WIADOMOŚCI Polityka Polska Warszawa Świat Opinie Ciekawostki USA NowaTV
Se.pl wiadomości polska warszawa se.pl wiadomości polska warszawa 13 firm chce wypożyczać samochody miejskie

13 firm chce wypożyczać samochody miejskie

14.11.2016, godz. 14:09
Warszawa, korek, ruch samochodowy, centrum, palma, rondo de gaullea
foto: FOTO SE

13 firm jest zainteresowanych uruchomieniem carsharingu w Warszawie. W przyszłym roku wybrany przez urząd miasta operator udostępni mieszkańcom od 300 do 500 samochodów do wypożyczenia.

Carsharing jest alternatywą dla posiadania własnego samochodu, których w Warszawie jest coraz więcej: według niektórych danych nawet ponad milion, czyli 600 na 1000 mieszkańców. Powoduje to liczne problemy: m.in. z parkowaniem (liczba wydanych abonamentów w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego przekroczyła już liczbę miejsc parkingowych), zanieczyszczeniem powietrza (wiele z samochodów to stare pojazdy niespełniające norm emisji spalin) i korkami. Miasto stołeczne Warszawa, obok dobrze ocenionej oferty usług transportu publicznego, rowerów miejskich i rosnącej sieci tras rowerowych, planuje też umożliwić mieszkańcom okazjonalne korzystanie z samochodu w razie, kiedy jest to konieczne. Temu ma służyć system carsharing – alternatywa dla posiadania własnego auta – tłumaczą pracownicy Zarządu Dróg Miejskich.

Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste - za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane na dedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym w centrum miasta (obejmującym co najmniej dzielnice Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz). Autem można będzie się poruszać także poza tą strefą.

Opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było ono konkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Ostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmami zainteresowanymi prowadzeniem systemu – niska stawka to podstawowe kryterium wyboru operatora systemu. Co ważne, będzie to jedyna opłata jaką ponosi użytkownik – nie trzeba będzie płacić za benzynę czy parkowanie w strefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnego auta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodu będzie więc bardzo opłacalną alternatywą.

W poniedziałek 14 listopada minął termin składania wniosków o zawarcie umowy koncesji. Chęć prowadzenia systemu zgłosiło 13 firm. Kolejnym etapem postępowania będą negocjacje z zainteresowanymi firmami, wówczas doprecyzowany zostanie opis warunków koncesji. „Na podstawie rozmów z kandydatami i oferowanych przez nich usług, doprecyzowana zostanie liczba pojazdów, technologia, zasięg, rodzaj floty i inne szczegóły systemu. Następnie kandydaci złożą oferty, które będą ocenione wg następujących kryteriów: cena usługi dla użytkowników za wypożyczenie pojazdu, jakość i funkcjonalność oferowanego systemu wypożyczalni i termin uruchomienia usługi. Szacujemy, że świadczenie usług przez operatora, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, może rozpocząć się w połowie 2017 roku" - zapowiada Zarząd Dróg Miejskich.

Więcej wiadomości
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: