Chroń swoje prawa – zwróć się o pomoc

2020-09-22 8:00

Jesteś konsumentem, pacjentem lub pracownikiem, którego prawa zostały naruszone? Nie martw się, istnieje wiele instytucji, w których możesz uzyskać bezpłatną i rzetelną pomoc.

Zakupy

i

Autor: Canva.com
transport kolejowy

i

Autor: Getty Images Transport kolejowy jest mniej emisyjny niż drogowy, jednak wiele jest jeszcze do zrobienia, aby ograniczać jego negatywny wpływ na środowisko

Federacja Konsumentów

Ta organizacja pozarządowa udziela porad konsumentom indywidualnym, a w trudniejszych sprawach podejmuje interwencje u sprzedawców i producentów. Pomaga również w postępowaniu przed sądem powszechnym i Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim. Federacja prowadzi infolinię konsumencką, gdzie można uzyskać bezpłatną poradę z zakresu praw konsumenta. Pracownicy czuwają pod numerem: 800 007 707 od pn. do pt. w godzinach 9.00–17.00. Wiele praktycznych porad znaleźć można też na stronie: www.federacja-konsumentow.org.pl.

Fryzjer

i

Autor: Pixabay.com

Z czym do UOKiK?

Instytucja, jaką jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nie zajmuje się przypadkami indywidualnych naruszeń. Prezes UOKiK może wydawać decyzje w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Oprócz tego prowadzi rejestr klauzul niedozwolonych oraz rejestr produktów niebezpiecznych. Na stronie www.uokik.gov.pl znajdują się jednak porady dla konsumentów indywidualnych w formie odpowiedzi na typowe pytania dotyczące naruszeń ich praw.

Jaką pomoc świadczy UOKiK?

* infolinia konsumencka – zajmuje się sprawami prostymi, bez analizy dokumentów. Działa od pn. do pt., w godz. 8.00–18.00 pod numerami 801 440 220 i 22 290 89 16.

* konsumenckie Centrum E-porad – zajmuje się zarówno sprawami prostymi, jaki i wymagającymi analizy dokumentów. W sprawie pomocy należy pisać na adres: [email protected].

* Państwowa Inspekcja Handlowa – działalnością Inspekcji Handlowej kieruje prezes UOKiK przy pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Kontroluje ona legalność i rzetelność przedsiębiorców zajmujących się produkcją, handlem i usługami. Udziela porad konsumenckich, podejmuje mediacje mające na celu ochronę interesów i praw konsumentów, prowadzi sądy polubowne, w których konsumenci mogą rozwiązywać spory. Wyroki i ugody zawarte przed stałym sądem polubownym mają taką samą moc jak wyroki sądów powszechnych, po stwierdzeniu przez ten sąd ich wykonalności. Inspektoraty inspekcji handlowej działają w poszczególnych województwach. Zajmują się zarówno sprawami prostymi, jak i wymagającymi analizy dokumentów. Ich adresy i telefony znajdują się na stronie www.iuokik.gov.pl/wiih.

* organizacje konsumenckie oraz rzecznicy konsumentów – zajmują się sprawami prostymi, analizują dokumenty, występują do przedsiębiorców oraz pomagają formułować pisma procesowe. Robią to telefonicznie lub e-mailowo. Powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów działają we wszystkich powiatach. Udzielają bezpłatnych porad indywidualnym konsumentom i podejmują interwencje. Kontakt do poszczególnych rzeczników i wyspecjalizowanych instytucji znajdują się na stronie intrnetowej UOKiK.

Szpital

i

Autor: Materiały Prasowe/ Materiały prasowe

Kontakty do instytucji zajmujących się poradą i pomocą konsumencką w Polsce znajdują się pod adresem www.uokik.gov.pl/pomoc.php. Aby skorzystać z wyszukiwarki, wystarczy wybrać zagadnienie, którego dotyczy problem, a następnie województwo i miasto zamieszkania. Wyszukiwarka wskaże instytucje, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu.

zakupy przez internet

i

Autor: Pixabay.com/ Archiwum prywatne

Państwowa Inspekcja Pracy

PIP jest organem nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem prawa pracy w naszym kraju. Zajmuje się respektowaniem wymogów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących zatrudnienia i innej pracy zarobkowej. Gdy łamane są prawa pracownicze, warto zwrócić się do PIP o pomoc. Na stronie organizacji znajduje się zakładka www.bip.pip.gov.pl/pl/bip/porady_wszystkie, gdzie znajdziemy informacje, w jaki sposób uzyskać pomoc w danym województwie. Państwowa Inspekcja Pracy ma też swoją infolinię. Porady są udzielane od pn. do pt. w godz. 9.00–15.00 dla osób dzwoniących z telefonów stacjonarnych tel. 801 002 006, dla telefonów komórkowych tel. 459 599 000.

Rzecznik Praw Pacjenta

Zdarza się, że oprócz zdrowia tracimy podczas pobytu w placówce służby zdrowia także nerwy, bo np. jesteśmy odsyłani z kwitkiem. Bywa i tak, że przy okazji operacji czy zabiegu doznajemy uszczerbku na zdrowiu. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy rzecznika praw pacjenta. Do rzecznika mogą się zgłosić pacjenci korzystający zarówno ze świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, jak i ze świadczeń finansowanych z własnych funduszy (czyli w przypadku wizyt prywatnych). Bezpłatna infolinia rzecznika praw pacjenta działa pod numerem 800 190 590 i jest czynna od pn. do pt. w godz. 9.00–21.00. Oficjalna strona rzecznika praw pacjenta to www.bpp.gov.pl.

Rzecznik MiŚP

Prowadzenie własnego biznesu zawsze niesie ze sobą ryzyko. Jeśli jednak naruszono twoje prawa przedsiębiorcy, możesz zwrócić się o pomoc do rzecznika małych i średnich przedsiębiorców. Rzecznik po przeanalizowaniu danej sprawy może wskazać wnioskodawcy przysługujące mu prawa i środki działania. Wnioski do rzecznika mogą być składane bezpośrednio w biurze podawczym lub wysyłane pocztą. Wszystkie dane kontaktowe dostępne są na stronie www.rzecznikmsp.gov.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki