Co najbardziej demotywuje pracowników?

2019-09-18 7:44 Artykuł sponsorowany
Pracuj.pl
Autor: Materiały prasowe

Niezależnie od firmy i stanowiska pracy istnieją zjawiska, zachowania oraz czynności, które skutecznie demotywują pracowników. Są one na tyle niebezpieczne, iż powtarzające się cyklicznie mogą prowadzić do frustracji, a nawet zwolnień z pracy.

Budowanie autorytetu na strachu

Szef lub kierownik przy negocjacjach bądź w dyskusjach na dany temat może wykorzystywać swoją pozycję do narzucania zdania innym. Wówczas buduje on swój autorytet i wizerunek na strachu, a nie na szacunku i eksponowaniu kompetencji. Zabija w ten sposób pracowniczą kreatywność i inicjatywę. Tego typu zachowania widoczne są zwłaszcza w niewielkich firmach, w których przedsiębiorstwo postrzegane jest przez właściciela jako własność prywatna i tylko taka. Przeważnie nie lubią oni w takich sytuacjach sprzeciwu, gdyż twierdzą, iż jeśli coś należy do nich, to oni mają jedyny i niepodważalny głos.


„To nasze sukcesy, ale Wasze porażki”

Zrzucanie odpowiedzialności na pracowników przez kierowników, menadżerów bądź pracodawców to łatwy i niezwykle demotywujący sposób usprawiedliwiania porażek. Tego typu zachowania niszczą możliwość współpracy oraz osłabiają wewnętrznie firmę. Pracownicy mogą przez to poczuć brak wspólnoty i możliwości szukania pomocy u osób doświadczonych. Wówczas bardzo łatwo o odejścia pracowników, którzy nie są sprawiedliwie rozliczani ze swoich obowiązków. Bardzo często tego typu sytuacjom towarzyszą nieprzyjemne reperkusje finansowe dla zatrudnionych.


Tajne przez poufne

W niewielkich firmach bardzo często dochodzi do sytuacji, w których pracodawca nie chce dzielić się z pracownikami wszystkimi informacjami. Często jest tak z racji, iż nie do końca działa on zgodnie z literą prawa lub nie chce wtajemniczać osób w sprawy biznesowe, które traktuje jak prywatne. Wówczas bardzo szybko rodzą się w firmie plotki mające szkodliwy wpływ na atmosferę wewnątrz oraz wizerunek przedsiębiorstwa. Są tym dotkliwsze, im utajnione zdarzenie lub sytuacja miały większy związek z pracownikami.


Niedoceniona praca

Niektóre przedsiębiorstwa opierają podejście do pracowników o metodę kija. Innymi słowy mówiąc – nie nagradzają za sukcesy, a za porażki bardzo boleśnie karzą. W tym niezdrowym środowisku bardzo często rodzi się nepotyzm, płatna protekcja, frustracje oraz problemy komunikacyjne. Ponadto, pracownicy, którzy nie są wynagradzani za trudy swojej pracy, zwalniają się, przekazując negatywną opinię o firmie dalej.

Artykuł sponsorowany