Plac Orła Białego

i

Autor: Grzegorz Kluczyński

Sześć lat na zmiany. Stare Miasto w Szczecinie ma być bardziej "staromiejskie"

2019-12-13 8:11

Stare miasto w Szczecinie ma stać się prawdziwą wizytówką miasta. W przyszłości ma być bardziej przyjazne dla pieszych i atrakcyjne dla turystów. Proces związany ze zmianami potrwa co najmniej najbliższe 6 lat. A zmian ma być sporo. Takie wnioski wysunięto po prototypowaniu, które objęło obszar placu Orła Białego - jednego z najbardziej reprezentacyjnych miejsc w tej części miasta.

Sam plac Orła Białego stanie się strefą z priorytetem ruchu pieszego, uspokojonym ruchem samochodowym i ograniczonym parkowaniem. Do końca tego roku będzie funkcjonował na obecnych zasadach. Od stycznia na terenie przy bankach po jednej stronie będą miejsca ogólnodostępne, rotacyjne z wysoką stawką opłat, po drugiej parkować będą mogli okoliczni mieszkańcy, również za opłatą odpowiadającą stawkom Strefy Płatnego Parkowania. Przylegająca do placu ulica Koński Kierat, na odcinku gdzie dziś jest jednokierunkowa, stanie się droga wewnętrzną z dostępem wyłącznie dla mieszkańców, dostawców i służb. Ponadto na ulicy Mariackiej na odcinku od ulicy Grodzkiej do Końskiego Kieratu zostanie wprowadzona strefa ograniczonego ruchu.

Zmiany obejmą również jego otoczenie, a także Podzamcze. W rejonie Starego Miasta powstaną dwa parkingowce - jeden w sąsiedztwie przychodni przy ul. Staromłyńskiej, która również zostanie przebudowana, drugi - pod Trasą Zamkową. Cały proces związany z wprowadzeniem zmian rozpocznie się w 2020 roku i zajmie najbliższe 6 lat.

Podzamcze

i

Autor: Grzegorz Kluczyński Podzamcze

Wieloletni harmonogram zmian na Starym Mieście przedstawia się następująco:

2020

  • zmiana organizacji ruchu wynikająca z ustanowienia drogi wewnętrznej na placu Orła Białego oraz fragmencie ulicy Koński Kierat pomiędzy ulicami Staromłyńską i Mariacką (ograniczenie ruchu, porządkowanie parkowania)
  • przygotowanie i przedstawienie Radzie Miasta projektu uchwały ws. ustanowienia drogi wewnętrznej na ulicy Mariackiej i pozostałym fragmencie ulicy Koński Kierat
  • wprowadzenie strefy ograniczonego ruchu na fragmencie ulicy Mariackiej pomiędzy ulicą Grodzką i warsztatem samochodowym
  • przeprowadzenie prototypowania na ulicach Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej
  • ograniczenie ruchu na Nowym Rynku - po zakończeniu inwestycji hotelowej
  • przeprowadzenie konsultacji z przewodnikami na temat organizacji ruchu turystycznego na Starym Mieście
  • wypracowanie zmian dla strefy płatnego parkowania oraz przeprowadzenie konsultacji
  • przeprowadzenie prac projektowych i konsultacyjnych dotyczących zagospodarowania placu Orła Białego, ulic Mariackiej i Koński Kierat
  • przygotowanie koncepcji zagospodarowania działki przy ul. Staromłyńskiej 26 (z uwzględnieniem funkcji przychodni i parkowania)
  • przygotowanie projektu parkingu zbiorczego w cieniu Trasy Zamkowej
  • przeprowadzenie pierwszych wywiadów z mieszkańcami i przedsiębiorcami na Podzamczu

2021

  • zmiana organizacji ruchu wynikająca z wyłączenia z kategorii publicznej ulic Mariackiej i Koński Kierat (ograniczenie ruchu, porządkowanie parkowania)
  • przygotowanie i przedstawienie Radzie Miasta projektu uchwały ws. ustanowienia drogi wewnętrznej na ulicach Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej oraz ulicach Podzamcza
  • przeprowadzenie prototypowania na Podzamczu
  • wdrożenie zmian strefy płatnego parkowania
  • wyznaczenie miejsca dla autokarów w sąsiedztwie ul. Niepodległości - przygotowanie projektu zagospodarowania działki przy ulicy Staromłyńska 26
  • przeprowadzenie prac projektowych i konsultacyjnych dotyczących zagospodarowania ulic Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej
  • przebudowa placu Orła Białego, ulic Mariackiej i Koński Kierat - etap 1
  • budowa parkingu zbiorczego w cieniu Trasy Zamkowej

2022

  • zmiana organizacji ruchu wynikająca z prototypowania i wyłączenia z kategorii publicznej ulic Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej oraz ulic Podzamcza (ograniczenie ruchu, porządkowanie parkowania),
  • wprowadzenie ograniczeń w ruchu autokarów
  • oddanie do użytku parkingu w cieniu Trasy Zamkowej
  • budowa nowego budynku przychodni przy ul. Staromłyńskiej 26
  • przebudowa placu Orła Białego, ulic Mariackiej i Koński Kierat - etap 2
  • przeprowadzenie prac projektowych i konsultacyjnych dotyczących zagospodarowania ulic Podzamcza

2023

  • uruchomienie nowego budynku przychodni przy ul. Staromłyńskiej 26
  • realizacja budynku z funkcją parkingową w sąsiedztwie wspomnianej przychodni
  • prace projektowe i konsultacyjne dotyczące zagospodarowania ulic Grodzkiej, Farnej i Sołtysiej oraz ulic Podzamcza
  • zakończenie przebudowy placu Orła Białego i ulic Mariackiej i Koński Kierat
  • przebudowa ulic Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej - etap 1

2024

  • likwidacja parkingu na placu Orła Białego
  • ograniczenie dostępu do ulic Tkackiej, Łaziebnej, Staromłyńskiej, Mariackiej i Koński Kierat, wynikające z uruchomienia budynku z funkcją parkingową przy ulicy Staromłyńskiej 26 (z dojazdem poprzez północny odcinek ulicy Staromłyńskiej)
  • uruchomienie budynku z funkcją parkingową na ulicy Staromłyńskiej 26
  • przebudowa ulic Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej - etap 2
  • przebudowa ulic Podzamcza - etap 1

2025

  • zakończenie przebudowy ulic Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej
  • przebudowa ulic Grodzkiej, Farej i Sołtysiej
  • przebudowa ulic Podzamcza - etap 2

2026

  • zakończenie przebudowy ulic Grodzkiej, Farnej i Sołtysiej
  • zakończenie przebudowy ulic Podzamcza
Sonda
Czy Stare Miasto w Szczecinie potrzebuje zmian?