Pojazdy wojskowe sił NATO. Takie maszyny mają obronić nas w razie rosyjskiej agresji

2022-03-07 17:50

Wielu z nas jest zaniepokojonych rosyjską agresją i obawia się, że wojska nieprzyjaciela wkroczą również do Polski. Na szczęście, nasz kraj jest zrzeszony w NATO, a organizacja defensywna ma siły nieporównywalnie większe i liczniejsze, niż Rosja. Jakie najciekawsze pojazdy służą w wojskach NATO?

Najpotężniejszy sojusz militarny na świecie gwarantuje nam bezpieczeństwo i sprawia, że na tę chwilę nie musimy obawiać się inwazji Putina na Polskę. O NATO, w którym zrzeszone jest dziś 30 państw, jest dziś szczególnie głośno. Jakie pojazdy służą w siłach NATO? Czym siły sojuszu mogą bronić się przed rosyjską agresją, której pokaz oglądamy od pewnego czasu za naszą wschodnią granicą? Oto najbardziej powszechne pojazdy "natowskich" sił.

Transportery opancerzone i bojowe wozy piechoty

Niemcy i Holendrzy wspólnie opracowali wielozadaniowy pojazd bojowy Boxer. Ta maszyna wyróżnia się wszechstronnością i występuje w wersji uzbrojonej, a napędza ją silnik znany z cywilnych ciężarówek Mercedes-Benz. Jednostka poddana licznym modyfikacjom generuje moc 711 KM, co pozwala Boxerowi osiągać aż 80 km/h w terenie i jeszcze wyższą prędkość na utwardzonych drogach. Amerykańska arma dysponuje z kolei Strykerami. Te transportery wywodzą się ze szwajcarskich wozów MOWAG, a amerykańska wersja powstała w 2002 roku. W amerykańskiej armii miał być pojazdem lepiej opancerzonym i lepiej uzbrojonym niż HMMWV, ale jego wymiary i masa wciąż umożliwia szybki transport lotniczy w dowolne miejsce na ziemi. Napędza go silnik diesla o mocy 350 KM.

Niemieckie wojska dysponują zaś Pumami - to transportery o solidnym opancerzeniu i dużej masie, które są napędzane silnikami o mocy 1073 KM! Uzbrojona Puma przewozi do 6 żołnierzy piechoty, a jej prędkość maksymalna to 70 km/h.

BWP Stryker

i

Autor: U.S. Army BWP Stryker

Czołgi wojsk NATO

W wojskach państw zrzeszonych w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego znajdziemy wiele nowoczesnych maszyn. Przykładem są chociażby Abramsy w wersji M1A2 SEPv3, która ma na pokładzie szereg systemów i rozwiązań z najwyższej półki. Napęd nowoczesnego Abramsa to silnik turbowałowy Avco Lycoming AGT-1500C o mocy około 1500 KM. Dzięki niej, Abrams osiąga prędkość około 67 km/h na nawierzchni utwardzonej i około 48 km/h w terenie, a za paliwo może służyć olej napędowy, kerozyna, wysokoprocentowy roztwór alkoholu czy paliwo rakietowe.

Wojska niemieckie (podobnie jak polskie) wykorzystują Leopardy, wchodzące w skład sił szybkiego reagowania - tzw. szpicy NATO, która po raz pierwszy została uruchomiona, w związku z wojną, którą Rosja prowadzi w Ukrainie. Wśród czołgów NATO są również maszyny brytyjskie - Challenger 2 wyposażony, jak na angielską maszynę przystało, w... sprzęt do gotowania wody.

Czołg Challenger II

i

Autor: Andrew Skudder - Flickr, CC BY-SA 2.0 Czołg Challenger II

Wielozadaniowe pojazdy kołowe

Poczciwe HMMWV służą jeszcze m.in. w polskiej armii, ale wśród kołowych, wielozadaniowych pojazdów znajduje się m.in. Oshkosh M-ATV. Wykorzystują go wojska wielu państw NATO, a produkcja rozpoczęła się w 2009 roku. Napędzany 370-konnym silnikiem diesla pojazd rozwija prędkość 105 km/h i waży 12,5 tony. 

Choć Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, wciąż pozostaje jednym z kluczowych państw NATO. W jej armii służy również Ocelot - samochód opancerzony produkowany od 2009 roku. Jego konstrukcja pozwala na wymianę silnika w ciągu 30 minut, a jego pancerz chroni przed odłamkami artyleryjskimi i ostrzałem z małokalibrowej broni strzeleckiej. Sercem pojazdu jest 218-konny silnik diesla, który pozwala osiągnąć mu prędkość maksymalną 110 km/h.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki