Wielozadaniowy AW101. Oto śmigłowiec dla polskiej armii

i

Autor: materiały prasowe Śmigłowiec Wielozadaniowy AW101

Wielozadaniowy AW101. Oto śmigłowiec dla polskiej armii

2017-07-21 2:00

Takie wspaniałe maszyny już niebawem może zakupić polskie wojsko! AW101 to światowej klasy śmigłowiec wielozadaniowy, który sprawdził się w wielu krajach świata, licznych konfliktach zbrojnych i najrozmaitszych warunkach atmosferycznych – od Afryki po Antarktydę. Jest niezawodny i doskonale daje sobie radę zarówno w akcjach lądowych, jak i morskich.

To właśnie takie maszyny może niebawem kupić polskie Ministerstwo Obrony Narodowej! Leonardo Helicopters razem z PZL Świdnik przystąpiły do dwóch przetargów na szesnaście nowych śmigłowców – osiem dla sił specjalnych i osiem dla marynarki wojennej. Oferują wyjątkowy w skali światowej AW101. Służy on między innymi w armiach: włoskiej, brytyjskiej, duńskiej, portugalskiej, japońskiej i kanadyjskiej. Dotychczas na całym świecie zamówiono 220 tych maszyn, mają one 17 użytkowników w 13 państwach. Wszędzie sprawdza się nawet w najtrudniejszych akcjach i sytuacjach. Brał udział między innymi w misjach w Bośni, Iraku, Afganistanie i na Półwyspie Somalijskim. Warto zatem poznać, co to za maszyna i dlaczego klienci z wielu innych krajów są z niej tak zadowoleni!

Niezawodny i wielozadaniowy

Czym wyróżnia się AW101?

PO PIERWSZE, ma największą kabinę w swojej klasie. Może ona pomieścić 26 w pełni wyposażonych żołnierzy albo 30 lekko wyposażonych, a podczas misji ratowniczych ponad 50 uratowanych osób. Może to być również 16 noszy i pięciu sanitariuszy lub ponad 5000 kg ładunku. W tej kabinie wysoki mężczyzna może swobodnie stanąć wyprostowany. Poziom wibracji i hałasu jest niewielki, znacznie mniejszy, niż nakazują obecnie obowiązujące normy unijne.

PO DRUGIE, AW101 jest uniwersalny. Maszynę można szybko zmodyfikować tak, by dostosować ją do wykonania określonych zadań, a rekonfiguracja kabiny może odbyć się także w trakcie lotu. Może to być na przykład zwalczanie okrętów podwodnych, misje poszukiwawczo-ratownicze w warunkach bojowych, transport sprzętu i ludzi oraz ewakuacja rannych, a także przewożenie najważniejszych osób w państwie. Śmigłowiec doskonale radzi sobie w trudnych warunkach morskich, również przy takich zadaniach jak walka z terroryzmem czy akcja ratownicza.

PO TRZECIE, maszyna jest bezpieczna i niezawodna. Nawet jeśli zawiedzie jeden silnik, wciąż pracują dwa pozostałe. A system zapobiegający oblodzeniu łopat wirników umożliwia podejmowanie akcji w każdych, także bardzo trudnych warunkach atmosferycznych. Wytrzymałe podwozie pozwala na działania w trudnym terenie i przy wysokim stanie morza.

PARAMETRY TECHNICZNE:

Maksymalna masa startowa: 15,6 t
Zasięg maksymalny: 1390 km (750 nm)
Długotrwałość lotu: 6 godz. 50 min
Maksymalna
prędkość przelotowa: 278 km/h (150 kts)
Liczba miejsc: 2 pilotów, > 30 pasażerów, > 50 uratowanychosób
Liczba noszy: do 16
Liczba silników: 3
Ładunek użyteczny: > 5 ton
-

Dodatkowe Informacje

• Kokpit oparty na wielofunkcyjnych wyświetlaczach (tzw. glass cockpit) z w pełni zintegrowaną architekturą awioniki
• Szybki załadunek i rozładunek przez tylną rampę oraz duże drzwi boczne
• Nowoczesny 4-osiowy cyfrowy automatyczny system kontroli lotu (AFCS) z zaawansowanymi trybami autopilota, w tym z nawigacją 4D

 

CIEKAWOSTKI:

• Pierwszy śmigłowiec wszedł do służby w 1998 roku.
• Na całym świecie wylatanych zostało 388 tys. godzin.
• AW101 ma wylatanych 66 tys. godzin w roli wsparcia pola walki.
• Śmigłowiec o największym nalocie spędził w powietrzu 6300 godzin (maszyna w wersji SAR)
• W warunkach bojowych AW101 spędził ponad 18 tys. godzin, gdzie zdobył reputację maszyny wytrzymałej, niezawodnej i wszechstronnej.
• Ponad 110 tys. godzin w misjach SAR.
• Należące do marynarki włoskiej śmigłowce AW101 uratowały wiele spośród 420 osób
ze statku „Norman Atlantic", na którym w 2014 roku wybuchł pożar podczas rejsu po Morzu Śródziemnym.
• Podczas 4-letniej służby w Afganistanie śmigłowce przeniosły 7900 ton sprzętu i zapasów, a także przetransportowały ponad 130 tys. osób.
• Japońskie Morskie Siły Samoobrony używają AW101 do transportowego wsparcia ekspedycji na Antarktydę. Śmigłowiec przetransportował 456 ton ładunku i 1821 osób podczas 206 godzin lotu.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki