Rewolucja w szkołach od września 2025. Nadchodzi osiem zmian
Choć wakacje nadal trwają i przed nami jeszcze 3 tygodnie wypoczynku, to już wiele osób szykuje się do nadchodzącego nowego roku szkolnego. Ten - jak się okazuje - będzie inny, bowiem przyniesie sporo zmian zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów oraz ich rodziców. Łącznie czeka nas aż osiem kwestii, które ulegną małej rewolucji. Sprawdź kolejne slajdy, by dowiedzieć się więcej!
Dwa nowe przedmioty
- Edukacja obywatelska (szkoły ponadpodstawowe) – o demokracji, prawach obywatelskich, szacunku i solidarności.
- Edukacja zdrowotna (klasy IV–VIII SP i szkoły ponadpodstawowe) – o zdrowym trybie życia, psychice, odżywianiu, profilaktyce i bezpieczeństwie.
Ocena funkcjonalna dla uczniów z trudnościami
Nowa forma oceniania dla uczniów m.in. z autyzmem i niepełnosprawnościami intelektualnymi – ocena umiejętności w codziennych sytuacjach, tworzona z udziałem nauczyciela, psychologa i rodziców.
Nowy WF z elementami "mundurówki"
Testy sprawności w klasach I–III i IV–VIII SP, więcej ćwiczeń wytrzymałościowych, samoobrona. W starszych klasach - moduł przygotowujący do testów dla służb mundurowych.
Religia lub etyka tylko raz w tygodniu
Zamiast dwóch godzin – jedna lekcja w tygodniu, zawsze na początku lub końcu dnia. W klasach I–III możliwe grupy międzyklasowe, jeśli chętnych jest mniej niż 7 uczniów.
Więcej psychologów i pedagogów w szkołach niepublicznych
Specjaliści będą mogli pracować nawet do 9 godzin tygodniowo na umowach cywilnoprawnych (przepis obowiązuje do sierpnia 2027 r.).
Likwidacja "godzin czarnkowych"
Zniesienie obowiązku prowadzenia przez nauczycieli jednej godziny tygodniowo konsultacji dla uczniów i rodziców.
Łatwiejsze tworzenie klas sportowych
Minimalna liczba uczniów w klasie sportowej spada z 20 do 14. Opinia o braku możliwości kontynuacji szkolenia może pochodzić także od nauczyciela WF.
Nowy kalendarz ferii zimowych
Zamiast czterech – trzy terminy ferii. Rok szkolny zakończy się 26 czerwca 2026 r.
Zmiany w szkołach
Myślicie, że nadchodzące zmiany poprawią edukację w Polsce?