Styl ekologiczny

2008-10-28 3:00

Jeśli chcesz, możesz jeździć oszczędniej.

Poznaj zasady, dzięki którym zostanie ci więcej w portfelu, a przy okazji zrobisz jeszcze kilka pożytecznych rzeczy.

Od dawna wiadomo, że zużycie paliwa w dużym stopniu zależy od samego kierowcy, głównie od tego, jak jeździ. Właśnie w poszukiwaniu najlepszych w tym względzie rozwiązań w połowie lat 90. XX w. równocześnie w Finlandii i Szwajcarii narodził się nowoczesny i inteligentny styl jazdy, znany pod nazwą Eco Driving.

Szkolenia z jego zakresu prowadzi się także u nas. Ekologiczna jazda to nie tylko mniejsze zużycie paliwa. To także wzrost bezpieczeństwa na drogach i - jak sugeruje sama nazwa - większa dbałość o środowisko naturalne. Sztukę Eco Drivingu bez trudu może opanować każdy. Tym, którzy są chętni wypróbować ją od zaraz w praktyce, podajemy główne zasady i dodatkowe wskazówki, aby efekty były jak najlepsze.

Główne zasady ekologicznej jazdy

1. Zmieniaj biegi możliwie jak najszybciej. Jadąc autem z silnikiem benzynowym, rób to, nie przekraczając około 2500 obr./min. W przypadku diesla granica zmiany przełożeń wynosi około 2000 obr./min.

2. Utrzymuj stałą prędkość jazdy na możliwie najwyższym biegu. Popularnej klasy auto przy stałej prędkości 50 km/godz. wykorzystuje jedynie około 7 koni mechanicznych mocy silnika.

3. Bądź przewidujący na drodze. Unikaj niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.

4. Zwalniaj płynnie, jadąc na biegu bez naciskania na pedał gazu. Podczas hamowania silnikiem przy włączonym biegu współczesne, sterowane elektronicznie układy wtryskowe odcinają dawkowanie paliwa.

O tym też należy pamiętać

Jadąc pod górę, rób to na możliwie najwyższym biegu, z prawie do końca wciśniętym pedałem gazu. Współczesne auta potrafią jechać ze stałą szybkością przy prędkości obrotowej silnika około 1000 obr./min przy pełnym obciążeniu.

Wyłączaj silnik nawet podczas krótkiego postoju. Przeciętnie współczesny silnik zużywa na biegu jałowym około pół litra paliwa na godzinę. W celu oszczędzania paliwa warto gasić silnik za każdym razem, gdy postój trwa dłużej niż 20 sekund. W przypadku starszej konstrukcji silników z zasilaniem gaźnikowym ich wyłączanie ma sens, jeśli zatrzymujemy się co najmniej na jedną minutę.

Unikaj niepotrzebnego obciążenia auta. Według badań dodatkowe 100 kg na pokładzie ważącego półtorej tony samochodu zwiększa zużycie paliwa o 6,7 proc. Warto więc przejrzeć zawartość bagażnika i usunąć z niego wszystkie niepotrzebne rzeczy.

Dbaj o aerodynamikę. To, co ją zwykle najbardziej zakłóca, to wszelkiego rodzaju bagażniki dachowe. Nawet te przeznaczone tylko do przewozu nart potrafią przy prędkości 120 km/godz. zwiększyć o prawie 20 proc. zużycie paliwa. Z bagażników należy więc korzystać jedynie wtedy, gdy są potrzebne. Otwieranie okien podczas jazdy również wpływa na wzrost oporów aerodynamicznych i tym samym pobudza apetyt silnika na paliwo.

Utrzymuj prawidłowe ciśnienie w oponach. Dwudziestopięcioprocentowy spadek ciśnienia powoduje wzrost oporów toczenia o 10 proc. i zwiększenie o 2 proc. zużycia paliwa. Ciśnienie w ogumieniu należy sprawdzać możliwie często, przy nierozgrzanych jeszcze jazdą oponach. Jeśli chcemy to zrobić po jeździe na odcinku dłuższym niż trzy kilometry, to musimy dać oponom około 10 minut na ostudzenie. Producenci aut zwykle podają zalecane ciśnienie w ogumieniu dla częściowego lub całkowitego obciążenia pojazdu i warto to uwzględnić.

Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu, zwłaszcza te pochłaniające dużą dawkę mocy. Z klimatyzacji zaleca się korzystać jedynie wtedy, gdy zachodzi potrzeba i nie włączać jej poniżej 23 stopni Celsjusza.

Wykorzystuj urządzenia pomagające w oszczędnej jeździe, takie jak obrotomierz, komputer pokładowy (dzięki niemu można na przykład cały czas śledzić chwilowe zużycie paliwa) czy tempomat.

Dbaj o nienaganny stan techniczny całego auta.

Planuj podróż. Wybierz trasę dłuższą, ale za to gwarantującą bardziej płynną jazdę, bez korków. Jeśli możesz, unikaj jazdy na dystansie krótszym niż 4 km.

Trening czyni mistrza

Zwycięzca tegorocznego Supertestu Ekonomii, Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto prowadzonej przez Skoda Auto Polska, wykorzystując zasady Eco Drivingu uzyskał skodą fabią 1,4 TDI na liczącej 444 km trasie z Warszawy do Wejherowa średnie spalanie zaledwie 3,2 l/100 km.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki