Znajdź superprzedszkole

2008-02-07 18:38

Jeszcze niedawno twoje dziecko było takie malutkie. Sama nie wiesz, kiedy tak szybko urosło. Od przyszłego roku idzie do przedszkola. Najwyższy czas, by znaleźć dla niego najlepsze miejsce.

Większość placówek przyjmuje zgłoszenia do końca marca. Zostało więc niewiele czasu, by wybrać przedszkole najlepsze dla twojego szkraba. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Pójście do przedszkola to rewolucja w życiu malucha. Będzie musiał sobie radzić w nowym otoczeniu, z daleka od mamy i taty. Dlatego przed wybraniem przedszkola trzeba się dobrze zastanowić. Niestety, znalezienie tej najlepszej dla twojego dziecka placówki nie jest sprawą łatwą. Pamiętaj, że to będzie miejsce, w którym malec będzie spędzał dużo czasu - dlatego ważne, by dobrze się w nim czuł i harmonijnie rozwijał.

Spytaj inne mamy

Dobre przedszkole to miejsce, gdzie personel, czyli "panie" lub "ciocie", są wyczulone na potrzeby dziecka, rozumieją je, jego potrzeby i rytm dnia. Muszą być otwarte na dziecko, jego pomysłowość i aktywność. Powinny stymulować malucha i wspierać, być czułe, ale i konsekwentne.

Oczywiście trudno to sprawdzić podczas jednej wizyty czy rozmowy z dyrekcją lub przedszkolankami. Trzeba jednak być dociekliwym. Wartym polecenia i nieocenionym i sprawdzonym źródłem informacji o interesującej cię placówce będą mamy dzieci już do niej chodzących. To od nich najwięcej dowiesz się o atmosferze panującej w przedszkolu.

Można też sprawdzić ranking najlepszych przedszkoli w swoim mieście, odwiedzić właściwy dla waszego miejsca zamieszkania wydział oświaty lub poszukać opinii na forach internetowych.

Nie wahaj się jednak przed wizytą w samym przedszkolu - w większości placówek, po uprzednim porozumieniu z dyrekcją, nie ma problemu ze zwiedzeniem przedszkolnego placu zabaw, sal czy z przyjrzeniem się zajęciom. Dotyczy to zarówno przedszkoli państwowych, jak i prywatnych.

Co musi umieć maluch

Dziecko w wieku 3 lat ma słabo ukształtowany system własnego "ja". Nie może funkcjonować bez wsparcia ze strony najbliższych. Jednocześnie nie wie, że podobną pomoc może otrzymać od pań w przedszkolu. Dlatego też przedszkolne rozstanie z rodzicami silnie zaburza tak potrzebne maluszkowi poczucie bezpieczeństwa.

Mimo to większość trzylatków nadaje się do przedszkolnego życia, adaptuje się do panujących w nim warunków i zwyczajów. Żeby tak się stało, dziecko musi jednak spełniać warunki. Potrzebna mu pewna dojrzałość fizyczna, umysłowa, emocjonalna i dostateczna samodzielność. Maluch debiutujący w przedszkolu powinien swobodnie i pewnie się poruszać. Porozumiewanie się z otoczeniem, odpowiadanie na pytania nie powinny nastręczać mu trudności. Podobnie z komunikowaniem o swoich potrzebach fizjologicznych. Cenna będzie też umiejętność nawiązywania kontaktu z innymi dziećmi i otwarcie na nowe sytuacje. Konieczna jest również pewna samodzielność w jedzeniu i ubieraniu się.

Jak oswoić przedszkole

Oczywiście nikt nie będzie od twojego dziecka wymagał, by od razu bez trudu zaaklimatyzowało się w przedszkolu. Jednak, by zminimalizować stres związany z debiutem, warto trening usprawniania i samodzielności - ułatwiający przedszkolne życie - wprowadzić wcześniej niż w ostatnich dniach sierpnia. Im wcześniej, tym dla przyszłego przedszkolaka lepiej.

Już teraz warto więc, mimo że do przedszkola pójdzie dopiero za kilka miesięcy, zacząć uczyć dziecko samodzielnego jedzenia, ubierania się, korzystania z toalety. Oczywiście wszystko pod czujnym okiem mamy Zwalcz w sobie pokusę wyręczania go we wszystkim, bo to działa na jego niekorzyść.

Jeśli twoje maleństwo jeszcze korzysta z pieluch, pije z butelki lub ssie smoczek - wykorzystajcie najbliższe miesiące na powolną, acz konsekwentną zmianę tych "niemowlęcych" przyzwyczajeń.

Ucz dziecko sztuki rozstawania się. O ile to możliwe, zostawiaj malca pod opieką taty, babci czy cioci. W ten sposób nabierze pewności, że zawsze do niego wrócisz. Organizuj spotkania z innymi dziećmi, to nauczy go współdziałania w grupie.

Warto także skorzystać z ofert spotkań adaptacyjnych w wybranym przez was przedszkolu. Większość przedszkoli organizuje je pod koniec czerwca lub tuż przed końcem wakacji, ale w niektórych zaczynają się już od lutego lub marca. Dzięki nim to nowe, obce miejsce będzie choć trochę oswojone - dla twojego dziecka i dla ciebie. Malec będzie też miał możliwość poznania "swojej pani" i przyszłych kolegów.

Przy wyborze przedszkola koniecznie zwróć na to uwagę

W natłoku wrażeń i pytań łatwo się pogubić. Są jednak sygnały świadczące o tym, czy dane przedszkole będzie dla twojego dziecka miejscem przyjaznym. Zwróć więc uwagę, czy:

- w przedszkolu panuje serdeczna, pozbawiona cech instytucjonalnych, atmosfera,

- dzieci są radosne i swobodne,

- opiekunowie zwracają uwagę na relacje między dziećmi, pomagają w rozwiązywaniu konfliktów, traktują je w przyjacielski sposób,

- grupy nie są zbyt liczne,

- edukacyjny program przedszkola nie jest przeładowany, zajęcia są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci, a ich celem jest pobudzanie myślenia i kreatywności,

- dzieci mają dużo czasu na samodzielną zabawę,

- przy przedszkolu jest bezpieczny plac zabaw,

- do dyspozycji maluchów jest wiele zabawek, zwłaszcza gier edukacyjnych oraz książeczek z obrazkami i do kolorowania,

- podłoga w przedszkolu jest ciepła, leży na niej dobrze izolująca i przyjemna w dotyku wykładzina,

- dzieci mają warunki do wyciszenia się i odpoczynku, kiedy są już zmęczone zabawą, nie są zmuszane do leżakowania i jedzenia,

- w starszych grupach są prowadzone zajęcia z glottodydaktyki (doskonałe, opierające się na zabawie, więc przystosowane do możliwości przedszkolaków przygotowanie do nauki czytania i pisania).

Jeśli na powyższe pytania odpowiesz twierdząco, jest duża szansa, że to wybrane przez ciebie przedszkole stanie się miejscem, do którego twój skarb będzie wracał z radością.

ANKIETA:

Przetestuj kandydata na przedszkolaka

Przedstawiamy ankietę, którą wypełniają rodzice 3-latków zapisywanych po raz pierwszy do przedszkola. Odpowiedzi mają na celu wstępną ocenę, czy maluszek jest gotowy do pójścia do przedszkola.

ZACHOWANIA DZIECKA: tak/czasami/nie

1. czy ma trudności w rozstawaniu się z rodzicami, np. płacze

2. czy zostaje pod opieką innych osób niż rodzice/domownicy

3. czy bawi się samo

4. czy lubi bawić się z innymi dziećmi

5. czy przeszkadza innym

6. czy jest: aktywne, zainteresowane, bierne, apatyczne, nadruchliwe, niespokojne, ciągle się kręci, posłuszne

7. czy wymusza płaczem, złością spełnianie życzeń, zachcianek

8. czy lubi, gdy mu się czyta

9. czy lubi oglądać TV (jeśli tak, ile godzin dziennie? .........)

EMOCJE: tak/czasami/nie

- czy jest: płaczliwe

radosne

lękliwe

uparte

nieśmiałe

pewne siebie

- czy się złości: krzyczy, kopie, gryzie, bije (kogo?.........)

SAMODZIELNOŚĆ: tak/czasami/nie

- niesamodzielne, wymaga pomocy we wszystkim

- samodzielne: w jedzeniu

w ubieraniu

w zgłaszaniu, że chce siusiu, kupkę, oba

Jeżeli maluch ma lub miał kłopoty zdrowotne wymagające specjalnej uwagi, np. alergię pokarmową - należy powiadomić o tym personel przedszkola.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki