Matury 2

i

Autor: KATARZYNA ZAREMBA/SUPER EXPRESS Matura 2022: polski rozszerzony

Matura 2022: polski rozszerzony. Tak powinna wyglądać interpretacja porównawcza wierszy Przerwy-Tetmajera i Różewicza na maturze z polskiego rozszerzonego

2022-05-10 14:10

Na maturze 2022 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym maturzyści mieli do wybory dwa tematy pracy pisemnej. Jednym z nich była interpretacja porównawcza wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera i Tadeusza Różewicza. Jak należało ją napisać? Do jakich innych utworów można było nawiązać? Nasz ekspert, nauczyciel języka polskiego, przyjrzał się temu tematowi i przygotował odpowiedzi dla uczniów. Zobaczcie, jak powinna wyglądać interpretacja porównawcza wierszy na maturze 2022 z języka polskiego rozszerzonego.

Matura 2022: polski rozszerzony. Co trzeba było napisać w interpretacji porównawczej wierszy?

Maturzyści, którzy na maturze 2022 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym wybrali drugi temat dotyczący interpretacji porównawczej wiersza zastanawiają się, czy dobrze napisali swoją pracę. Czy dokonali prawidłowej interpretacji porównawczej i wyciągnęli właściwe wnioski? Do jakich dodatkowych utworów należało się odwołać w pracy na maturze z polskiego na poziomie rozszerzonym? Odpowiedzi na te pytania przygotował nasz ekspert - nauczyciel języka polskiego. Zobaczcie poniżej, jak powinna wyglądać prawidłowa interpretacja wierszy Kazimierza Przerwy-Tetmajera “Godzina tworzenia” oraz Tadeusza Różewicza “Próbowałem sobie przypomnieć…”.

Zobacz także, jak należało napisać pracę na temat numer 1: Matura 2022: polski rozszerzony odpowiedzi. To trzeba było napisać w rozprawce na podstawie tekstu "Doświadczenie historyczne w zapisie literackim"

Interpretacja porównawcza wierszy z matury 2022 z języka polskiego na poziomie rozszerzonym

Temat 2. Dokonaj interpretacji porównawczej podanych utworów. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 300 wyrazów

Kazimierz Przerwa-Tetmajer w “Godzinie tworzenia” oraz Tadeusz Różewicz w “Próbowałem sobie przypomnieć…” mają charakter autotematyczny i podejmują temat procesu tworzenia (poezji).

“Godzina tworzenia”

Podmiot liryczny (poeta) zwraca się do godziny, podczas której tworzy poezję (liryka zwrotu do adresata); jest podekscytowany, czuje się wyjątkowo, uniesiony, radosny.

Czas tworzenia to czas czarodziejski (funkcja powtórzeń), a więc pełen wspaniałych myśli, czas magiczny, czas poszukiwań. Podmiot liryczny nazywa go najpiękniejszym czasem w życiu. Metafora rozkwitającej róży! Proces tworzenia jako proces dokończony (rozsłoni).Forma wiersza i konteksty: typowo młodopolski sposób obrazowania: rola epitetów, metafor, elementy konwencji impresjonistycznej i symbolistycznej. Kontekst - artysta w modernizmie, koncepcja modernistycznej sztuki i ich związek z wierszem.

“Próbowałem sobie przypomnieć…”

Podmiot liryczny podobnie jak w wierszu Tetmajera to poeta. Sytuacja liryczna jest jednak inna: monolog, rozmowa z samym sobą, perspektywa wspomnienia.

Czas tworzenia inaczej niż w wierszu Tetmajera dzieli się na czas tworzenia w głowie (umyśle, wyobraźni) i czas przelewania myśli i uczuć na papier. To czas, w którym brak spokoju, czas nerwowego oczekiwania. Metafora nocy i wyciągania “z ciemnej głębiny”. Proces tworzenia jako proces niedokończony. Wiersz nie ujrzał światła dziennego (nie został napisany).Forma wiersza: proste, krótkie zdania (próba odtworzenia przeszłości), funkcja kontrastu (np. dzień-noc, ciemna głębina - płaska rzeczywistość), sugestywne metafory (gasnący w świetle dnia wiersz, który ukrywa się w sobie).

Matura 2022. Inne utwory do interpretacji wierszy

Inne utwory: np. “Wybudowałem pomnik” (Horacy), “Niezwykłym i nie leda piórem opatrzony” (Kochanowski), “Ars poetica?” Cz. Miłosz. Uwaga! Podstawą funkcjonalnego kontekstu jest związek przytoczonego utworu z zadanymi do interpretacji. Kontekst powinien pogłębiać odczytywanie tekstu!

Matura 2022: interpretacja porównawcza wierszy - wnioski

Wnioski: Oba wiersze dotyczą procesu tworzenia (poezji). Czas ten ukazany jest jako tajemniczy, mistyczny. Artyści zwracają jednak uwagę na różne aspekty tworzenia, które łączy jednak osoba twórcy odczuwającego wyjątkowość chwili.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki