Uważaj na telefony grozy! Cyberoszuści mogą cię okraść z pieniędzy podszywając się pod numer telefonu twojego banku!

2021-07-16 0:00
Uważaj na telefony grozy! Cyberoszuści mogą cię okraść z pieniędzy podszywając się pod numer telefonu twojego banku!
Autor: Shutterstock

Technika idzie do przodu, a cyberprzestępcy świetnie potrafią z niej korzystać. Zrobią wiele, by cię okraść. Na przykład gdy dzwonią do ciebie, na twoim telefonie numer oszustów może się wyświetlić jako numer operatora komórkowego, gazowni, banku, policji, a nawet kogoś bliskiego. Dlatego musisz być czujny. Przed atakiem możesz się jednak obronić. Wystarczy wiedzieć, na czym polega i o co nigdy nie zapyta cię prawdziwy pracownik banku. Zawsze też możesz rozłączyć się i sam zadzwonić do swojego banku – numer infolinii znajdziesz bez problemu, choćby na stronie internetowej.

W ostatnim czasie cyberoszuści coraz częściej podszywają się pod pracowników banku i w ten sposób okradają klientów z pieniędzy. Ich rozpoznanie utrudnia fakt, że na telefonie ofiary może wyświetlić się numer infolinii albo oddziału banku. Odbierając taki telefon masz prawo myśleć, że dzwoni do ciebie osoba zatrudniona w twoim banku. Ta osoba mówi, że ktoś właśnie kradnie ci pieniądze z konta! Stres ściska ci żołądek i sprawia, że przestajesz myśleć rozsądnie. W słuchawce, uspokajający głos osoby, która przedstawia się np. jako pracownik działu bezpieczeństwa twojego banku, mówi, żebyś się nie martwił, że oni znają tego oszusta. Jednocześnie radzi ci, żebyś się chronił. Ot, wystarczy tylko zainstalować dodatkowe oprogramowanie albo podać swój login i hasło do bankowości elektronicznej, a tę kradzież uda się powstrzymać... Nie rób tego!

W rzeczywistości to właśnie wykonanie tych poleceń spowoduje, że możesz stracić wszystkie pieniądze z twojego konta. Cyberprzestępcy są bowiem mistrzami socjotechniki. Najpierw wzbudzają w tobie emocje, które mają uśpić twój rozsądek i czujność. W tym przypadku jest to informacja, że coś niepokojącego dzieje się na twoim koncie. Następnie oferują pomoc w rozwiązaniu problemu. Jesteś im wdzięczny, a więc i bardziej skłonny do wykonania ich poleceń. Dodatkowo cały atak sprawia wrażenie wiarygodnego, bo na ekranie wyświetlił ci się prawdziwy numer banku. Jak to jest możliwe?

- Cyberprzestępcy dysponują programami, które pozwalają wpisać dowolny numer, który wyświetli się na telefonie ofiary. Oszust realizuje połączenie ze swojego numeru, ale wpisuje inny np. infolinii albo oddziału banku. Jeśli mamy zapisany w kontaktach telefon do banku i ten sam numer wpisze oszust, to wtedy wyświetli nam się połączenie przychodzące właśnie z banku - mówi Marcin Ganclerz, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa w PKO Banku Polskim. - Ten mechanizm sprawia, że ludzie są dużo bardziej skłonni zaufać osobie po drugiej stronie. Niestety to, że widzimy, że dzwoni do nas ktoś np. z PKO Banku Polskiego wcale nie oznacza, że tak naprawdę jest - ostrzega.

Pamiętaj, pracownik banku, bez względu na to co się dzieje, nigdy nie poprosi cię o pewne rzeczy m.in.:

  • nigdy nie będzie oczekiwał od ciebie instalacji dodatkowego oprogramowania czy aplikacji,
  • nigdy nie będzie chciał, żebyś podał mu swój login i hasło do bankowości elektronicznej,
  • nigdy nie poprosi cię też o pełny numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego oraz dane karty płatniczej. Oczywiście pracownik banku może prosić cię o pewne dane, ale raczej będą to pytania weryfikacyjne, które mają potwierdzić twoją tożsamość np. o 5 ostatnich cyfr numeru PESEL.

Jeśli w trakcie rozmowy padnie prośba o wykonanie którejś z powyższych czynności, to na pewno masz do czynienia z oszustem. W takiej sytuacji jak najszybciej zakończ rozmowę. Dzięki czujności uratujesz swoje pieniądze.

Najnowsze