Zad. 4.
„Z retorycznej łupiny wyłuskać ziarno rzeczowej informacji” w tekście W. Pisarka odnosi się do umiejętności krytycznego słuchacza, który zdając sobie sprawę z perswazyjności tekstów umie oddzielić obiektywną informację od intencji osoby, która ją przekazuje. Innymi słowy, traktuje tekst świadomie i nie pozwala nadawcy na manipulację, oddzielając retorykę stosowaną przez nadawcę od samej informacji, która ma zostać przekazana. Dzięki temu uzyskuje czysty obraz rzeczowej informacji.
Zad. 5. 1
Przykład czasownika: mamy
Funkcja w tekście: Autor w ten sposób wskazuje, o kim pisze i utożsamia się z odbiorcami. Stosując czasownik w 1 os. liczby mnogiej zaznacza, że opisywany problem dotyczy nie tylko jakiś niedookreślonych podmiotów, czy też samych odbiorców, ale również jego samego – wszystkich ludzi.
Zad. 5. 2.
Nazwa części mowy: zaimek „nasz”
Przykład z tekstu: nasz punkt widzenia