ZOBACZ ZESTAWIENIE.
10. Małe dworce Dolnośląskie: Wrocław Kuźniki, Oława, Wołów. Wizualizacje ładne, ale jaki stan faktyczny? Sprawdź opis.
NIK w 2008 uznał je za najgorsze w kraju – grzyb, brak toalet, sypiące się elewacje – katastrofa infrastrukturalna.
Wrocław Kuźniki
Budynek dworca w 2010 roku przeszedł remont generalny. Od 5 maja 2025 przywrócono funkcjonowanie nowego przystanku stacji Kuźniki z dwoma peronami, pośrednim dojściem na linie tramwajowe i autobusowe – ruch komunikacyjny został znacząco usprawniony.
Dworzec Oława - na wizualizacji
Tu zmiany są najbardziej zaawansowane – PKP przekazały plac budowy w czerwcu 2025. W I połowie 2025 ruszyła przebudowa XIII‑wiekowego starego dworca – elewacja, wnętrza, dostępność osób niepełnosprawnych, system BMS, monitoring. Przymierzano się do kompleksowej inwestycji o wartości ok. 17 mln zł – zakończenie planowane na I połowę 2026.
Wołów
Niestety, o dworcu w Wołowie nie ma żadnych aktualnych informacji o remoncie ani modernizacji. Ani PKP, ani lokalne media nie informują o jakichkolwiek działaniach.
9. Dworzec Bytom. Sprawdź opis.
Jeszcze przed rozpoczęciem gruntownej modernizacji w 2022 roku, dworzec w Bytomiu był uznawany za jeden z najbardziej zaniedbanych dużych obiektów kolejowych w Polsce – mimo ogromnej wartości historycznej. Był symbolem nie tylko zapomnienia, ale też nieudanych prób rewitalizacji w przeszłości.
9. Dworzec Bytom. Sprawdź opis.
Przed remontem dworzec w Bytomiu był niemal ruiną – z nieczynnym budynkiem, rozpadającą się halą i peronami, które odstraszały nawet najbardziej zdeterminowanych pasażerów. Dziś przechodzi metamorfozę i powraca do życia – jako ważny punkt na mapie śląskiej kolei i zabytek przywrócony do świetności.
Pozostało jeszcze kilka prac do wykonania: prace torowe i trakcyjne linii kolejowej 131 są w trakcie, zakończenie zaplanowano na lato 2025 r. Do tego dochodzi budowa Lokalnego Centrum Sterowania i modernizacja torów (łącznie ok. 28 km) – również w toku, mają zakończyć się razem z linią w 2025 r.
8. Dworzec Koluszki. Sprawdź opis.
Kiedyś płakały tu nawet perony. Bryła dworca obłożona była blachą, która po latach zaniedbań zdążyła odpaść w wielu miejscach. Całe szczęście to już przeszłość. Nowa stacja kolejowa w Koluszkach pisze swój nowy rozdział. 24 stycznia do użytku został oddany wyremontowany dworze.
7. Dworzec Racibórz. Sprawdź opis.
Falista blacha i brzydkie reklamy przygnębiały podróżnych. Odnowiony dworzec został oddany do użytku w połowie października 2024 roku i szokuje nowoczesnością - zielona ściana, ogromne okna i jedyna taka w Polsce letnia poczekalnia, która pełni funkcję tarasu widokowego.
6. Dworzec Grudziądz - ma szansę na powrót do łask, ale prace zawieszono.
Obiekt z lat 60., kompletnie niedoinwestowany – od zdewastowanych drzwi, przez puste poczekalnie, po billboardy wtopione w elewację. W innym rankingu z 2018 okazał się „najbrzydszym”.
Dworzec w Grudziądzu od dawna jest posterunkiem zaniedbania – brud, stara Biedronka, prowizoryczne toalety i całkowity bałagan. Od ponad półtora roku inwestycja, która miała odświeżyć to miejsce, utknęła w martwym punkcie.
Zawieszenie remontu wynika z problemów technicznych: Budimex, wybrany przez PKP S.A., wykrył konieczność wymiany dużej części konstrukcji, co nie spodobało się konserwatorowi, a wymogi zabytkowe dodatkowo skomplikowały procedury. W rezultacie, mimo podpisanej już w 2023 umowy, robotnicy nawet nie weszli – prace są wstrzymane już od około 18 miesięcy .
6. Dworzec Grudziądz - nowe oblicze. Oczywiście, o ile plan zostanie zrealizowany...
5. Dworzec Olsztyn Główny. Klockowaty kompleks z lat 70.: zapuszczony, brudny, obdrapany – przypominał opuszczony barak.
5. Dworzec Olsztyn Główny - od wstydu do wizytówki. Sprawdź opis.
Po latach błędów i zaniedbań Olsztyn Główny przeszedł spektakularną metamorfozę. 21 lutego 2025 roku PKP otworzyły nową stację za niemal 100 mln zł, budując na miejscu dawnego „betonowego klocka” nowoczesny, trzykondygnacyjny gmach w kształcie żagla, nawiązujący do mazurskiego charakteru regionu. Pod względem designu i funkcjonalności Olsztyn Główny to teraz jedna z najbardziej zaawansowanych stacji w Polsce.
4. Tak Dworzec Katowice wygladał przed remontem - ok. 15 lat temu.
4. Dworzec Katowice. Kiedyś zaniedbany i smutny, dziś zachęca do podróży. A to nie koniec. Sprawdź opis.
Od lat dworzec w Katowicach wygląda przyzwoicie, jednak PKP nie spoczywa na laurach. W 2024 r. ruszył kolejny etap wielkiej przebudowy katowickiego węzła kolejowego. Trwa modernizacja peronów. Pojawią się nowe ławki, tablice informacyjne, oświetlenie i nagłośnienie.
3. Poznań Główny (“chlebak”) – dworzec, który miał być wizytówką, a został betonowym labiryntem. Sprawdź opis.
Nowatorski kształt, ale katastrofa w użyteczności. Przyjezdni notorycznie gubią się w molochu. "Chaos oznaczeń, śmierdzące tunele i pijani “żule” defilują pod stropem" – huczą internauci na portalu Reddit.
Jaka przyszłość czeka "chlebak"? Do 2029 roku PKP PLK i wykonawca (BBF) mają przygotować dokumentację całej przebudowy węzła kolejowego, ale prawdziwe roboty ruszą dopiero po 2030 r., a zakończyć się mają w horyzoncie ok. 2040 r. Zanim to nastąpi: konsultacje społeczne w 2024 r., potem przetarg na konkurs architektoniczny (zaplanowany na 2025) i powolne fazowanie całej inwestycji.
W założeniu powstanie zupełnie nowy dworzec, położony nad torami – w miejscu starego budynku zostanie wybudowany „podkład”, a sam gmach wyrośnie bliżej Mostu Dworcowego.
2. Dworzec Warszawa Zachodnia - peron 9. Sprawdź opis.
Prawdziwy tor przeszkód – peron 9 to niekochane dziecko Dworca Zachodniego. Był tak źle oznakowany, że pasażerowie porównywali go do “magicznego peronu 9¾”. Niedziałająca winda, ciągi komunikacyjne pamiętały Gierka.
Nadal nie należy do najpiękniejszych zakamarków kolei, ale… robi się coraz przyzwoiciej. Częściowy remont już się odbył i przyniósł realne korzyści. Nowy chodnik łączący peron 8 i 9, otwarty 13 października 2023 r., skraca dojście o około 10 minut – prowadzi przez peron 8 i bezpieczne przejście szynowe. Wprowadzono kładkę nad peronami 1–8, za którą – wraz z nową halą – prowadzi się dojście do peronu 9. Obecnie podróżujący czekają na otwarcie przejścia podziemnego.
1. Dworzec Warszawa Wschodnia. Sprawdź opis.
Jedno z najbardziej zaniedbanych miejsc w stolicy. Początkowo zapowiadano rozpoczęcie prac remontowych już w 2025 r., później w 2026, jednak zdecydowano o rozszerzeniu zakresu planowanego remontu linii średnicowej. Obecnie podawany termin remontu Dworca Wschodniego to lata 2027–2028. Póki co – "Wschodnia" straszy dalej.