WIADOMOŚCI Polityka Polska Warszawa Świat Opinie Ciekawostki USA NowaTV
Se.pl wiadomości polska warszawa se.pl wiadomości polska warszawa Reklama po szwedzku na warszawskiej Pradze

Reklama po szwedzku na warszawskiej Pradze

25.10.2016, godz. 10:30
Praga bez tramwajów
foto: Super Express

Wystawę "Więcej niż reklama - jak to robią Szwedzi" będzie można oglądać od 3 listopada w Centrum Kreatywności na Pradze. Zaplanowano również filmy i wykłady.

Czy kampanie realizowane niecałe tysiąc kilometrów stąd różnią się znacząco od tego, co tworzone jest na polskim rynku? Czy podejście Szwedów do kreacji reklam jest bardziej niestandardowe? A jeżeli tak, to czy bardziej efektywne? Jaka jest rola reklamy? Czy chodzi wyłącznie o to, żeby „sprzedać"? A może dzięki niej można powiedzieć coś więcej? Czy taka reklama mogłaby poruszyć także polskiego odbiorcę?

- Wyróżnikiem szwedzkiej branży reklamowej jest to, że tamtejsze agencje skupiają się na instytucjach publicznych i organizacjach pozarządowych – mówi Sara Kristofersson, profesor University College of Arts, Crafts and Design ze Sztokholmu, kuratorka wystawy. - W związku z tym szwedzkie kampanie, także te komercyjne, często podejmują szeroką gamę tematów „społecznych": od równouprawnienia płci i ochrony zdrowia po odpowiedzialność społeczną i bezpieczeństwo.

W 2011 roku Szwecja podjęła decyzję o udostępnieniu zwykłym obywatelom jednego ze swoich oficjalnych kanałów PR na Twitterze. Co tydzień kolejny „zwykły Szwed" prowadzi profil @Sweden, gdzie podnosi ważne dla siebie kwestie. Nietypowa promocja kraju? A jednak profil śledzi już ponad sto tysięcy osób.

Niesztampowo do komunikacji podeszli także twórcy kampanii sieci sklepów spożywczych ICA. Dziś wiadomo już, że obsadzając w roli stażysty Jerry'ego aktora z zespołem Downa, zrobili dla osób niepełnosprawnych o wiele więcej niż liczni spece od kampanii społecznych. Seria reklam stała się niekwestionowanym hitem, a liczba ich wyświetleń tylko na kanale Youtube to prawie milion.

Wystawa koncentruje się na realizacjach reklamowych z ostatnich trzech dekad i dzieli się na cztery bloki tematyczne: informacja podmiotów publicznych i organizacji pozarządowych, reklama jako znak czasu, rola humoru w reklamie i marketing cyfrowy. Zwiedzający będą mogli obejrzeć zarówno kampanie reklamowe podmiotów komercyjnych, jak i kampanie społeczne, stworzone dla organów administracji rządowej i organizacji pozarządowych.

Ekspozycja „Więcej niż reklama, czyli jak to robią Szwedzi" dostępna będzie dla zwiedzających od 3 do 23 listopada w godzinach od 10–21 w Centrum Kreatywności Targowa. Wydarzeniu towarzyszyć będą także warsztaty kreatywne, które poprowadzi zespół szwedzko-polskich ekspertów z branży reklamowej.

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: