Kto ma TVP wygrywa wybory. Skorzystał na tym Andrzej Duda?

2020-09-16 13:28 TWO
Telewizja Polska
Autor: LUKASZ SZCZEPANSKI/REPORTER/EastNews

Programy informacyjne i publicystyczne w telewizji były głównymi źródłami informacji o kandydatach startujących w wyborach prezydenckich. W sondażu przeprowadzonym przez CBOS zapytano Polaków m.in. o to, skąd czerpali informacje o kandydatach ubiegających się o prezydenturę.

79 proc. badanych wiedzę na temat kampanii wyborczej czerpało z programów informacyjnych oraz publicystyki w TV. Było to najczęściej wskazywane źródło informacji. Na drugim miejscu znalazły się spoty i reklamy wyborcze, w tym w TV i radiu. Wskazało je 65 proc. ankietowanych. Dopiero trzecim najczęściej wskazywanym źródłem byli znajomi oraz członkowie rodziny (54 proc.). Ale oni również oglądają programy telewizyjne i z nich czerpią wiedzę na tematy społeczno-polityczne. 

TVP górą

Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez jednego z nadawców, w sierpniu 2020 r. wśród widzów oglądających tylko naziemną telewizję cyfrową najpopularniejszym kanałem była TVP1. Średni udział tej stacji w porównaniu do sierpnia 2019 r. zwiększył się o 3,20 proc. i wyniósł 13,55 proc.

Drugi był Polsat z udziałem na poziomie 9,95 proc., ale jednocześnie zanotował on spadek aż o 17,56 proc. Podium uzupełnia TVP2 ze wzrostem udziału o 1,04 proc. do 8,72 proc.

TVP Info wyprzedziło TVN i awansowało z piątego na czwarte miejsce. Jej udział wzrósł o 10,82 proc., do 7,58 proc. Z kolei piąte miejsce zajął TVN. Jego średni wynik w analizowanym okresie zmniejszył się o 6,44 proc. i wyniósł 7,12 proc.

Telewizja bije na głowę inne źródła pod względem opiniotwórczej roli w trakcie kampanii wyborczej. Według badania CBOS, odpowiadającego na pytanie, skąd wyborcy czerpali informacje o kandydatach ubiegających się o prezydenturę, daleko w tyle za TV znalazły się: audycje informacyjne i publicystyczne w radiu (46 proc.), internet (45 proc.), billboardy, plakaty oraz ulotki (41 proc.), gazety i czasopisma (29 proc.).

Najmniej respondentów wskazało udział w wiecach i spotkaniach wyborczych (5 proc.) oraz indywidualne rozmowy z kandydatami (5 proc.).