Mity i prawda o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

i

Autor: Materiały prasowe / CPK

Mity i prawda o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

2019-10-18 14:37

Wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego już narosło wiele mitów. Politycy, eksperci, publicyści żonglują argumentami, ale nie wszystkie są prawdziwe. Warto przeczytać ten tekst, by samemu wyrobić sobie zdanie na ten temat.

1. Budują lotnisko dla 100 mln pasażerów [MIT]

To megalomania! To nieprawda. W rzeczywistości Port Lotniczy Solidarność, czyli lotnisko, które ma powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego między Łodzią a Warszawą, w pierwszym etapie będzie mogło obsłużyć do 45 mln pasażerów rocznie.
Jednak liczba pasażerów rośnie lawinowo, więc nowoczesne lotniska budowane są modułowo, czyli z możliwością rozbudowy w przyszłości. Dlatego Port Lotniczy Solidarność będzie można rozbudowywać w miarę potrzeb. Możliwa przepustowość docelowa, czyli po rozbudowie nowego portu, to właśnie 100 mln pasażerów, jeśli w przyszłości ruch będzie rósł tak szybko, że będzie to konieczne.
W podobny sposób planuje się porty lotnicze na świecie. Dla przykładu: przez lotnisko w Singapurze może przewinąć się rocznie 85 mln pasażerów, ale wystarczy dobudować kolejny, 5. terminal, by mogło stąd latać o 50 mln osób rocznie więcej. W podobny sposób rozwijają się m.in. porty w Londynie, Paryżu, Amsterdamie i Monachium.

2. Kolejne lotnisko jest nam niepotrzebne! To wyrzucanie pieniędzy! [MIT]

W rzeczywistości lotnisko, które odciąży warszawskie Okęcie potrzebne jest od zaraz. Argumentów jest bardzo wiele:

  • Pasażerów coraz więcej

Polskie lotniska obsłużyły w ubiegłym roku ponad 46 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Od 2015 r., kiedy pasażerów w Polsce było 30 mln, ich liczba wzrosła o połowę. I ten trend się utrzyma. Jednocześnie w niepokojącym tempie wyczerpują się już możliwości Lotniska Chopina.

  • Lotniska Chopina nie można powiększyć

Pasażerów przybywa, a lotniska nie da się już rozbudować, bo otoczone jest osiedlami mieszkaniowymi. Zbyt blisko znajduje się też południowa obwodnica Warszawy.

  • Cisza nocna na Okęciu

Z powodu protestów warszawiaków przeciwko hałasowi zrezygnowano zlotów nocą od 23.30 do 5.30 , co znacząco zmniejsza liczbę rejsów. Na oddalonym od dzielnic mieszkaniowych jakiegokolwiek miasta lotnisku CPK tego problemu nie będzie: będzie ono działać 24 godziny na dobę.

  • Cierpi na tym LOT

Nasz narodowy przewoźnik LOT rozwija się wyjątkowo szybko - w ciągu czterech lat zwiększył liczbę pasażerów z 4 do prawie 9 mln rocznie, wywindował liczbę połączeń w najdalsze rejony świata z 40 do ponad 110, rozbudował flotę z 45 do 85 samolotów i zwiększył roczne obroty z 3 do 6 mld zł. Ale nie będzie mógł rozwijać się dalej, jeśli nie będzie nowej infrastruktury.

3. Nikt nie będzie chciał stąd latać i tu się przesiadać [MIT]

Nieprawda, już chcą się przesiadać! Dzisiaj na lotnisku Chopina odprawia się 40 proc. pasażerów wszystkich polskich lotnisk. Połowa z nich jednak nie leci ani do, ani z Warszawy, a jedynie się tu przesiada. I takich pasażerów będzie coraz więcej, bo Port Lotniczy Solidarność ma być właśnie hubem, czyli przede wszystkim lotniskiem przesiadkowym. To oznacza, że pasażerowie z całego regionu - Europa Środkowa i Wschodnia to teren zamieszkały przez około 180 milionów mieszkańców! - będą przylatywać lub przyjeżdżać do CPK, by tu wsiąść do samolotu, który poleci np. do dalekiej Azji czy Ameryki, albo po prostu do innego kraju w Europie. Jeśli Polska nie wybuduje takiego lotniska i jeśli nie wykorzystamy tej okazji, to zrobi to inny kraj z regionu, by na tym zarobić.
Poza tym przy lotnisku ma powstać nowe biznesowe miasto, tzn. Airport City. Znajdzie się tam np. nowoczesne centrum targowo-wystawiennicze i kongresowe, obsługujące region Europy Środkowej, a także centra konferencyjne, dzielnica biznesu, centra handlowe.

4. CPK to nie tylko lotnisko, ale także wielka rozbudowa polskich kolei [PRAWDA]

Centralny Port Komunikacyjny to przede wszystkim główna stacja kolejowa w Polsce i rozbudowa linii na dużą skalę. Pociągi będą jeździć z CPK i Warszawy w10 kierunkach. Każdy z 10 nowych szlaków kolejowych, tzw. „szprych” prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów już istniejącej infrastruktury. Łącznie ma powstać 1600 km nowych linii kolejowych. Tak wielkiej inwestycji w kolej jeszcze we współczesnej Polsce nie było!
Dzięki wybudowaniu nowych linii bezpośrednie połączenie pociągiem do CPK i Warszawy będzie miało łącznie 13mln mieszkańców ze 120 miast! Dojazd do CPK z większości największych miast zajmie najwyżej 2,5 godz.
Lotnisko powstanie przy skrzyżowaniu nowej szybkiej linii kolejowej Warszawa–Łódź z Centralną Magistralą Kolejową i jej planowanym przedłużeniem na północ do Trójmiasta. Skorzystają na tym przede wszystkim mieszkańcy wielu regionów Polski. Będą oni mogli szybciej i łatwiej, dostać się do Warszawy i większości miast w Polsce.

Mity i prawda o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

i

Autor: Materiały prasowe / CPK

5. Nowe lotnisko to więcej miejsc pracy [PRAWDA]

Ministerstwo Infrastruktury szacuje, że dzięki uruchomieniu CPK przy obsłudze lotniska, linii kolejowych i w powiązanych gałęziach gospodarki powstanie 150 tys. nowych miejsc pracy. Poszukiwani będą pracownicy z obsługi ruchu lotniczego, ale także obsługa naziemna czy stewardzi. Wiele miejsc pracy powstanie też w branżach powiązanych z CPK np. w transporcie, logistyce, usługach i handlu. Dla przykładu, gdy powstało lotnisko w Madrycie, to razem z nim przybyło aż 300 tys. miejsc pracy! Port lotniczy Charles de Gaulle w Paryżu był impulsem do utworzenia blisko 200 tys. miejsc pracy. Hiszpanie i Francuzi czerpią z tego korzyści do dzisiaj.

6. Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie, bo nie ma pieniędzy, by go wybudować [MIT]

Oczywiście, trudno byłoby wyjąć „od ręki” z budżetu kilkadziesiąt miliardów, ale nie ma też takiej potrzeby. Budowa samego lotniska się opłaci, tzn. na CPK da się w perspektywie lat zarobić więcej, niż trzeba wyłożyć na jego powstanie. A to zachęta dla inwestorów, którzy chcą uczestniczyć w przedsięwzięciu w zamian za udział w przyszłych zyskach. Tak buduje się największe porty lotnicze świata, np. ostatnio w Stambule w Turcji. W ciągu ostatnich dni nisko oprocentowany kredyt, w wysokości 100 mln funtów (ok. 493 mln zł), z przeznaczeniem na CPK, zaproponował Polsce rząd Wielkiej Brytanii. Ta oferta pokazuje, że na świecie projekt budowy CPK jest traktowany jako bardzo atrakcyjny dla biznesu i dla branży. Oferta rządu brytyjskiego stała się dla Polski punktem wyjścia do dalszych rozmów z inwestorami z innych krajów.

7. Lotnisko typu hub to impuls dla gospodarki [PRAWDA]

Przede wszystkim CPK to olbrzymi projekt. Takie inwestycje napędzają gospodarkę i się opłacają. Terminale to tak naprawdę wielkie centra handlowe zbudowane przy drogach startowych. Zarządca lotniska pobiera też opłaty od przewoźników na każdym lądującym samolocie i każdym pasażerze. Jeśli będą przy nim pracowały polskie firmy, to pozytywnie wpłynie to na gospodarkę naszego kraju.
Hub to taki port lotniczy, w którym jedna lub więcej linii lotniczych ma swoją bazę. W przypadku CPK będzie to oczywiście LOT. Pasażerowie będą tu przesiadać się z jednych samolotów naszego narodowego przewoźnika na inne, a całą podróż będą mieli zakodowaną na jednym bilecie. Przez Port Lotniczy Solidarność przejdą więc tranzytem – bez odprawy i bez bagażu, który zostanie przełożony do drugiego samolotu bez udziału pasażera. Nic dziwnego, że taki sposób na podróże lotnicze zyskuje popularność – jest taniej, prościej, wygodniej. Już dziś połowa pasażerów LOT-u korzysta z Lotniska Chopina jako hubu, czyli nie leci ani do, ani z Warszawy, ale się tutaj po prostu przesiada.
CPK i LOT są więc niemal skazane na sukces. Oczywiście, oprócz LOT-u port będzie dostępny dla praktycznie każdego zainteresowanego przewoźnika z całego świata, który będzie chciał latać do Warszawy.
Co bardzo ważne, huby opłacają się także przy cargo, czyli w transporcie towarów. A tym zarabia się na całym świecie. Eksperci szacują, że dzięki działaniu CPK nasze PKB wzrośnie od 2 do nawet 7 proc! Przykłady innych krajów wskazują, że działalność hubu jest znaczącym impulsem dla gospodarki. Jedno euro wytworzone przez branżę lotniczą daje aż trzy euro przez inne dziedziny gospodarki! Np. w Wielkiej Brytanii rozwój transportu lotniczego przyczynił się także do lawinowego wzrostu ruchu turystycznego, importu i eksportu.

8. CPK to dziwny i nierealny pomysł [MIT]

Już podczas budowy lotniska na Okęciu traktowano je jako tymczasowe. Docelowy pasażerski port lotniczy miał być zbudowany na Gocławiu. Tam właśnie jeszcze przed II wojną światową zniwelowano teren i wyznaczono pole wzlotów. Wojna jednak zmieniła wszystko i lotnisko na Okęciu pozostało głównym polskim lotniskiem komunikacyjnym, mimo narastających z latami licznych ograniczeń w jego rozwoju i działalności. Nic więc dziwnego, że już w latach 70. ubiegłego wieku pojawił się pomysł utworzenia Centralnego Portu Lotniczego (taka nazwa wówczas obowiązywała). Nic jednak z tych planów nie wyszło i dopiero w XXI wieku pomysł odkurzono. Raporty i opracowania, z których wynikała konieczność budowy CPK, powstawały za czasów wszystkich opcji politycznych rządzących od tego czasu w Polsce.
A to oznacza, że pomysł na budowę nowego międzynarodowego lotniska i połączenia go z rozbudową kolei to rzeczywista potrzeba, na jaką od lat wskazują eksperci.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki