WIADOMOŚCI Polityka Polska Warszawa Świat Opinie Dzieje się USA NowaTV
SUPER EXPRESS.pl wiadomości polska Bezpieczniej na dobrych oponach

Bezpieczniej na dobrych oponach

23.03.2015, godz. 00:00
Bezpieczniej na dobrych oponach
foto: SHUTTERSTOCK

Jeśli letnie opony z lat ubiegłych okażą się zbyt zużyte, koniecznie musimy kupić nowe. To jeden z tych elementów samochodu, który zapewnia komfortową i bezpieczną jazdę.

Oferta jest ogromna, na rynku pojawia się dużo nowości, warto więc wiedzieć, czym kierować się przy zakupie opon. Ważne, by dostosować się do wskazań producenta samochodu co do rozmiaru oraz indeksu prędkości i nośności, a także zdecydować się na rodzaj bieżnika.

Jakie bieżniki

Opony wyróżniają się bieżnikiem, czyli zewnętrzną częścią bezpośrednio stykającą się z drogą. Na rynku mamy trzy rodzaje bieżników:

Kierunkowe

Kształt bieżnika przypomina literę V, oponę tego typu można założyć tylko zgodnie z kierunkiem toczenia określonym przez producenta. Charakterystyczne nacięcia - tzw. jodełka, powodują, że opony te są odpowiednie na deszczowe warunki, bo dobrze odprowadzają wodę. Dają gwarancję dobrej przyczepności, ze względu na dużą powierzchnię styczności z podłożem. Auto dobrze też reaguje na przyśpieszanie i hamowanie. Opony z bieżnikiem kierunkowym są odpowiednie dla mocnych, dynamicznych i sportowych samochodów. Dostępne są w każdej klasie opon (ekonomicznej, średniej i wyższej).

Symetryczne

Część lewa bieżnika stanowi lustrzane odbicie części prawej, można je montować w dowolnej kombinacji na osiach. Ich zaletą jet niski poziom hałasu podczas jazdy, mniejsze zużycie paliwa, wadą - słabe odprowadzanie wody i wydłużenie drogi hamowania. To opony najmniej zaawansowane technologicznie, zalecane są do małych aut, o niewielkiej mocy i pojemności silnika, dla kierowców głównie poruszających się po mieście. Plusem jest niska cena, ten rodzaj bieżnika występuje w oponach klasy ekonomicznej i średniej.

Asymetryczne

Bieżnik po lewej stronie różni się od jego części prawej. Wewnętrzna połowa z reguły ma więcej nacięć. Ta część opony odpowiada za odprowadzenie wody, a druga za stabilność samochodu na zakrętach. Zaletą tego rodzaju bieżnika jest bardzo dobra przyczepność i jego wolniejsze zużycie oraz zapewnienie komfortu akustycznego. Wadą - wysoka cena, wyższe zużycie paliwa i utrudniona zamiana między kołami. To opony najbardziej zaawansowane technologicznie, przeznaczone są dla aut o wysokich osiągach, średniej i wyższej klasy.

Rozmiary oraz indeksy prędkości i nośności

Przy wyborze opon koniecznie musimy zwrócić uwagę na rozmiar, żeby móc dobrać odpowiednie ogumienie. Informację o rozmiarze znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu lub na klapce wlewu paliwa. Często wśród zalecanych opon mamy kilka rozmiarów. Do jazdy w trasie bardziej nadają się opony szeroki i niskie, są bardzie przyczepne. Na dziurawe jezdnie i wysokie krawężniki wybierzmy wąskie, ale wysokie. Kolejne parametry, które musimy uwzględnić przy wyborze opon to homologowane do naszego auta indeksy prędkości i nośności.

Indeks prędkości (oznaczony kolejnymi literami alfabetu) - określa maksymalną dopuszczalną prędkość z jaką można użytkować daną oponę przy maksymalnym jej obciążeniu. To najwyższa prędkość, jakiej nie należy przekraczać. Indeks nośności (wyrażony w kilogramach) - określa maksymalne obciążenie, które może być przeniesione przez oponę przy maksymalnej prędkości, wyrażonej indeksem prędkości. Indeks podaje również maksymalne dopuszczalne obciążenie opony, jakiego nie należy przekraczać.

Uwaga! Nie wolno stosować opon z indeksami niższymi niż zalecane. Jest to nie tylko niezgodne z polskim prawem, ale też niebezpieczne, gdyż pojazd może zachowywać w nieprzewidziany sposób. W razie wypadku ubezpieczyciel może odmówić nam odszkodowania, jeśli opony mają nieodpowiednie dla samochodu indeksy

Można stosować zamienniki

Każdy producent homologuje rozmiary opon, idealne dla danego modelu auta, ale dopuszczalne jest montowanie zamienników, nieco większych lub mniejszych od zastosowanych w oryginalnym wyposażeniu. Dobierając zamienniki musimy jednak pamiętać, że różnica w średnicy koła po ich zamontowaniu nie powinna być większa niż 2 proc. średnicy koła z oponą przewidzianą przez producenta.

Porada eksperta

Robert Krotoski, Allegro.pl


Kraj pochodzenia producentów opon samochodowych nie ma większego znaczenia przy ich wyborze. Trzeba bowiem rozróżnić, czy za polską markę uznajemy tylko opony producentów takich jak Dębica lub Kormoran, czy też produkowane w polskich zakładach opony najbardziej renomowanych na świecie producentów. Znacznie istotniejszy jest segment oferowanych opon, bo to on ma większe znaczenie na właściwości jezdne.

Największe koncerny oponiarskie mają w swoim portfolio zarówno marki premium o najlepszych właściwościach, jakości wykonania i materiałów oraz innowacyjności (Continental, Goodyear, Michelin, Bridgestone, Pirelli), jak również opony klasy średniej, łączące świetną jakość w atrakcyjnej cenie (Fulda, Uniroyal, Kleber, Firestone), a także opony klasy budżet o dobrej jakości w najatrakcyjniejszych cenach (Dębica, Kormoran, Barum, Dayton, Sava). Trzeba podkreślić, że cieszy nas rosnący z roku na rok udział sprzedaży na Allegro.pl marek opon z segmentu premium, gdyż świadczy to o rosnącej świadomości polskich kierowców oraz ich coraz większych wymaganiach dotyczących parametrów jezdnych i bezpieczeństwa.

Więcej wiadomości
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: