Tak budowano Dworzec Centralny w Warszawie
Dworzec Centralny w Warszawie uważany jest za największy dworzec kolejowy w Polsce. W sobotę 5 grudnia budynek obchodził swoje 45-lecie. Dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego stworzyliśmy galerię zdjęć, przedstawiających jego budowę krok po kroku. Jak przed laty wyglądał Dworzec Centralny? Zobacz!
Wykopy pod budynek - widoczny spychacz i robotnicy. Z prawej prowizoryczny dworzec Warszawa-Centralna.
1973-03-07
W tle Pałac Kultury i Nauki, punktowiec Ściany Wschodniej oraz budynek "Universal".
Robotnicy z młotami pneumatycznymi przy pracy.
1973-03-07
Wykopy i prowizoryczny dworzec Warszawa-Centralna - widoczne zejścia na perony. W tle Pałac Kultury i Nauki.
1973-03-07
Robotnicy zakładający szalowanie przy zbrojeniach betonowych.
1973-03-07
Wykopy pod budynek, robotnicy i spychacz. W tle Pałac Kultury i Nauki.
1973-03-07
Plac budowy i perony prowizorycznego Dworca Warszawa-Centralna. W tle Pałac Kultury i Nauki i zabudowa ul. Emilii Plater.
1973-03-07
Wykopy, robotnicy i w tle prowizoryczny Dworzec Warszawa-Centralna.
1973-03-07
Robotnicy przy betoniarce.
1973-03-07
Widok na Al. Jerozolimskie w kierunku północno-zachodnim z budynku na rogu Al. Jerozolimskich i ul. Chałubińskiego.
1974-01-10
Widoczny plac budowy ze szkieletem konstrukcji tunelu kolejowego oraz stacja WKD Warszawa-Śródmieście. Na pierwszym planie z lewej zrujnowany budynek w trakcie rozbiórki.
Budowa Centralnego Dworca Pocztowego w Warszawie na rogu Alej Jerozolimskich i ulicy Żelaznej - widok budynku podczas budowy.
1936 - 1939
Wykopy i podpory dachu. W tle Hotel Forum i zabudowa Al. Jerozolimskich.
1974-05
Wnętrze wykopu. Widoczni robotnicy, kompresory zasilające młoty pneumatyczne oraz ciężarówki - Tatra 138 i ZIŁ-130.
1974-05
W tle zabudowa ul. Emilii Plater oraz Pałac Kultury i Nauki.
Widok wykopów. W tle Pałac Kultury i Nauki, dalej punktowiec Ściany Wschodniej i budynek "Universal".
1974-05
Podpory dachu. W tle Pałac Kultury i Nauki.
1974-05
Wykopy i podpory dachu. W tle budynek "Universal" i Hotel Forum.
1974-05
Szkielet konstrukcji Dworca podczas ostatniej fazy budowy - widok od strony skrzyżowania Al. Jerozolimskich z ul. Emilii Plater.
1975-05-01 - 1975-07-18
Na jezdni widoczny autobus Jelcz 272 MEX nr boczny 1017, taksówka Fiat 125p, autobus przegubowy Jelcz 021 linii 374 nr boczny 2240 i samochód Fiat 126p.
Robotnicy z młotami pneumatycznymi kruszą betonowe elementy.
1974-05
W tle hala prowizorycznego dworca, pełniącego funkcje Dworca Centralnego przed ukończeniem budowy.
Przejście podziemne. Widoczni przechodnie i robotnicy wykonujący prace wykończeniowe.
1974-05
Na suficie wiszą tabliczki "wyjście do miasta", "poczekalnia", bufet "Wars" i "przechowalnia bagażu".
Podróżni oczekujący na improwizowanym dworcu, pełniącym funkcje Dworca Centralnego przed ukończeniem budowy.
1974-05
Ustawianie konstrukcji nośnej. Widoczni robotnicy na kratownicach.
1974-05
Plac budowy przy dworcu WKD Warszawa-Śródmieście, widziany z budynku na rogu Al. Jerozolimskich i ul. Chałubińskiego.
1974-01-10
Na jezdni tramwaje Konstal 13N. Widoczna ul. Marchlewskiego w kierunku Ronda ONZ i kamienice wzdłuż ul. Chmielnej.
Peron na prowizorycznym dworcu pełniącym funkcje Dworca Centralnego przed ukończeniem budowy.
1974-05