To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy - Super Express
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
ZOBACZ ZESTAWIENIE.

ZOBACZ ZESTAWIENIE.

Autor: Shutterstock
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
10. Małe dworce Dolnośląskie: Wrocław Kuźniki, Oława, Wołów. Wizualizacje ładne, ale jaki stan faktyczny? Sprawdź opis.

10. Małe dworce Dolnośląskie: Wrocław Kuźniki, Oława, Wołów. Wizualizacje ładne, ale jaki stan faktyczny? Sprawdź opis.

NIK w 2008 uznał je za najgorsze w kraju – grzyb, brak toalet, sypiące się elewacje – katastrofa infrastrukturalna. 

Wrocław Kuźniki

Budynek dworca w 2010 roku przeszedł remont generalny. Od 5 maja 2025 przywrócono funkcjonowanie nowego przystanku stacji Kuźniki z dwoma peronami, pośrednim dojściem na linie tramwajowe i autobusowe – ruch komunikacyjny został znacząco usprawniony.

Dworzec Oława - na wizualizacji

Tu zmiany są najbardziej zaawansowane – PKP przekazały plac budowy w czerwcu 2025. W I połowie 2025 ruszyła przebudowa XIII‑wiekowego starego dworca – elewacja, wnętrza, dostępność osób niepełnosprawnych, system BMS, monitoring. Przymierzano się do kompleksowej inwestycji o wartości ok. 17 mln zł – zakończenie planowane na I połowę 2026.

Wołów

Niestety, o dworcu w Wołowie nie ma żadnych aktualnych informacji o remoncie ani modernizacji. Ani PKP, ani lokalne media nie informują o jakichkolwiek działaniach.

Autor: materiał prasowy PKP/ Materiały prasowe
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
9. Dworzec Bytom. Sprawdź opis.

9. Dworzec Bytom. Sprawdź opis.

Jeszcze przed rozpoczęciem gruntownej modernizacji w 2022 roku, dworzec w Bytomiu był uznawany za jeden z najbardziej zaniedbanych dużych obiektów kolejowych w Polsce – mimo ogromnej wartości historycznej. Był symbolem nie tylko zapomnienia, ale też nieudanych prób rewitalizacji w przeszłości.

Autor: Adrian Tyc Wikipedia/ Creative Commons
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
9. Dworzec Bytom. Sprawdź opis.

9. Dworzec Bytom. Sprawdź opis.

Przed remontem dworzec w Bytomiu był niemal ruiną – z nieczynnym budynkiem, rozpadającą się halą i peronami, które odstraszały nawet najbardziej zdeterminowanych pasażerów. Dziś przechodzi metamorfozę i powraca do życia – jako ważny punkt na mapie śląskiej kolei i zabytek przywrócony do świetności.

Pozostało jeszcze kilka prac do wykonania: prace torowe i trakcyjne linii kolejowej 131 są w trakcie, zakończenie zaplanowano na lato 2025 r. Do tego dochodzi budowa Lokalnego Centrum Sterowania i modernizacja torów (łącznie ok. 28 km) – również w toku, mają zakończyć się razem z linią w 2025 r.

Autor: materiał prasowy PKP/ Materiały prasowe
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
8. Dworzec Koluszki. Sprawdź opis.

8. Dworzec Koluszki. Sprawdź opis.

Kiedyś płakały tu nawet perony. Bryła dworca obłożona była blachą, która po latach zaniedbań zdążyła odpaść w wielu miejscach. Całe szczęście to już przeszłość. Nowa stacja kolejowa w Koluszkach pisze swój nowy rozdział. 24 stycznia do użytku został oddany wyremontowany dworze.

Autor: domena publiczna/ Archiwum prywatne
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
7. Dworzec Racibórz. Sprawdź opis.

7. Dworzec Racibórz. Sprawdź opis.

Falista blacha i brzydkie reklamy przygnębiały podróżnych. Odnowiony dworzec został oddany do użytku w połowie października 2024 roku i szokuje nowoczesnością - zielona ściana, ogromne okna i jedyna taka w Polsce letnia poczekalnia, która pełni funkcję tarasu widokowego.

Autor: materiał prasowy PKP/ Materiały prasowe
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
6. Dworzec Grudziądz - ma szansę na powrót do łask, ale prace zawieszono.

6. Dworzec Grudziądz - ma szansę na powrót do łask, ale prace zawieszono.

Obiekt z lat 60., kompletnie niedoinwestowany – od zdewastowanych drzwi, przez puste poczekalnie, po billboardy wtopione w elewację. W innym rankingu z 2018 okazał się „najbrzydszym”.

Dworzec w Grudziądzu od dawna jest posterunkiem zaniedbania – brud, stara Biedronka, prowizoryczne toalety i całkowity bałagan. Od ponad półtora roku inwestycja, która miała odświeżyć to miejsce, utknęła w martwym punkcie.

Zawieszenie remontu wynika z problemów technicznych: Budimex, wybrany przez PKP S.A., wykrył konieczność wymiany dużej części konstrukcji, co nie spodobało się konserwatorowi, a wymogi zabytkowe dodatkowo skomplikowały procedury. W rezultacie, mimo podpisanej już w 2023 umowy, robotnicy nawet nie weszli – prace są wstrzymane już od około 18 miesięcy .

Autor: domena publiczna/ Archiwum prywatne
Rozwiń
6. Dworzec Grudziądz - nowe oblicze. Oczywiście, o ile plan zostanie zrealizowany...

6. Dworzec Grudziądz - nowe oblicze. Oczywiście, o ile plan zostanie zrealizowany...

Autor: materiał prasowy pkp/ Materiały prasowe
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
5. Dworzec Olsztyn Główny. Klockowaty kompleks z lat 70.: zapuszczony, brudny, obdrapany – przypominał opuszczony barak.

5. Dworzec Olsztyn Główny. Klockowaty kompleks z lat 70.: zapuszczony, brudny, obdrapany – przypominał opuszczony barak.

Autor: Artur Szczepanski/ Reporter
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
5. Dworzec Olsztyn Główny - od wstydu do wizytówki. Sprawdź opis.

5. Dworzec Olsztyn Główny - od wstydu do wizytówki. Sprawdź opis.

Po latach błędów i zaniedbań Olsztyn Główny przeszedł spektakularną metamorfozę. 21 lutego 2025 roku PKP otworzyły nową stację za niemal 100 mln zł, budując na miejscu dawnego „betonowego klocka” nowoczesny, trzykondygnacyjny gmach w kształcie żagla, nawiązujący do mazurskiego charakteru regionu. Pod względem designu i funkcjonalności Olsztyn Główny to teraz jedna z najbardziej zaawansowanych stacji w Polsce.

Autor: materiał prasowy PKP/ Materiały prasowe
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
4. Tak Dworzec Katowice wygladał przed remontem - ok. 15 lat temu.

4. Tak Dworzec Katowice wygladał przed remontem - ok. 15 lat temu.

Autor: Piotr Gajek/Super Express/ Archiwum prywatne
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
4. Dworzec Katowice. Kiedyś zaniedbany i smutny, dziś zachęca do podróży. A to nie koniec. Sprawdź opis.

4. Dworzec Katowice. Kiedyś zaniedbany i smutny, dziś zachęca do podróży. A to nie koniec. Sprawdź opis.

Od lat dworzec w Katowicach wygląda przyzwoicie, jednak PKP nie spoczywa na laurach. W 2024 r. ruszył kolejny etap wielkiej przebudowy katowickiego węzła kolejowego. Trwa modernizacja peronów. Pojawią się nowe ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie. 

Autor: Shutterstock
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
3. Poznań Główny  (“chlebak”) – dworzec, który miał być wizytówką, a został betonowym labiryntem. Sprawdź opis.

3. Poznań Główny (“chlebak”) – dworzec, który miał być wizytówką, a został betonowym labiryntem. Sprawdź opis.

Nowatorski kształt, ale katastrofa w użyteczności. Przyjezdni notorycznie gubią się w molochu. "Chaos oznaczeń, śmierdzące tunele i pijani “żule” defilują pod stropem" – huczą internauci na portalu Reddit. 

Jaka przyszłość czeka "chlebak"? Do 2029 roku PKP PLK i wykonawca (BBF) mają przygotować dokumentację całej przebudowy węzła kolejowego, ale prawdziwe roboty ruszą dopiero po 2030 r., a zakończyć się mają w horyzoncie ok. 2040 r. Zanim to nastąpi: konsultacje społeczne w 2024 r., potem przetarg na konkurs architektoniczny (zaplanowany na 2025) i powolne fazowanie całej inwestycji.

W założeniu powstanie zupełnie nowy dworzec, położony nad torami – w miejscu starego budynku zostanie wybudowany „podkład”, a sam gmach wyrośnie bliżej Mostu Dworcowego.

Autor: Shutterstock
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
2. Dworzec Warszawa Zachodnia  - peron 9. Sprawdź opis.

2. Dworzec Warszawa Zachodnia - peron 9. Sprawdź opis.

Prawdziwy tor przeszkód – peron 9 to niekochane dziecko Dworca Zachodniego. Był tak źle oznakowany, że pasażerowie porównywali go do “magicznego peronu 9¾”. Niedziałająca winda, ciągi komunikacyjne pamiętały Gierka.

Nadal nie należy do najpiękniejszych zakamarków kolei, ale… robi się coraz przyzwoiciej. Częściowy remont już się odbył i przyniósł realne korzyści. Nowy chodnik łączący peron 8 i 9, otwarty 13 października 2023 r., skraca dojście o około 10 minut – prowadzi przez peron 8 i bezpieczne przejście szynowe. Wprowadzono kładkę nad peronami 1–8, za którą – wraz z nową halą – prowadzi się dojście do peronu 9. Obecnie podróżujący czekają na otwarcie przejścia podziemnego.

Autor: Artur Hojny/Super Express
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
1. Dworzec Warszawa Wschodnia.  Sprawdź opis.

1. Dworzec Warszawa Wschodnia. Sprawdź opis.

Jedno z najbardziej zaniedbanych miejsc w stolicy. Początkowo zapowiadano rozpoczęcie prac remontowych już w 2025 r., później w 2026, jednak zdecydowano o rozszerzeniu zakresu planowanego remontu linii średnicowej. Obecnie podawany termin remontu Dworca Wschodniego to lata 2027–2028. Póki co – "Wschodnia" straszy dalej.

Autor: Shutterstock
Rozwiń
Magnifying Glass Plus Powiększ zdjęcie
1. Projekt modernizacji kolei średnicowej w Warszawie - stacja Warszawa Wschodnia.

1. Projekt modernizacji kolei średnicowej w Warszawie - stacja Warszawa Wschodnia.

Autor: materiał prasowy/ Materiały prasowe
Powrót
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
To najbrzydsze dworce kolejowe w Polsce. Zobacz spektakularne metamorfozy
Zamknij reklamę za s.
X
Zamknij reklamę
...
powiększone zdjęcie
email