Droga ekspresowa S17 dłuższa o kolejne 30 km. Coraz lepsze połączenie Warszawy z Lublinem

2019-07-05 10:22

Droga ekspresowa łącząca Warszawę z Lublinem wydłużyła się o kolejne 30 km. Odcinek od końca obwodnicy Garwolina do węzła Ryki Północ został oddany do użytku kierowców. Kolejnym 15-kilometrowym odcinkiem S17 omijającym Ryki, kierowcy pojadą już pod koniec wakacji.

Dwujezdniowa droga ekspresowa S17 od końca obwodnicy Garwolina do granicy z województwem lubelskim, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci, powstała w większości w miejscu starej DK17. Jedynie na wysokości Gończyc i Trojanowa biegnie po nowym śladzie, omijając od wschodu te miejscowości. Jezdnia nowej trasy w kierunku Warszawy w dużej mierze wykorzystuje korpus starej drogi, wytyczonej niemal 200 lat temu w czasach Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego. Jezdnia w kierunku Lublina powstała od podstaw, podobnie jak system dróg umożliwiających obsługę ruchu lokalnego.

Sprawdź: Te odcinki dróg mają zostać oddane do użytku w 2019 r.

Nawierzchnia na trasie głównej wykonana jest z betonu cementowego, a jedynie w obrębie obiektów inżynierskich oraz na drogach lokalnych zastosowano nawierzchnię bitumiczną. Nawierzchnia z betonu cementowego będzie na całym odcinku S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Kurów Zachód.

W ramach inwestycji powstały m.in. trzy węzły (Górzno, Gończyce i Trojanów), dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, 23 obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i nad nią oraz urządzenia ochrony środowiska.

Tymczasowe ograniczenie do 100 km/h

Aby skrócić oczekiwanie kierowców na możliwość jazdy dwoma jezdniami na całej trasie, od Garwolina do węzła Ryki Północ, na jej części będzie chwilowo obowiązywać ograniczenie prędkości do 100 km/h. Związane to jest z trwającym jeszcze uzyskiwaniem pozwolenia na użytkowanie dla odcinka od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc oraz od granicy województwa mazowieckiego do węzła Ryki Północ. Dlatego też, jeszcze przez kilkanaście dni, będzie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu z przekreślonym oznakowaniem „eski”. Po uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie kierowcy pojazdów osobowych będą mogli jechać z prędkością 120 km/h.

Pisaliśmy: Obwodnica Olsztyna nareszcie w całości dla kierowców

Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z pięciu kontraktów S17 pomiędzy Garwolinem i węzłem Kurów Zachód (i dojazdem do mostu w Puławach), na które w 2017 roku podpisano umowę o dofinansowanie. Prace budowlane prowadziła firma Budimex. Łączny koszt realizacji dwóch odcinków (od obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc oraz od obwodnicy Gończyc do granicy województw), uwzględniający odszkodowania za przejęte nieruchomości, prace archeologiczne i wynagrodzenie nadzoru to ok. 840 mln zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki