Zacznijmy od krótkiej lekcji historii. Kiedy na ziemiach polskich powstawał system kolejowy, naszego kraju nie było na mapie. Priorytety dotyczące projektowania połączeń były inne niż obecnie. Niestety, połączenie Poznania z Berlinem czy Warszawy z Petersburgiem były dla zaborców ważniejsze niż Poznania z Warszawą. Od 1918 r. mieliśmy II Rzeczpospolitą. Istniała tylko 21 lat, była państwem ambitnym, ale na dorobku, w innych granicach niż teraz i z innymi potrzebami transportowymi. Sytuacja nie uległa poprawie po II wojnie światowej, w okresie PRL. A gdy po 1989 r. rozpoczął się okres wolnej Polski, system kolejowy doświadczył prawdziwego ciosu. Zniszczono i zlikwidowano aż 1/3 istniejących połączeń, a pozostałe znacząco zdegradowano! Po przystąpieniu do Unii Europejskiej w Polsce ruszyła modernizacja istniejących linii. To był krok w dobrym kierunku, jednak modernizacja istniejących tras kolejowych ma swoje ograniczenia może przynieść korzyści, ale nie zastępują one nowej infrastruktury o nowoczesnych parametrach.
Nowa jakość połączeń
Program inwestycyjny CPK rozpoczyna zupełnie nowy rozdział w historii polskiego transportu. Po1989 r. doszło do likwidacji 5tys. Km tras kolejowych, podczas gdy wybudowano zaledwie ok. 50 km nowych torów. Program CPK zakłada budowę blisko 2 tys. km nowoczesnych linii, które naprawią te jeszcze pozaborowe zaszłości i wprowadzą do kraju zupełnie nową jakość połączeń w postaci systemu Kolei Dużych Prędkości.

i
Linia Warszawa-Łódź
Pierwszym odcinkiem „igreka” z wariantem inwestorskim była linia Warszawa – Łódź, dla której podpisano już umowy na projektowanie. Linia będzie pierwszym fragmentem nowej sieci KDP w Polsce. Między Warszawą i Łodzią spółka CPK planuje wybudować łącznie ok. 140 km trasy, na których pociągi będą rozpędzały się do 250 km/ h (prędkość projektowa, do której spółka CPK może docelowo dążyć bez konieczności budowy od nowa torowiska, to 350 km/h). Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Łodzią a Warszawą skróci się do ok. 45 minut (dziś to ok. 1,5 godz.). Natomiast z Łodzi do Lotniska CPK dojedziemy w ok. 30 minut. Harmonogram zakłada, że linia ta zostanie uruchomiona równocześnie z pierwszym etapem Lotniska CPK, czyli w 2028 r.
Szybciej z Łodzi do Sieradza i Wrocławia
Spółka CPK rozpoczęła także projektowanie, a wcześniej ogłosiła wariant inwestorski dla blisko 200-kilometrowego odcinka KDP między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem. To drugi fragment kolejowego „igreka”. Między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem. Odcinek nowej linii CPK Łódź – Wrocław to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce - przekonuje wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Po wybudowaniu tej linii czas podróży z Łodzi do Wrocławia skróci się do 1 godz. (dziś to ok. 3 godz.), a do Sieradza do 25 min (zamiast ok. 1 godz., jak obecnie).
Dopełnienie „igreka”, czyli linia Sieradz –Poznań
Ostatnim, trzecim fragmentem „igreka”, dla którego spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski, jest 155-kilometrowy odcinek KDP między Poznaniem, Kaliszem i Sieradzem Zgodnie z oczekiwaniami znacznej części mieszkańców, przedstawiony wariant zakłada zatrzymywanie się pociągów w centrum Kalisza, a także budowę nowej stacji Nowe Miasto nad Wartą. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechaćna istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim. Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj zajmuje ponad 3 godz.).Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie). Uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu I etapu otniska CPK i linii KDP Warszawa – Łódź. Spółka CPK tworzy nowy system transportowy w Polsce, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum powstanie Lotnisko CPK, a dodatkowo12 tras kolejowych w całym kraju. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych.

i
Czym jest „igrek”?
Kluczowym elementem przyszłego systemu jest tzw. igrek. To pojęcie funkcjonuje już od ponad dekady. To inwestycja, która podczas poprzednich rządów była planowana, ale w 2011 r. niestety zarzucona. Teraz, dostosowana do aktualnych potrzeb, będzie realizowana w ramach programu inwestycyjnego CPK.