Wybory 2019. Kiedy się odbędą, jak głosować w wyborach do Sejmu i Senatu?

i

Autor: ESKA INFO

WYBORY 2019. Jak zagłosować poza miejscem zamieszkania? Coraz mniej czasu na decyzję

2019-10-08 9:41

Chcecie oddać swój głos w najbliższych wyborach parlamentarnych, ale 13 października będziecie przebywać poza miejscem zamieszkania? Podpowiadamy, co należy zrobić, aby móc zagłosować poza miejscem swojego zamieszkania.

Wybory do Sejmu i Senatu 2019 odbędą się już w najbliższą niedzielę – 13 października. Jeśli chcielibyście zagłosować poza miejscem zamieszkania, możecie to zrobić na trzy sposoby. Pamiętajcie tylko, że czasu na załatwienie formalności pozostało już niewiele.

Zaświadczenie o prawie do głosowania

Jeśli planujecie wyjazd i w dniu wyborów, 13 października, będziecie przebywać poza miejscem zamieszkania, możecie wystąpić wcześniej o zaświadczenie o prawie do głosowania. Dzięki temu zaświadczeniu można głosować w dowolnym lokalu wyborczym w kraju, za granicą i na polskim statku morskim. Zaświadczenie wydaje urząd gminy, właściwy dla twojego miejsca zameldowania.

Wniosek o zaświadczenie o prawie do głosowania należy złożyć pisemnie, faksem lub w formie elektronicznej do 11 października. We Wrocławiu wniosek można złożyć w Wydziale Obywatelskim (Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców) przy ul. G. Zapolskiej 4 (pokoje 221, 222 i 223) w godzinach 7.45 - 15.45. Wniosek odbiera się osobiście lub przez upoważnioną osobę w urzędzie gminy, gdzie jesteśmy zameldowani.

Z zaświadczeniem zgłaszacie się do dowolnego lokalu wyborczego. Pamiętajcie tylko, że w przypadku zgubienia zaświadczenia, nie będziecie mogli nigdzie zagłosować.

Dopisanie do spisu wyborców

Jeśli wiecie, gdzie będziecie przebywać 13 października, możecie złożyć wniosek o dopisanie do spisu wyborców. Wniosek należy złożyć w urzędzie gminy. Macie na to czas tylko do 8 października.

Jeśli chcecie zagłosować we Wrocławiu, a nie jesteście tu zameldowani, wniosek o dopisanie do spisu wyborców możecie złożyć w Wydziale Obywatelskim (Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców) przy ul. G. Zapolskiej 4 (pokoje 221, 222 i 223) w godzinach 7.45 – 15.45.

Dopisanie do spisu wyborców pozwoli wam na udział w głosowaniu w nowym miejscu tylko w najbliższych wyborach.

Wpisanie do rejestru wyborców

Jeśli przebywacie dłużej w miejscu, gdzie nie jesteście zameldowani, możecie wpisać się do rejestru wyborców w danej miejscowości na stałe. Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców musicie złożyć do 8 października. We Wrocławiu wniosek można złożyć w Wydziale Obywatelskim (Dział Ewidencji Ludności – Rejestr Wyborców) przy ul. G. Zapolskiej 4 (pokoje 221, 222 i 223) w godzinach 7.45 - 15.45.

We wniosku należy podać m.in. adres zameldowania oraz adres, pod którym wyborca mieszka w miejscu, w którym chce zagłosować. Należy pamiętać, że można być tylko w jednym rejestrze wyborców.