Nowa strategia paliwowego giganta

2020-09-15 0:00 MAAL
Nowa strategia paliwowego giganta
Autor: Super Biznes

PKN Orlen był jednym z najbardziej widocznych przedsiębiorstw, obecnych na Forum Ekonomicznym, które w tym roku, nietypowo, odbyło się w Karpaczu. Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek został wybrany na Człowieka Roku Forum Ekonomicznego. Doceniona została nie tylko jego działalność menedżerska, lecz także wsparcie dla sportu i pomoc charytatywna.

Wydarzenie było okazją do ogłoszenia jednego z elementów nowej strategii PKN Orlen. Przedstawiony w Karpaczu scenariusz zakłada, że w ciągu 10 lat koncern o 20 proc. zredukuje emisję CO2 z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33 proc. CO2/MWh z produkcji energii elektrycznej. W 2050 r. ORLEN ma być już w pełni neutralnym emisyjnie przedsiębiorstwem. To pierwsza firma z naszego regionu, która przedstawiła taki plan.

ORLEN 2030: JASNY I WERYFIKOWALNY PLAN

– Globalna transformacja energetyczna, która dzieje się na naszych oczach, jest olbrzymią szansą rozwojową dla Europy Środkowej. W ostatnich latach nie tylko intensywnie rozwijaliśmy nowe obszary biznesowe, ale jesteśmy też liderem konsolidacji polskiego sektora energetyczno-paliwowego. Realizacja planowanych przez PKN Orlen przejęć pozwoli nam w pełni wykorzystać nowe możliwości, jakie niosą ze sobą globalne trendy w energetyce i konsekwentnie budować wartość koncernu w długiej perspektywie – powiedział Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.

Plan Orlenu na najbliższą dekadę jest jasno sprecyzowany. To zarówno zmiany w obecnej infrastrukturze, jak i rozwój nowych obszarów. Łącznie jest to 60 projektów, które zwiększą efektywność energetyczną. Dodatkowo, planowane są inwestycje w biopaliwa. W perspektywie 2030 r. pozwolą one na zwiększenie produkcji o ok. 500 tys. ton biopaliw rocznie. Priorytetem jest rozwój nisko- i zeroemisyjnych źródeł wytwarzania, w tym przede wszystkim mocy wiatrowych oraz fotowoltaiki. Ważny w planach Orlen jest również zyskujący na znaczeniu wodór.

ORLEN, LOTOS, PGNIG – PALIWOWO GAZOWY GIGANT

Te założenia w logiczny sposób spinają się z inną ważną decyzją, czyli przejęciem przez Orlen Grupy Lotos i PGNiG. Połączenie tych koncernów umożliwi zróżnicowanie przychodów i pozwoli wygenerować środki na dalsze inwestycje. Umożliwi również dalszy rozwój wszystkich spółek. Będzie też kluczowe dla skutecznej transformacji energetycznej Polski.

Partnerem materiału jest: PKN ORLEN

DAWID PIEKARZ, WICEPREZES INSTYTUTU STASZICA
DAWID PIEKARZ, WICEPREZES INSTYTUTU STASZICA
CZY BENZYNA BĘDZIE DROŻSZA? Klienci Orlenu mogą być spokojni. Takie wydatki nie przekładają się na cenę paliwa. W tej chwili na rynku naftowym mamy dużą presję cenową i nie ma możliwości, żeby zielone inwestycje odbiły się na cenie zauważalnie dla klientów. Produkcja energii w sposób mniej emisyjny sprawia, że z perspektywy finalnego klienta jest tańsza. Można spodziewać się, że budowa takiego wizerunku przełoży się na mocniejszą pozycję Orlenu na zagranicznych rynkach. Społeczeństwa zachodnie są coraz bardziej wyczulone na neutralną produkcję. Tego typu deklaracja jest istotnym elementem wizerunkowym, zwłaszcza, że żaden z koncernów naftowych naszego regionu jeszcze nie podjął takiej decyzji. Przekaz jest bardzo jasny: Orlen przedstawił konkretne i weryfikowalne działania, które chce wdrożyć do 2030r. Ocenia się, że do tego czasu rynek samochodowy będzie podzielony na 4 segmenty: pojazdy spalinowe, hybrydowe, elektryczne i wodorowe. Połowa aut na polskich drogach nie będzie potrzebować paliwa naftowego.
Najnowsze