O czym marzą Polacy i jak zamierzają to sfinansować

i

Autor: Shutterstock

O czym marzą Polacy i jak zamierzają to sfinansować

2021-01-26 0:00

Polacy to naród pracowity, a Barometr Providenta pokazuje nam coś jeszcze – potrafimy też oszczędzać. Na uznanie zasługuje fakt, że planowanie wydatków idzie w parze ze źródłami ich pokrycia. O czym to świadczy? Polacy podchodzą rozważnie do długofalowego planowania finansów.

Mamy marzenia i możliwości, żeby je zrealizować. Kluczem do sukcesu jest odpowiedzialne gospodarowanie pieniędzmi, co jak pokazuje cykliczne badanie Providenta, całkiem nieźle nam wychodzi. Największe marzenie statystycznego Polaka to remont mieszkania lub domu, a potem wakacyjny odpoczynek.

Główne cele w2020 i 2021

W ubiegłym roku najważniejszym wydatkiem dla Polaków – podobnie jak w 2021 r. – był remont domu lub mieszkania. Rok temu planował go co trzeci uczestnik badania. W tym roku blisko 40 proc. uczestników badania uznało remont za najważniejszy wydatek. Być może ma to związek z pandemią, która zamknęła nas w domach i utrudniła codzienne funkcjonowanie. Być może zrodziło to w nas potrzebę zmiany lub spędzając większość czasu w domu – mieliśmy możliwość dopatrzeć się jakichś mankamentów czy niedociągnięć. Drugim ważnym wydatkiem w 2020 r. okazał się zakup auta. Rok później samochód znalazł się na siódmej pozycji na naszej liście  potrzeb. W nowym roku bardziej niż na aucie zależy nam na tym, by wyjechać na wakacje, odpocząć, zmienić otoczenie i poczuć namiastkę wolności, co może mieć związek z obostrzeniami.

Codzienne wydatki przejmują kobiety

W 2021 r. codzienne wydatki, tj. na zakupy, rachunki, niezbędne produkty, to jedyna kategoria, w której to właśnie kobiety deklarują wyższe wydatki. Może to być skutek podziału ról w domu, np. kobieta zajmuje się gospodarstwem domowym, a mężczyzna pracuje lub oboje pracują, ale to na pani domu spoczywa obowiązek zapłacenia rachunków, natomiast gospodarz dba o sprawne auto bądź inne sprawy. Z Barometru Providenta wynika, że 19,7 proc. badanych uwzględnia w swoich wydatkach także koszty związane z leczeniem, wizytami u specjalistów lekarzy i zakupem leków. Zeszłoroczny wybuch pandemii mógł w nas obudzić strach – strach przed zakażeniem, chorobą, zagrożeniem życia. Chcąc się zabezpieczyć, wielu może gromadzić środki na tzw. czarną godzinę.

Pozostałe plany

Barometr Providenta pokazuje, że dla 19,6 proc. badanych Polaków duże znaczenie ma oprócz remontu – także zakup wyposażenia domu lub mieszkania. To mogą być meble, sprzęt AGD i inne przedmioty codziennego użytku. Nieco ponad 13 proc. uczestników badania zamierza spłacić kredyt, prawie tyle samo osób chce kupić samochód, ale zdecydowanie mniej zamierza remontować swoje auto. Mogłoby się wydawać, że spowodowane częściową izolacją odosobnienie sprzyja refleksjom na temat duchowości czy rozwoju osobistego. Jednak mniej niż 7 proc. osób zamierza uwzględnić w swoim planie wydatków kursy, szkolenia czy inne rozwijające zajęcia edukacyjne. Polacy w tym roku raczej nie biorą pod uwagę uroczystości czy wydatków związanych z narodzinami dziecka.

Źródła finansowania

Mówi się, że marzenia nic nas nie kosztują, ale ich realizacja – już tak. Z czego Polacy zamierzają opłacić remont domu czy wakacyjny wyjazd? Aż 44,2 proc. uczestników badania zamierza urzeczywistnić swoje plany, korzystając ze zgromadzonych oszczędności. Podobnie było w zeszłym roku, jednak oszczędzających było więcej – 59 proc. W 2021 r. kolejne duże wydatki zamierzamy sfinansować z bieżących dochodów, co potwierdziło 21,9 proc. badanych (o połowę mniej niż w 2020 r.). Trzecim w kolejności źródłem finansowania swoich marzeń i planów są pożyczki i kredyty w banku. Na tę formą zdecydowało się 10,8 proc. uczestników badania. Nieco ponad 6 proc. Polaków biorących udział w Barometrze Providenta zadeklarowało spłatę na raty, a niecałe 5 proc. postanowiło wziąć pożyczkę u rodziny. Barometr Providenta pokazuje, że Polacy wcale nie są rozrzutni, wręcz przeciwnie! Snujemy dosyć ostrożne plany na ten rok, ale i rozsądne. Wiemy, na co i za ile możemy sobie pozwolić.

BAROMETR PROVIDENTA – O BADANIU

Barometr Providenta to cykliczne badanie przeprowadzane wśród Polaków w celu zgromadzenia informacji na temat zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie to pozwala lepiej zrozumieć klientów i wyjść naprzeciw ich potrzebom. Badanie zostało zrealizowane przez Danae Sp. z o.o. metodą CAWI na próbie 1106 dorosłych Polaków w grudniu 2020 r. W badaniu udział wzięli kobiety i mężczyźni w przedziale wiekowym od 18 do ponad 55 lat, mieszkańcy terenów wiejskich oraz mniejszych lub większych miast.

Provident

i

Autor: Materiały Promocyjne Link: https://www.provident.pl/

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki