ZOBACZ jak wybrać letnie opony [WIDEO]

2015-03-19 1:00

Zima zdecydowanie jest w odwrocie, czas więc pomyśleć nad wymianą opon zimowych na letnie. Robi się to, gdy średnia dobowa temperatura na zewnątrz utrzymuje się powyżej 7 st. C. „Zimówki" w wysokich temperaturach stają się zbyt miękkie, szybciej się zużywają i gorzej hamują.

Wymiana opon (jeśli musimy kupić nowe) kosztuje co najmniej kilkaset złotych. To spory wydatek, dlatego wielu kierowców zastanawia się, ile opon wymienić – tylko dwie czy wszystkie cztery? Z pewnością lepszym rozwiązaniem jest wymiana całego zestawu, czyli wszystkich czterech opon. Można wprawdzie wymienić dwie. Prawo dopuszcza możliwość posiadania dwóch różnych opon na dwóch osiach pojazdu (na jednej osi opony muszą być takie same). Ale uwaga! Wymiana tylko dwóch opon obniża sprawność i osiągi samochodu. Dwa różne modele opon to dwie różne drogi hamowania, inne pokonywanie aquaplaningu i odmienne sposoby przenoszenia mocy auta na drogę. Cztery takie same opony zwiększają przyczepność pojazdu do nawierzchni, co zwiększa bezpieczeństwo podczas hamowania.

Jeśli jednak zdecydujemy się na wymianę tylko dwóch opon, to ze względów bezpieczeństwa powinniśmy je zamontować z tyłu samochodu. Daje to lepszą przyczepność przy pokonywaniu zakrętów i obniża możliwość obrócenia auta na mokrej nawierzchni. Przy wyborze opon musimy podjąć decyzję, na jaki wydatek nas stać i jakie opony będą odpowiednie do twojego samochodu. Wybór powinien być zgodny z zaleceniami producenta pojazdu, opona musi być dostosowana do mocy samochodu. Jeśli chcemy kupić opony używane to tylko z pewnego źródła. Będziemy mieli pewność, że nie są zleżałe, sparciałe i nie mają wewnętrznych uszkodzeń. Oferta jest bardzo szeroka. Ze względu na jakość i cenę opony dzielimy na trzy zasadnicze klasy: ekonomiczną, średnią i wyższą. Różnią się jakością, trwałością i poziomem osiągów. Na jakość ogumienia ma wpływ technologia produkcji, zastosowana mieszanka gumy, wzór bieżnika czy precyzja wykonania. Zanim więc zdecydujemy się na zakup, warto byśmy poznali poszczególne klasy opon.

Klasa ekonomiczna

najtańsze, co jest ich największym atutem. Jeśli rzadko korzystamy z samochodu, jeździmy głównie po mieście i robimy mały przebieg, możemy kupić opony z tego segmentu. Nie gwarantują one takiego poziomu bezpieczeństwa jak droższe opony i są przeznaczone dla kierowców o bardzo spokojnym stylu jazdy. Opony z tej klasy są prostej budowy, produkowane według starych technologii.

Z reguły mają symetryczną lub kierunkową rzeźbę bieżnika, standardową mieszankę gumy, bez drogich dodatków poprawiających osiągi, obniżających zużycie paliwa i przedłużających ich trwałość. Do tej klasy możemy zaliczyć ogumienie pochodzące od mniejszych producentów, produkty z Chin oraz wchodzące w skład dużych koncernów lokalne marki. Najpopularniejsze marki to: Dębica, Kormoran, Sava, Dayton, Barum i Matador.

Klasa średnia (medium)

Opony w tej klasie mają umiarkowaną cenę i lepszą jakość niż w ekonomicznej. Zalecane są dla przeciętnych kierowców, oczekujących większego bezpieczeństwa i wyższych osiągów. Będą odpowiednie do aut średniej klasy i dla samochodów kompaktowych, zarówno do jazdy po mieście, jak i na trasie. Ogumienie jest wykonane z lepszych mieszanek, bieżniki są bardziej zróżnicowane, mogą być asymetryczne i kierunkowe, odpowiednie do mokrej nawierzchni. Niektóre posiadają rant ochronny felgi. Popularne marki to: Fulda, BFGoodrich, Kleber, Firestone, Uniroyal.

Klasa wyższa (premium)

Opony premium to najwyższa jakość, trwałość i komfort. Jeśli dużo jeździmy, głównie w trasie, szybko i ostro, i mamy auto z mocnym silnikiem, dużej mocy lub sportowe - to powinniśmy mieć właśnie takie opony. Ich bieżniki zapewniają maksymalną przyczepność w różnych warunkach, gdzie na pewno nie dałyby rady opony ekonomiczne. Wykonane są z najnowocześniejszych mieszanek gumy przy zastosowaniu najbardziej zaawansowanych technologii produkcji.

Opony klasy premium są stosunkowo drogie, ale pozwalają maksymalnie wykorzystać osiągi przy zachowaniu bezpieczeństwa. Wszystkie wielkie koncerny mają markę premium. Najpopularniejsze to: Michelin, Pirelli, Continental, Goodyear, Bridgestone.

Porada eksperta

Robert Krotoski, Allegro.pl

Największą zaletą kupowania opon w sieci jest szeroki wybór marek, modeli i rozmiarów. Żadna, nawet największa hurtownia nie dysponuje takim wyborem jak serwis Allegro. pl. Co więcej, jest niewiele innych miejsc, gdzie można znaleźć nietypowe rozmiary oraz niszowe marki. Kolejnym argumentem przemawiającym za kupowaniem opon i części motoryzacyjnych na Allegro jest również możliwość porównania cen od kilkuset profesjonalnychfirm oferujących swoje produkty.

Dzięki temu kupujący na Allegro mogą zaoszczędzić nawet ponad 20% w stosunku do zakupów tradycyjnych, co przy komplecie opon za około tysiąc złotych stanowi kwotę ponad 200 złotych! Ponadto zdecydowana większość sprzedających oferuje dostawę kurierem gratis i błyskawiczną realizację zamówienia (w ciągu 24 do 48 godzin). Statystyki pokazują, że nowe opony stanowią aż 85% sprzedaży, a większość z nich pochodzi od najbardziej znanych i cenionych koncernów oponiarskich w Polsce i na świecie. Najpopularniejszymi producentami opon sprzedawanych na Allegro są Dębica, Michelin, Continental, Dunlop, Nokian, Goodyear, Barum i Pirelli. Wiele z wymienionych marek ma również swoich oficjalnych dystrybutorów na Allegro. Codziennie na Allegro sprzedaje się prawie 120 sztuk opon w każdej godzinie!

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają