Walcz o rekompensatę

2010-05-13 4:00

Są sytuacje, w których masz prawo ubiegać się o naprawienie szkody, spowodowanej np. przez niebezpieczny produkt, zdarzenie określone w umowie ubezpieczenia czy zwykłą niezgodność towaru z umową. Zobacz, kiedy masz prawo, by ubiegać się o rekompensatę.

Anna Zdrojewska (32 l.) z Nowogardu: Tym razem będę walczyć o zwrot pieniędzy

Już kilka razy nabrałam się na promocje w hipermarketach. Potem, kiedy podchodziłam do kasy, okazywało się, że za produkt muszę zapłacić znacznie więcej, niż wynosiła cena promocyjna. Ostatnio robiłam zakupy w pośpiechu i dopiero w domu zorientowałam się, że za czajnik, który miał kosztować 59 złotych, zapłaciłam prawie 100 zł. Tym razem obiecałam sobie, że nie podaruję takiego oszustwa. Zamierzam domagać się rekompensaty od sklepu. Tak przecież nie wolno postępować z klientami.

Zwrot pieniędzy, odszkodowanie, naprawienie szkody lub obniżka ceny należą ci się, jeśli:

1. Produkt różnił się od opisu

Jeżeli sprzedając towar, sprzedawca oszukał konsumenta co do ilości, wagi, miary, gatunku, rodzaju lub ceny, ponosi odpowiedzialność na podstawie Kodeksu Wykroczeń (Rozdział XV Wykroczenia przeciwko interesom konsumentów).

2. Produkt okazał się niebezpieczny

Jeżeli niebezpieczny produkt spowodował u konsumenta ciężki uszczerbek na zdrowiu lub powstała szkoda rzeczowa o wartości powyżej 500 euro, odpowiedzialnym za naprawienie szkody będzie producent niebezpiecznego towaru. Musi on więc naprawić szkodę spowodowaną przez ten produkt. UWAGA! Rejestr produktów niebezpiecznych znajduje się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: www.uokik.gov.pl. Tam znajdziemy również informacje o zawiadomieniach producentów o produktach niebezpiecznych.

3. Słono przepłaciłeś za usługę

Jeśli osoba, która zawodowo świadczy usługi, żąda i pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, na podstawie Kodeksu Wykroczeń może zostać ukarana grzywną.

4. Hotel nie odpowiadał standardom

W wypadku, kiedy hotel, w którym nas zakwaterowano, nie odpowiada podanej w reklamie kategorii, opisowi w folderze reklamowym, mamy prawo wymagać od organizatora wyjazdu, by przeniósł nas do hotelu zgodnego z opisem. Jeśli odmówi, możemy zażądać stosownego obniżenia ceny za pobyt. Pamiętajmy, że zgodnie z Ustawą o usługach turystycznych, na 20 dni przed wyjazdem organizator nie może już zmieniać ceny i żądać od nas dopłaty.

5. Poniosłeś straty w wyniku przerwy w dostawie prądu

Jeśli konsument poniósł szkodę w wyniku przerwy w dostawie gazu, prądu lub wody, która trwała dłużej niż 72 godziny, może żądać stosownej bonifikaty oraz odszkodowania, np. za zepsucie produktów spożywczych w lodówce, jeśli dostawca nie powiadomił konsumenta o przerwie w dostawie.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze