Korek na autostradzie

i

Autor: Andrzej Lange/Agencja SuperExpress Korek na autostradzie

Najczęstsze błędy Polaków za kierownicą. Sprawdź jak ich uniknąć

2019-04-30 17:50

Samochód sprawdzony? Bagaże spakowane? Czas ruszać na majówkę! Warto pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym po autostradach i drogach ekspresowych wszyscy będziemy poruszać się sprawniej i bezpieczniej.

W Polsce przybywa autostrad i dróg ekspresowych. Podróż w majówkowe i wakacyjne destynacje odbywa się dziś znacznie szybciej i sprawniej niż kiedyś. Teraz czas na nas - kierowców, abyśmy odrobili pracę domową z zakresu kultury jazdy po drogach szybkiego ruchu. Choć rośnie ona z roku na rok, wciąż warto edukować, zwracać uwagę i przypominać o zasadach, dzięki którym wszystkim będzie jeździło się lepiej.

1. Zwracajmy uwagę na znaki o zmiennej treści

Dziś o korkach i objazdach możemy dowiedzieć się przede wszystkim z systemów nawigacji w smartfonach, ale na drogach, oprócz tradycyjnego oznakowania, coraz częściej pojawiają się znaki o zmiennej treści. Elektroniczne tablice pokazują informacje o wypadkach, objazdach i robotach drogowych. Pokazują również ograniczenia prędkości i przypominają o planowaniu odpoczynku podczas jazdy. Warto wziąć pod uwagę takie sugestie.

Znaki o zmiennej treści

i

Autor: GDDKiA Znaki o zmiennej treści

2. Utrzymuj bezpieczny odstęp

Jazda na zderzaku to przepis na kolizję. Wypadki na autostradzie mogą być szczególnie niebezpieczne, dlatego utrzymanie bezpiecznego odstępu jest niezwykle istotne. Przyjmuje się, że taki odstęp wynosi 3 sekundy od poprzedzającego pojazdu. Taki dystans daje bezpieczny czas na reakcję w razie niespodziewanego hamowania auta przed nami.

Bezpieczny odstęp na drodze

i

Autor: GDDKiA Bezpieczny odstęp na drodze

3. Pamiętaj o korytarzu życia

Korytarz życia nosi swoją nazwę nieprzypadkowo. Taki manewr w razie zatoru na autostradzie naprawdę może uratować życie tym, którzy potrzebują pomocy służb medycznych, interwencji straży pożarnej lub policji. Korytarz życia to po prostu wolna przestrzeń, pozostawiona na środku jezdni przez auta stojące w korku. Jest znacznie szerszy niż pas awaryjny. Jak utworzyć korytarz? W przypadku zatoru na autostradzie powinniśmy zjechać na bok - na prawo, jeśli jedziemy prawym lub środkowym pasem i na lewo, jeśli jedziemy skrajnym lewym pasem.

Korytarz życia

i

Autor: GDDKiA Korytarz życia

4. Nie korzystaj z pasa awaryjnego bez potrzeby

Warto przypomnieć, że pas awaryjny na drogach szybkiego ruchu może służyć tylko i wyłącznie w sytuacjach awaryjnych. A zaliczamy do nich usterkę samochodu uniemożliwiającą jazdę, wypadek lub inną sytuację awaryjną na drodze i zatrzymanie przez policję lub inną uprawnioną do tego służbę.

Gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej zepsuje nam się samochód, należy włączyć światła awaryjne, założyć kamizelkę i wystawić trójkąt ostrzegawczy 100 m od samochodu. Auto powinno znajdować się na pasie awaryjnym, a my nie powinniśmy w nim przebywać. Na pomoc należy oczekiwać poza jezdnią i pasem awaryjnym, po prawej stronie drogi. Jeśli potrzebna jest pomoc, trzeba zorganizować ją niezwłocznie dzwoniąc pod numer 112 lub 19 111. Przy okazji ponownego włączania się do ruchu, pamiętajmy, by rozpędzić się z wykorzystaniem pasa awaryjnego, tak by nie utrudniać innym kierowcom jazdy z autostradowymi prędkościami.

Pas awaryjny na autostradzie

i

Autor: GDDKiA Pas awaryjny na autostradzie

5. Bezpieczne włączanie się do ruchu

Użytkownikom autostrad i dróg ekspresowych zdarza się zapominać o prawidłowych zasadach włączania się do ruchu. Pamiętajmy, należy zachować ostrożność, skupić uwagę i ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze.

Włączając się do ruchu:

- wykorzystaj całą długość pasa „do przyspieszania”, by rozpędzić pojazd zanim włączysz się do ruchu,
- bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym uczestnikom ruchu, że włączasz się do ruchu,
- zbliżając się do wyjazdu spójrz w lusterka i sprawdź martwe punkty, poczekaj na bezpieczną lukę między pojazdami na prawym pasie ruchu,
- przestrzegaj znaków drogowych,
- nie wjeżdżaj na powierzchnie wyłączone z ruchu (P-21 „zakreskowane pola”) przed włączeniem się do ruchu,
- bezwzględnie ustąp pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na drodze głównej,
- dostosuj prędkość pojazdu tak, aby włączając się do ruchu jechać z prędkością jak najbliższą prędkości strumienia ruchu na prawym pasie,
- każdą zmianę pasa należy traktować jako osobny manewr, pozostań na swoim pasie, dopóki nie dostosujesz się do - prędkości ruchu, zanim znowu zaczniesz wyprzedzać.

Jeśli jedziesz prawym pasem i widzisz, że do ruchu włącza się inny uczestnik, a Ty masz możliwość bezpiecznie zmienić pas na lewy, zrób miejsce włączającemu się.

Bezpieczne włączanie się do ruchu

i

Autor: GDDKiA Bezpieczne włączanie się do ruchu

6. Jazda na suwak

Jazdę na suwak stosuj w przypadku kończącego się jednego pasa ruchu. W tym celu:

- wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca,
- utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok,
- bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu,
- jadąc pasem, który ma kontynuację powinieneś wpuścić samochód jadący obok na końcu kończącego się pasa ruchu.

Jazda na suwak

i

Autor: GDDKiA Jazda na suwak

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki