Jeszcze niecały rok temu e-recepty były wystawiane zaledwie w kilku placówkach medycznych w Zachodniopomorskiem, a obecnie wchodzą do powszechnego użytku. Chociaż dla wielu pacjentów wciąż są nowością, to w przeciwieństwie do papierowych recept mają wiele zalet. Jest to przede wszystkim czytelność, mniej błędów i większe bezpieczeństwo dla pacjenta. E-receptę można zrealizować częściowo, bez konieczności proszenia w aptece o odpis. Pacjent ma do nich stały dostęp. Dodatkowym ułatwieniem jest również czytelna informacja o dawkowaniu przepisanego leku.
W Polsce jest 14 500 aptek i punktów aptecznych, z czego już w 2019 r. 97 procent było w gotowości do realizacji elektronicznych recept.
Jak działa e-recepta?
Wbrew pozorom, korzystanie z elektronicznej recepty jest bardzo proste. Lekarz wystawia nam e-receptę po wizycie. Może to zrobić na dwa sposoby.
1. Otrzymamy e-receptę w SMS-ie, lub e-mailu,
2. Lekarz może dać nam wydruk informacyjny z danymi, wraz z kodem dostępu.
Jak realizujemy e-receptę?
W aptece. Ale na kilka sposobów, w zależności od tego, jak zdecydowaliśmy się otrzymać e-receptę.
1. Podając 4-cyfrowy kod z SMS-a oraz numer PESEL,
2. Dając farmaceucie do zeskanowania kod z informacji o e-recepcie, którą otrzymamy, wybierając drogę mailową,
Żeby odbierać recepty na telefon lub e-mail, musimy zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta i w ten sposób wybrać sposób powiadamiania o receptach. Takie konto utworzymy na stronie www.pacjent.gov.pl.
Do korzystania z IKP niezbędny jest Profil Zaufany, który przydaje się w wielu innych sytuacjach, np. przy załatwianiu spraw urzędowych.
Profil Zaufany można stworzyć na dwa sposoby. Za pośrednictwem bankowości mobilnej w którymkolwiek z tych banków:
- PKO Bank Polski SA,
- Santander,
- Bank Pekao,
- mBank,
- ING Bank Śląski,
- Millennium Bank,
- konta na platformie Envelo,
lub na stronie pz.gov.pl.