: rejestracji profilu oraz jego zaufania. Podczas rejestracji przedsiębiorca otrzymuje login oraz wybiera hasło do własnego profilu PUE. Sama rejestracja w portalu jest darmowa. Trzeba jednak udać się do stacjonarnej placówki ZUS, żeby potwierdzić swoją tożsamość - i dopiero wtedy profil PUE zostanie aktywowany. Po powrocie do domu i zalogowaniu się do portalu, wystarczy aktywować aplikację e-Płatnik w zakładce "Ustawienia".

Nieco inaczej wygląda rejestracja w przypadku przedsiębiorców, którzy mają profil zaufany na e-PUAP albo certyfikat kwalifikowany (bezpieczny podpis elektroniczny). Nie muszą oni osobiście odwiedzać placówki ZUS - mogą potwierdzić swoją tożsamość już w trakcie rejestracji na portalu pue.zus.pl.

Konieczny podpis elektroniczny

Samo założenie profilu na pue.zus.pl nie daje jednak dostępu do wszystkich usług oferowanych w ramach e-Płatnika.

Dokumenty ubezpieczeniowe, przesyłane za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej zakładu (a taką rolę pełni PUE), mogą być podpisywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Taka funkcjonalność istnieje w e-Płatniku, tak więc właściciele małych i średnich firm, którzy chcą skorzystać z możliwości wysyłania i podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych przez Internet (zgłoszeniowych i rozliczeniowych), mają możliwość bezpłatnego wysyłania dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS drogą elektroniczną. Muszą jednak oprócz profilu PUE posiadać profil zaufany na platformie e-PUAP - epuap.gov.pl.

Również do wysyłania czy odbierania dokumentów innych niż ubezpieczeniowe (np. wniosków, pism) wystarczy bezpłatny podpis elektroniczny. Można go uzyskać, składając wniosek o profil zaufany na ePUAP. Potem trzeba jeszcze, przy okazji uwierzytelnienia profilu PUE, potwierdzić swoją tożsamość w placówce ZUS.

Łatwa obsługa

Po pomyślnym zalogowaniu się do aplikacji e-Płatnik, można już przez Internet wypełniać i składać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Program okazuje się łatwy i przyjazny w obsłudze. Dużym udogodnieniem dla korzystających z e-Płatnika jest zakładka "Kreatory". Właśnie dzięki tym specjalnym, prostym w obsłudze kreatorom tworzenie dokumentów w programie e-Płatnik jest dużo łatwiejsze. Wystarczy wybrać odpowiedni kreator, a on krok po kroku przeprowadzi przedsiębiorcę przez proces tworzenia i wypełniania dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Dzięki kreatorom obsługi takie czynności jak zgłoszenia danych, ich zmiany bądź korekty nie powinny nikomu sprawić kłopotu.

Proste kreatory

W aplikacji e-Płatnik dostępne są następujące kreatory:

l obsługa płatnika,

l obsługa ubezpieczonego,

l obsługa rozliczenia,

l obsługa członka rodziny,

l obsługa dokumentów płatniczych,

l obsługa dokumentów ZUS RMUA,

l obsługa dokumentów ZUS IWA,

l obsługa dokumentów ZUS ZSWA.

Wgląd w dokumenty

W następnej zakładce - "Rejestr ubezpieczonych" - przedsiębiorca może sprawdzić dane wszystkich swoich pracowników, tych aktualnie zgłoszonych do ubezpieczeń. W kolejnej zakładce "Dokumenty ubezpieczeniowe" można przeglądać nie tylko dokumenty zatwierdzone i wysłane, ale także dokumenty robocze.

Bardzo przydatna dla przedsiębiorcy może być zakładka "Płatnik", a w niej "Kartoteka Płatnika". W tym miejscu można rozpocząć korygowanie danych związanych z rozliczaniem składek, nanosić zmiany, a nawet płatnik składek może w ten sposób się wyrejestrować.

Dokumenty pod kontrolą

Każdy przedsiębiorca korzystający z programu e-Płatnik z pewnością też doceni inną jego zaletę - pozwala on uniknąć błędów i ewentualnych późniejszych korekt przy wypełnianiu dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Dlaczego? Informacje zarówno o płatniku składek, jak i osobach zgłoszonych przez niego do ubezpieczeń są automatycznie pobierane na podstawie danych zgromadzonych w systemie informatycznym ZUS.

Każdy użytkownik pue.zus.pl może mieć uprawnienia do obsługi wielu płatników składek. Przedsiębiorca, który nie zajmuje się osobiście dokumentami ubezpieczeniowymi, może nadać innym użytkownikom uprawnienia do obsługi aplikacji e-Płatnik w swoim imieniu. Dzięki temu może upoważnić np. księgową czy pracownika biura rachunkowego do prowadzenia wszystkich spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi.

ewydanie

update counter
Najnowsze plotki i skandale zawsze z Tobą. se.pl na komórce i tablecie!
Najczęściej komentowane
se app Pobierz na iPhone Pobierz na iPad Pobierz na Androida