Jest nowa szansa na kolej dużych prędkości w Polsce?

i

Autor: Mariusz Grzelak

Rząd zmienia plany. Kolej dużych prędkości zostanie poprowadzona przez łódzkie Złotno? Jest obawa o park na Zdrowiu

2020-02-21 9:59

Jak podaje łódzki magistrat, rząd rezygnuje z południowego wariantu przebiegu Kolei Dużych Prędkości przez Łódź i w zamian proponuje linię kolejową przez Złotno. Władze Łodzi, podobnie jak mieszkańcy, protestują przeciw tej niekorzystnej dla miasta zmianie. Swoje zdanie można wyrażać w konsultacjach społecznych.

Miedzy Łodzią i Warszawą rząd planuje budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego głównym elementem jest transkontynentalne lotnisko. Aby ten projekt mógł dobrze funkcjonować pod względem ekonomicznym, musi on być prawidłowo skomunikowany z pozostałymi częściami kraju. Dlatego jedną z części projektu CPK jest budowa sieci szybkich połączeń kolejowych.

- Opracowywana od dawna koncepcja Kolei Dużych Prędkości, która miała przebiegać przez Łódź i łączyć Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, siłą rzeczy stawała się centralnym elementem rządowej koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. W lipcu 2019 r. w Łodzi gościli przedstawiciele spółki CPK, którzy podczas spotkania w Urzędzie Miasta przedstawili tę koncepcję. Bardzo się cieszymy, że projekt KDP, który może dać kolejny impuls rozwojowy dla Łodzi i naszego regionu nadal jest poważnie rozważany przez rząd. Niestety pojawiają się nowe pomysły na przebieg tej linii przez Łódź - mówi Robert Kolczyński, dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju UMŁ.

Zgodnie z założeniami i projektami znanymi od kilkunastu lat, linia kolei dużych prędkości (KDP) miała mieć w Łodzi następujący przebieg: od dworca Łódź Fabryczna, tunelem średnicowym do dworca Łódź Kaliska, a następnie terenami kolejowymi położonymi na południe od Retkini, podążać w kierunku zachodnim.

Plan przeprowadzenia linii kolei dużych prędkości przez łódzkie Złotno

W lipcu ubiegłego roku, przedstawiciele spółki CPK przedstawili władzom Łodzi nowy pomysł na przebieg KDP przez Łódź. W nowej koncepcji linia ma przebiegać przez tereny Polesia i Złotna, w stronę Konstantynowa Łódzkiego

- Już na tym spotkaniu prezydent Łodzi Hanna Zdanowska i władze miasta przedstawili swoje wątpliwości i wyrazili swój sprzeciw wobec tej zmiany. Stara koncepcja Kolei Dużych Prędkości została opracowana w ramach studium wykonalności projektu KDP i taki przebieg został wpisany do Studium Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Łodzi. Na podstawie tego dokumentu od lat opracowywane są plany miejscowe. Od kilkunastu lat planujemy rozwój Łodzi w oparciu o ustalony korytarz kolejowy, przebiegający na południe od Retkini. Niezrozumiałe jest dla nas dlaczego ta koncepcja miałaby być zmieniona. Budzi to sprzeciw zarówno Urzędu Miasta Łodzi jak i mieszkańców - mówi Kolczyński.

W związku z planowaną zmianą, lina kolei dużych prędkości przebiegałaby w śladzie parku im. marszałka Józefa Piłsudskiego na Zdrowiu, bardzo cennego dla Łodzi obszaru zielonego, w pobliżu Ogrodu Botanicznego i Ogrodu Zoologicznego.

- Wiadomo, że takie inwestycje infrastrukturalne polegające na wprowadzaniu linii kolejowej pod ziemię, bardzo negatywnie wpływają na środowisko. Pokazała to budowa tunelu do dworca Łódź Fabryczna, który spowodował obniżenie poziomu wód gruntowych, który negatywnie wpływa na park im. 3 Maja - zauważa magistrat.

Zarówno władze Łodzi, jak i mieszkańcy obawiają się, że inwestycja zniszczyłaby park na Zdrowiu, a także niekorzystnie wpłynęła na zoo oraz ogród botaniczny.

Władze Łodzi zwracają również uwagę, że nowy wariant będzie dużo droższym rozwiązaniem od poprzedniego, choćby dlatego, że wymagałby budowy dużo dłuższego tunelu. - Proponowana przez rząd zmiana przebiegu KDP nie niesie dla miasta i mieszkańców żadnych korzyści. Co więcej tereny, które dotychczas były przeznaczone i wykorzystywane pod zabudowę mieszkaniową musiałyby być teraz wywłaszczone z przeznaczeniem na linię kolejową. Nowy przebieg KDP jest również niekorzystny dla aglomeracji łódzkiej, gdyż linia przecinałaby również Konstantynów Łódzki - argumentują władze Łodzi.

- Apelujemy, by zostawić stary, uwzględniony m.in. w studium wykonalności, przebieg KDP na południe od Retkini. To rozwiązanie nie było szkodliwe ani dla mieszkańców, ani dla środowiska. Ten przebieg był uwzględniany w planach i strategiach miasta od wielu lat. Było to również rozwiązanie tańsze od teraz proponowanego. Już podczas spotkania w lipcu 2019 r. poinformowaliśmy przedstawicieli CPK, że Miasto nie akceptuje nowego przebiegu linii KDP. Wystosowaliśmy też oficjalne stanowisko, w którym podkreślamy, że stary przebieg KPD jest pozytywnie oceniany i akceptowany przez władze Łodzi. Stanowczo protestujemy przeciwko zmianie przebiegu KDP na terenie Łodzi – mówi dyrektor Robert Kolczyński.

Głos w tej sprawie mogą też zabrać sami łodzianie, podczas konsultacji społecznych.

Przypomnijmy, nowe plany przebiegu kolei dużych prędkości zostały przedstawione również władzom Konstantynowa Łódzkiego. Więcej o sytuacji w materiale: Nikt nie skonsultował planów z władzami gminy. Konstantynów Łódzki protestuje przeciwko linii kolejowej dużych prędkości

Gang dilerów rozbity. W mieszkaniu mieli miotacz gazu