Muzeum Książąt Czartoryskich ponownie otworzy swoje podwoje dla zwiedzających

2019-12-02 0:00 Materiał Partnerski
Gwiazdka 2019
Autor: AREK MARKOWICZ/MKiDN, PROF. DR HAB. PIOTR GLIŃSKI, WICEPREZES RADY MINISTRÓW, MINISTER KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO

20 grudnia tego roku, po bez mała 10 latach, Muzeum Książąt Czartoryskich – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie – ponownie otworzy swoje podwoje dla publiczności.

Minione lata, szczególnie dwa ostatnie, to czas gruntownego remontu siedziby tego najstarszego w Polsce Muzeum, którego istnienie zawdzięczamy księżnej Izabeli Czartoryskiej i jej szlachetnemu zamiarowi gromadzenia zabytków związanych przede wszystkim z historią Polski i wielkich Polaków. Losy zapoczątkowanych przez księżnę zbiorów wystawianych od 1801 r. w Puławach w Świątyni Sybilli i tzw. Domku Gotyckim związane były z dramatycznymi dziejami naszego państwa w wiekach XIX i XX. Od roku 1876 zbiory eksponowano w Krakowie, w budynku Arsenału miejskiego, dawnego klasztoru Pijarów oraz kamienicach na rogu ul. św. Jana i ul. Pijarskiej, które zostały połączone w jeden budynek muzealny wg projektu słynnego architekta Maurycego Ouradou.

Kiedy w roku 2010 rozpoczęto remont Muzeum, bezcenne zbiory liczące ok. 86 tysięcy eksponatów, zostały zabezpieczone w magazynach muzealnych, zaś najcenniejsze dzieło sztuki w kolekcji, czyli Dama z gronostajem pędzla Leonarda da Vinci, eksponowane było m.in. w Zamku Królewskim w Warszawie, w Zamku Królewskim na Wawelu i w gmachu głównym Muzeum Narodowego w Krakowie. Dama wypożyczana była także za granicę, do Budapesztu, Madrytu, Berlina i Londynu. Podróże te narażały dzieło na możliwe uszkodzenia (obraz został namalowany na cienkiej orzechowej desce), ale także uniemożliwiały polskiej publiczności podziwianie Damy. Do grudnia 2016 r. zbiory Książąt Czartoryskich były własnością Fundacji ich imienia. Biorąc pod uwagę znaczenie tych zabytków dla polskiego dziedzictwa narodowego oraz potencjalne niebezpieczeństwo sprzedaży kolekcji prywatnym nabywcom i wywiezienia jej z kraju, rząd polski podjął decyzję o ich zakupie i przekazaniu do Muzeum Narodowego w Krakowie. Transakcja objęła także prawa do dzieł zaginionych. Jeżeli więc kiedykolwiek odnajdzie się zaginiony pod koniec wojny Portret młodzieńca Rafaela – to jest on już od trzech lat własnością Narodu Polskiego. A dzięki temu, że wraz ze zbiorami zostały nabyte także wyżej wymienione nieruchomości, ślamazarne dotychczas prace remontowe mogły nabrać należytego tempa. Koszt kompleksowej modernizacji Muzeum Czartoryskich to ponad 51 milionów złotych pochodzących głównie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Z ogromną radością i satysfakcją pragnę zaprosić Państwa do odwiedzenia odnowionej siedziby Muzeum Czartoryskich, której wnętrza odpowiadają obecnie najnowszym trendom muzealnictwa światowego i z całą pewnością są godnym miejscem dla eksponowania najcenniejszych polskich zbiorów sztuki. Udostępnienie kolekcji Książąt Czartoryskich w zupełnie nowej odsłonie jest realizacją idei księżnej Izabeli Czartoryskiej, aby „pamiątki przeszłości dla przyszłych pokoleń gromadzić i dbać o nie tak, jak powinno dbać każde świadome swojej historii państwo”. Będzie to piękny prezent na Boże Narodzenie anno domini 2019 dla wszystkich, którym bliskie jest nasze wspólne polskie dziedzictwo narodowe!

Najnowsze