Warszawskie ulice schodzą pod ziemię!

2016-05-10 10:00

Dłuższy tunel Wisłostrady, Wawelska, Chruściela czy 1. Praskiego Pułku pod ziemią - tak niebawem może wyglądać codzienność kierowców. Czeka nas wysyp podziemnych inwestycji - wygodnych przejazdów, zmniejszających ryzyko kolizji z autami, pociągami czy pieszymi. Pierwszy tunel powstaje w Międzylesiu i już jesienią będziemy mogli z niego korzystać. W planach są jednak kolejne.

Wawer, choć częściowo sparaliżowany przez tę inwestycję, na zakończenie budowy tunelu w ciągu ul. Zwoleńskiej czeka jak na lekarstwo. - Wykonawca przebił się już pod ulicą Patriotów z konstrukcją, a do końca maja trwać będzie wybieranie ziemi spod ulicy - mówi Małgorzata Gajewska (47 l.), rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych. Dzięki tunelowi kierowcy nie będą musieli stać przed szlabanami i czekać na przejazdy pociągów. Szybciej pojadą też karetki z Centrum Zdrowia Dziecka. - Budowa ma się zakończyć we wrześniu, ale będziemy musieli zdobyć wszystkie pozwolenia, w tym pozwolenie na użytkowanie, więc pierwsi kierowcy pojadą tędy najpewniej w listopadzie - mówi rzeczniczka. Wcześniej, bo już 25 maja, ma być przejezdna częściowo ulica Żegańska (cała otwarta będzie w sierpniu), a w lipcu ulica Patriotów.

To niejedyny tunel, z którego niebawem będą korzystać kierowcy. W ciągu dwóch lat mają powstać dwa inne pod torami kolejowym - w Rembertowie w ciągu ulicy Marsa i Chruściela oraz w Wesołej na 1. Praskiego Pułku. Kosztami podzielą się miasto i PKP PLK. Ratusz prze-znaczył na te inwestycje 60 mln zł, resztę dorzucą kolejarze. Na pewno najdłuższy, bo liczący 2,3 km tunel w Polsce powstanie w ramach budowy Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie. Prace zaczną się w przyszłym roku i zakończą po trzech latach. Część tunelu przebiegać będzie pod I linią metra.

Wśród ulic do schowania w tunelu jest też ul. Wawelska. Lobbuje za tym stowarzyszenie Ochocian, które domaga się tunelu od al. Niepodległości do Al. Jerozolimskich. Miałaby on stanowić przedłużenie dla przykrytej w przyszłości Trasy Łazienkowskiej. Koszt takiej inwestycji to jednak aż 500 mln zł i wątpliwe, czy na całość znajdą się pieniądze. Na razie w budżecie nie ma też przedłużenia tunelu Wisłostrady do mostu Poniatowskiego, a nawet do ul. Solec, ale miasto chce to rozwiązanie zapisać w planie zagospodarowania przestrzeni.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki