Zabawka nie dla dzieci
Mało kto wie, że Barbie narodziła się w Europie. Jej historia rozpoczęła się u naszych zachodnich sąsiadów - w Niemczech i była zabawką dla nieco większych dzieci... Seksowana lalka miała trafić w gusta miłośników jednej poczytnych kolorowych gazet. Zupełnym przypadkiem trafiła jednak w ręce małżeństwa amerykanów Ruth i Eliota Handlerów. Oni zabrali figurkę do Stanów i pod własną marką (Mattel) zaprezentowali ją podczas największych na świecie targów zabawek w Nowym Jorku .
Barbie - bo takie dostała imię - od razu stała się hitem. Dlaczego? Ponieważ była inna, bardziej ludzka, bardziej kobieca i... przede wszystkim dorosła.
Ciekawostki z życia Barbie: |
- Lalka Barbie waży 198,5 gram, |
Symbol seksu i seksizmu
Kobiece krągłości, talia osy i fantazyjne, choć w pełni fikcyjne życie nie mogły się podobać nawet w szalonych latach 60-tych. Dlatego Barbie szybko stała się jedną z najbardziej kontrowersyjnych zabawek na świecie.
Miała demoralizować młodzież, szerzyć zgorszenie, tworzyć błędny, wyidealizowany obraz rzeczywistości. Jej przeciwnicy zarzucali jej wszystko co najgorsze, łącznie z rozbijaniem rodzin, ale paradoksalnie właśnie to przyczyniło się do jej szalonej kariery.
Barbie stała się symbolem nowoczesnej kobiety. Była piękna, seksowna i jako pierwsza odważyła się pokazać, że kobieta może być symbolem sukcesu, a nie tylko grzeczną panią domu.
Małe idee i wielkie pieniądze
Po 50 latach można pokusić się o stwierdzenie, że wokół Barbie stworzono nową ideologię. Trudno nie zauważyć gwiazd i gwiazdek, które czasem mimowolnie stały się żywymi lalkami. Jednak Barbie to przede wszystkim symbol ogromnych pieniędzy!
Choć w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej sprzedaż w ostatnich latach spada, to i tak próżno szukać lepiej sprzedających się zabawek. Dowód? Barbie ciągnie za sobą cały przemysł - 45 kategorii produktów, które znajdują nabywców średnio co trzy sekundy.
Cóż jeszcze można dodać? Może tylko: Wszystkiego najlepszego z okazji 50 urodzin!