Zdrowa czy nie? 8 faktów i mitów na temat kawy

2021-09-27 0:00

Spośród ponad 60 różnych odmian dwie są najlepsze: arabica i robusta. Arabica pochodzi z Etiopii. Ma najpełniejszy aromat, jest łagodna i ma delikatny, złożony smak. Robusta zaś jest mocniejsza, zawiera więcej kofeiny. Oba gatunki serwowane są na stacjach Shell. Signature Espresso to mieszanka 80 proc. arabiki i 20 proc. robusty. Charakteryzuje się delikatną kwasowością, wyraźną nutą gorzkiej czekolady w smaku oraz świeżym finiszem. Druga kawa to Signature Lungo – 100 proc. ziaren arabiki. Czuć w niej nutę cynamonu i pozostawia słodki, karmelowy posmak. Warto pić kawę nie tylko z uwagi na jej wspaniały i bogaty smak, ale także z powodu jej prozdrowotnych właściwości.

1. Kawa ma właściwości lecznicze

FAKT. Najbardziej znanym i cenionym składnikiem kawy jest kofeina, która znalazła zastosowanie w preparatach przeciwmigrenowych, przeciwastmatycznych, przeciwbólowych i pobudzających.

2. Kawa poprawia pamięć i koncentrację

FAKT. Obecne w ziarnach kawy substancje (m.in. kofeina) działają pobudzająco na centralny układ nerwowy. Przyśpiesza przepływ impulsów elektrycznych w mózgu. Dzięki temu poprawia się pamięć i polepsza koncentracja.

3. Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób Parkinsona i Alzheimera

FAKT. Kawa – a konkretnie zawarte w niej kofeina, teofilina i teobromina – wpływają na zmniejszone ryzyko wystąpienia chorób Parkinsona i Alzheimera. Dowiedli tego naukowcy z University of Illinois at Chicago (USA). Ich badania wykazały, że osoby, które piją sporo kawy, później zapadają na chorobę Parkinsona (72 lata) niż osoby, które jej nie piją (64 lata). Inne badania potwierdziły korzystny wpływ kofeiny na obniżenie o ok. 30 proc. ryzyka wystąpienia choroby Alzheimera.

4. Kawa zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2

FAKT. Tak wynika z badań holenderskich naukowców z National Institute for Public Health and the Environment, które zostały opublikowane w piśmie „Lancet”. Wśród badanych pijących powyżej 7 filiżanek dziennie, w porównaniu z 2 filiżankami dziennie ryzyko to ulega redukcji nawet o 50 proc.

5. Popijanie leków kawą może szkodzić

FAKT. Kawa osłabia bądź wzmacnia działanie niektórych leków. Na przykład z powodu obecności garbników, ogranicza wchłanianie wielu substancji m.in. żelaza.

6. Kawa wypłukuje magnez z organizmu

MIT. Po spożyciu kawy rzeczywiście następuje nieco zwiększone wydalanie magnezu z moczem, które utrzymuje się przez kilka godzin. Jednak kawa także jest… źródłem magnezu. Co prawda zawiera go niewiele, ale okazuje się filiżanka kawy dostarcza go więcej niż wypłukuje. Bilans jest więc dodatni.

7. Kawa wspomaga odchudzanie

FAKT. Kofeina przyśpiesza przemiany metaboliczne w organizmie, a szczególnie spalanie tłuszczów. Dlatego kawa stała się jednym z pożądanych składników preparatów ułatwiających zrzucenie nadwagi.

8. Kawa z mlekiem szkodzi

MIT. Mleko zawiera wiele witamin, mikroelementów i białek, które odpowiadają za złagodzenie gorzkiego smaku kawy. Jednak są w nim także tłuszcze i cukry, które sprawiają, że kawa z mlekiem staje się napojem bardziej kalorycznym. Warto więc, dbając o linię, wybierać do kawy mleko niskotłuszczowe. Mleko pomaga, gdy chcemy złagodzić działanie kofeiny lub obniżyć poziom pH kawy – co jest szczególnie polecane osobom cierpiącym na nadkwasotę.

Źródła: poradnikzdrowie.pl, University of Illinois at Chicago (USA), National Institute for Public Health and the Environment

Od ziarenka do aromatycznej kawy
Autor: Materiały Promocyjne
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE