WIADOMOŚCI Polityka Polska Warszawa Świat Opinie Ciekawostki USA NowaTV
Se.pl wiadomości polska warszawa Reklama po szwedzku na warszawskiej Pradze

Reklama po szwedzku na warszawskiej Pradze

25.10.2016, godz. 10:30
Praga bez tramwajów
foto: Super Express

Wystawę "Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi" będzie można oglądać od 3 listopada w Centrum Kreatywności na Pradze. Zaplanowano również filmy i wykłady.

Czy kampanie realizowane niecałe tysiąc kilometrów stąd różnią się znacząco od tego, co tworzone jest na polskim rynku? Czy podejście Szwedów do kreacji reklam jest bardziej niestandardowe? A jeżeli tak, to czy bardziej efektywne? Jaka jest rola reklamy? Czy chodzi wyłącznie o to, żeby „sprzedać"? A może dzięki niej można powiedzieć coś więcej? Czy taka reklama mogłaby poruszyć także polskiego odbiorcę?

- Wyróżnikiem szwedzkiej branży reklamowej jest to, że tamtejsze agencje skupiają się na instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych – mówi Sara Kristofersson, profesor University College of Arts, Crafts and Design ze Sztokholmu, kuratorka wystawy. - W związku z tym szwedzkie kampanie, także te komercyjne, często podejmują szeroką gamę tematów „społecznych": od równouprawnienia płci i ochrony zdrowia po odpowiedzialność społeczną i bezpieczeństwo.

W 2011 roku Szwecja podjęła decyzję o udostępnieniu zwykłym obywatelom jednego ze swoich oficjalnych kanałów PR na Twitterze. Co tydzień kolejny „zwykły Szwed" prowadzi profil @Sweden, gdzie podnosi ważne dla siebie kwestie. Nietypowa promocja kraju? A jednak profil śledzi już ponad sto tysięcy osób.

Niesztampowo do komunikacji podeszli także twórcy kampanii sieci sklepów spożywczych ICA. Dziś wiadomo już, że obsadzając w roli stażysty Jerry'ego aktora z zespołem Downa, zrobili dla osób niepełnosprawnych o wiele więcej niż liczni spece od kampanii społecznych. Seria reklam stała się niekwestionowanym hitem, a liczba ich wyświetleń tylko na kanale Youtube to prawie milion.

Wystawa koncentruje się na realizacjach reklamowych z ostatnich trzech dekad i dzieli się na cztery bloki tematyczne: informacja podmiotów publicznych i organizacji pozarządowych, reklama jako znak czasu, rola humoru w reklamie i marketing cyfrowy. Zwiedzający będą mogli obejrzeć zarówno kampanie reklamowe podmiotów komercyjnych, jak i kampanie społeczne, stworzone dla organów administracji rządowej i organizacji pozarządowych.

Ekspozycja „Więcej niż reklama, czyli jak to robią Szwedzi" dostępna będzie dla zwiedzających od 3 do 23 listopada w godzinach od 10–21 w Centrum Kreatywności Targowa. Wydarzeniu towarzyszyć będą także warsztaty kreatywne, które poprowadzi zespół szwedzko-polskich ekspertów z branży reklamowej.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: