Koniec szpetoty w mieście! Od jutra zacznie obowiązywać uchwała krajobrazowa

2020-06-30 15:49 KK
Ulica Kalwaryjska
Autor: Kuba Kusy

Kraków mówi dość szpetocie. Od środy, 1 lipca w Krakowie zaczną obowiązywać zapisy uchwały krajobrazowej. Miasto chce jednak iść o krok dalej w walce z chaosem przestrzennym.

Dokument ściśle precyzuje zasady umieszczania w przestrzeni publicznej szyldów, billboardów czy płacht reklamowych. Zakazuje również grodzenia nowo powstających osiedli. Uchwała była gotowa już pięć lat temu, jednak urzędnicy nie kwapili się z przedłożeniem jej Radzie Miasta. W tym samym czasie kilka innych polskich miast wcieliło podobne zapisy w życie.

Do nowych reguł muszą się zastosować wszyscy, którzy od 1 lipca będą chcieli umieścić reklamy w przestrzeni publicznej. Reklamy już stojące będą musiały musiały być dostosowane do wymogów lub usunięte w ciągu dwóch lat. 

Uchwała dzieli Kraków na trzy strefy. Z ostatniej z nich wyodrębniono podobszary - Stare Miasto, Śródmieście i Nową Hutę, w których ze względu na zabytkową zabudowę zapisy uchwały są ostrzejsze. Pod uwagę zostały wzięte także wlotowe i wylotowe arterie miasta.

Szpecące kamienice płachty będą mogły wisieć na czas remontu, nie dłużej niż przez rok i nie częściej niż raz na siedem lat. Skończy się też szyldowa. Dany przedsiębiorca będzie mógł powiesić tylko jeden szyld o określonym wzorze. 

Urzędnicy postanowili pójść za ciosem i w prowadzić rozwiązanie, które z pewnością nie spodoba się przedsiębiorcom.

Będziemy w najbliższym czasie, myślę jeszcze o tym półroczu podchodzili do kolejnego etapu, będącego konsekwencją uchwały krajobrazowej. To znaczy z uchwaleniem opłaty reklamowej - zapowiedział podczas środowej konferencji wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk. 

Za podstawę opłaty urzędnicy przyjęli najwyższe dopuszczone prawem stawki. 

Dla przykładu, taka reklama stojąca o powierzchni ok. 12 mkw., będzie kosztować właściciela w granicach 480 zł za kwartał, to kwoty tego rzędu - dodał wiceprezydent.

Opłaty za umieszczanie reklam w przestrzeni mogłyby zacząć obowiązywać od stycznia 2021 roku. Termin ten jest mocno umowny, bo konieczne będzie wprowadzenie zmian w miejskim systemie informatycznym. Dotychczas opłaty były pobierane wyłącznie w przypadku zajęcia pod reklamę pasa drogowego.

Wraz z wejściem w życie uchwały krajobrazowej, z przestrzeni miasta będą musiały natychmiast zniknąć wszystkie nielegalne reklamy. Okazuje się, że tych jest co nie miara. Według wyliczeń magistratu, ponad połowa z 1800 reklam w pasach drogowych stoi bez zgody Zarządu Dróg Miasta Krakowa. 

Posłuchaj, jakie zmiany hormonalne zachodzą w organizmie kobiety w trakcie ciąży. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
Postęp prac przy budowie portu lotniczego w Radomiu

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.