Czarna moda

2008-11-03 3:00

Każdego roku ci, którzy noszą się z zamiarem zakupu nowych opon, mają twardy orzech do zgryzienia.

Teraz przyszedł czas na zmianę letniego ogumienia na zimowe. Rynkowa oferta "zimówek" jest bardzo bogata. Obok opon najbardziej znanych marek jest wiele produktów mniej utytułowanych firm. Główną zasadą przy wyborze nowego ogumienia jest dostosowanie klasy opon do rodzaju i klasy auta. To jednak nie rozwiązuje problemu zakupu. Dla wielu liczy się cena, która w różnych punktach sprzedaży w przypadku tego samego rodzaju ogumienia może się sporo różnić, bo sprzedawcy mają różne upusty cenowe w stosunku do katalogowej ceny producenta.

Nowe opony zimowe można kupić w wielu miejscach - począwszy od wyspecjalizowanych hurtowni, poprzez warsztaty wulkanizacyjne, te z sieci szybkiej obsługi, ASO, a skończywszy na hipermarketach i sklepach internetowych. W tych ostatnich jest przeważnie najtaniej, ale trzeba wziąć pod uwagę fakt, że nowe opony trzeba zamontować i wyważyć, a to też kosztuje. Warto więc sprawdzić, gdzie upatrzone opony są nieco droższe, ale za to montują je za darmo. Kupując nowe opony zimowe, można wybrać ich starsze modele lub przyjrzeć się oferowanym na zbliżający się sezon nowościom. Oto kilka z nich, które jak przystało na takie produkty kuszą nowymi rozwiązaniami i jeszcze lepszymi własnościami.

BFGoodrich g-Force Winter
Ulepszona wersja opony BFGoodrich Winter G. W porównaniu do niej ma o 50 proc. więcej nacięć, czyli tzw. lameli. Dzięki temu opona lepiej "wgryza się" w śnieg. W porównaniu z poprzedniczką w nowej oponie zwiększeniu uległa powierzchnia kontaktu z nawierzchnią, co również wpłynęło na polepszenie przyczepności. Jest to zasługą również dwukrotnie większej liczby nacięć w tej części bieżnika. Dwukierunkowe lamele zachowują elastyczność podczas ruszania, zwiększają przyczepność na śniegu, a przy hamowaniu usztywniają się, stawiając większy opór nawierzchni. Kanały między klockami bieżnika rozszerzają się od 5 mm w części centralnej do 7 mm przy barkach. Takie rozwiązanie poprawia odprowadzanie wody o 30 proc. w stosunku do kanałów o stałej szerokości. Nowa opona występuje w 19 rozmiarach o średnicy od 14 do 18 cali. Ceny od 160 zł (175/65R14) do 606 zł (225/40R18)

Continental ContiWinterContact TS 830
Jej kierunkowy bieżnik został zaprojektowany z wyraźnym rozdzieleniem funkcji po to, aby uzyskać optymalną przyczepność zarówno na śniegu, jak i na lodzie. Rozwiązaniem, które poprawiło parametry ogumienia, jest również system nowych, trójwymiarowych nacięć. Technologom udało się także dokonać postępu w zakresie zastosowanej mieszanki krzemionkowej o wysokiej przyczepności. Wszystko razem sprawiło, że w porównaniu z poprzedniczką nowa opona lepiej zachowuje się na lodzie, śniegu i mokrej nawierzchni. Ma przy tym o 10 proc. większą żywotność. Poza tym jej opór toczenia jest równie niski jak opony letniej, co ma przełożenie na niższe zużycie paliwa i obniżenie emisji szkodliwych związków. TS 830 dostępna będzie początkowo w 18 rozmiarach o średnicach od 15 do 16 cali. Ceny od 231 zł (195/65R15) do 588 zł (205/55R16)

Kleber Krisalp HP2
Nowe wcielenie uznanej na rynku opony Krisalp HP. Dzięki zastosowaniu dwóch rodzajów lamel - falistych i prostych - oraz zwiększeniu o 42 proc. ich gęstości HP2 umożliwia pewniejsze zachowanie pojazdu na zamarzniętej nawierzchni. To zasługa również wykorzystania w bieżniku klocków i centralnego żebra z lokalnymi otworami. W porównaniu z poprzedniczką nowa opona zapewnia lepsze ruszanie na lodzie, skuteczniejsze trzymanie boczne, krótszą o 8 proc. drogę hamowania i cichszą jazdę. Wyposażona jest we wskaźnik zimowego zużycia bieżnika do wysokości 3 mm, dzięki któremu użytkownicy samodzielnie w łatwy sposób mogą kontrolować stan ogumienia w swoim samochodzie. Krisalp HP2 oferowany jest na naszym rynku w 18 rozmiarach o średnicy od 14 do 17 cali. Ceny od 156 zł. (175/65R14) do 605 zł (215/45R17)

Firestone Winterhawk 2
Druga, ulepszona odsłona generacji Winterhawk. Jednokierunkowy bieżnik wykonany jest z mieszanki o dużej zawartości krzemionki. Powiększone boczne klocki bieżnika poprawiają prowadzenie pojazdu na śniegu i zwiększają trzymanie na zakrętach. Trójwymiarowy przekrój rowków na barku zwiększa sztywność bieżnika, ułatwiając skręcanie na suchej nawierzchni. Łączniki w środkowej części opony poprawiają jej stabilność, co sprawiło, że auto lepiej hamuje i precyzyjniej prowadzi się na suchej nawierzchni. Winterhawk 2 w porównaniu do poprzedniczki ma wydłużoną żywotność, co sprawia, że jazda na tym ogumieniu staje się bardziej ekonomiczna. Rynkowa oferta składa się z 37 rozmiarów o średnicy od 13 do 17 cali. Ceny od 122 zł (155/70R13) do 490 zł (225/45R17)

Goodyear UltraGrip Performance 2
Zaprojektowana z myślą o autach luksusowych i dużych osiągach. Nowa generacja ogumienia z rodziny UltraGrip wykorzystująca technologię polimerową oraz lamele o przystosowującej się do warunków przyczepności. Rowki obwodowe kształtem przypominają zęby piły. Ponadto grzbiet opony, czyli centralna część bieżnika wyposażona została w dużą ilość wgryzających się w podłoże krawędzi. W sumie, jak zapewnia producent, w porównaniu z poprzedniczką oferuje kierowcom lepszą trakcję na śniegu, lodzie i mokrej nawierzchni, znakomitą stabilność, zwiększoną przyczepność i krótszą drogę hamowania na oblodzonej lub zaśnieżonej nawierzchni. Dostępna jest w 11 rozmiarach o średnicy od 17 do 19 cali. Ceny od 603 zł (225/45R17) do 1253 zł (275/30R19)

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki