Jak uniknąć efektu jo-jo

2020-07-31 14:33
Efekt jo-jojo
Autor: Getty Images

Efekt jo-jo to naprzemienne chudnięcie i przybieranie na wadze. Pojawia się zawsze kiedy odchudzający wynagradza sobie czas intensywnej, pełnej wyrzeczeń diety przez (nawet krótkotrwałe) odpuszczenie sobie żywieniowych reżimów.

Organizm (po spadku wygi) gwałtownie ją nadrabia. Z jednej strony działa jeszcze efekt zwolnionej przemiany materii, z drugiej organizmowi dostarczana jest taka ilość pokarmu, z jaką przez chwilę nie miał do czynienia. Organizm działa więc tak jak u obudzonego wiosną, wychudzonego niedźwiedzia: szybko uzupełnia braki, a nawet robi zapasy na wszelki wypadek.
Oto kilka rad, jak uniknąć naprzemiennego chudnięcia i tycia:
*po zakończeniu diety nie wolno wracać do starych nawyków odżywiania;
*nie można pozwalać sobie (w nagrodę za samozaparcie podczas stosowania diety) na „bomby kaloryczne”: ciastka, torciki, batoniki itp;
*w miarę możliwości trzeba sprawdzać zawartość tłuszczu w kupowanych produktach i starać się wybierać te odtłuszczone;
*trzeba jeść dużo sałatek, warzyw i owoców;
*w dalszym ciągu przynajmniej raz w tygodniu należy kontrolować wagę.

Najnowsze