Audi Q7 - kusi mocą i wyglądem

2009-08-10 17:20

Po trzech latach od rynkowego debiutu auto na wszelkie okazje z najwyższej półki spod znaku czterech kół objawia swoje atuty w jeszcze bardziej udoskonalonej postaci. Audi Q7 po zmianach oczarowuje teraz klientów z jeszcze większą mocą!

Odświeżone Q7, to kolejny przykład, że modernizacja w wykonaniu Audi nie ma nic wspólnego z powierzchownymi, mało istotnymi zmianami. Zespól, który zajął się „siódemką” postawił sobie za cel, żeby zrobić auto jeszcze bardziej eleganckie, dopracowane w szczegółach i efektywniejsze.

Owoc tych prac można już podziwiać. Co prawda w wyglądzie zewnętrznym nie ma drastycznych zmian, co nie znaczy, że styliści Audi, nie postarali się o to, żeby podkreślić wytrzymałość i masywność auta. Wygląd można jeszcze podrasować za pomocą różnych dostępnych w ofercie pakietów stylizacyjnych.

W nadwoziu prawie jedna trzecia elementów wykonanych jest ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości. Sześć procent elementów karoserii zostało wytworzonych z aluminium – błotniki, pokrywa przedziału silnikowego i pokrywa bagażnika. Pozwoliło to zmniejszyć ciężar nadwozia o 22 kilogramy.

Sztywna i wytrzymała karoseria to jeden z warunków uzyskania wysokiego poziomu bezpieczeństwa, a ten w Q7 reprezentuje najwyższy standard. Podobnie jak komfort, jaki teraz oferuje na swoim pokładzie. Auto może być wyposażone w czterostrefową klimatyzację automatyczną z możliwością sterowania przez pasażerów siedzących z tyłu. Dziesięć czujników temperatury i 19 elektrycznych silników nastawczych gwarantuje doskonały klimat we wnętrzu.

O wysoki komfort podróżowania dba jeszcze cały szereg urządzeń oferujących dostęp do informacji i rozrywkę. Wśród nich nie sposób nie wymienić Advanced Sound System duńskiego specjalisty od sprzętu audio najwyższej klasy, firmy Bang & Olufsen, który zmienia wnętrze Q7 w prawdziwą salę koncertową. Ten 14-kanałowy system z 14 głośnikami i mocą ponad 1000 W gwarantuje zapierającą dech w piersiach jakość brzmienia.

Samochód jest naszpikowany wieloma urządzeniami, które ułatwiają jego użytkowanie. Przykładem może być system wyposażony w wersje z pneumatycznym zawieszeniem adaptive air suspension, który sprawia, że po naciśnięciu przycisku na bocznej ścianie bagażnika auto obniża się o 71 mm. Innym ciekawym, ułatwiającym życie rozwiązaniem, na miarę Q7 jest hak holowniczy, który na życzenie można elektrycznie wsuwać i wysuwać po wciśnięciu przycisku w bagażniku.

Wszystkie silniki V6 i V8 nowej generacji zostały wyposażone w bardzo skuteczną technologię z Modułowego Systemu Efektywności Audi – system rekuperacji. Podczas hamowania silnikiem zamienia on nadmiar energii kinetycznej na prąd elektryczny i czasowo magazynuje go w akumulatorze, co pozwala później odciążyć alternator i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Do wyboru są dwa silniki benzynowe i cztery diesle. Są one teraz jeszcze bardziej oszczędne. Na bazie sześciocylindrowego silnika 3.0 TDI, inżynierowie Audi stworzyli teraz nową wersję: 3.0 TDI clean diesel, który spełnia nie tylko graniczne wartości zapowiedzianej na rok 2014 normy emisji Euro6, lecz także ostre amerykańskie normy emisji spalin ULEV II Bin 5. O pozostałe w spalinach tlenki azotu troszczy się nowy katalizator DeNox . Zamontowany bezpośrednio na jego wejściu zawór dozujący wtryskuje dodatek o nazwie AdBlue.  W gorących spalinach roztwór przemienia się w amoniak. Łączy się z nim zdecydowana większość tlenków azotu, które rozkładają się na azot i wodę. Ilość dodatku w zbiorniku wystarcza od przeglądu do przeglądu i jest uzupełniana przez partnera serwisowego Audi w ramach regularnych przeglądów serwisowych.

Audi Q7 jako SUV klasy Premium posiada oczywiście napęd na cztery koła. Centralny, samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy pracuje czysto mechanicznie i dzięki temu w pełni bezzwłocznie. W podstawowym działaniu rozdziela moment napędowy w stosunku 40 : 60, między oś przednią i tylną.
W razie potrzeby może skierować do 65 procent siły napędowej na oś przednią, albo do 85 procent na oś tylną. Gdy koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, to jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS, która kieruje siłę napędową do przeciwległego koła posiadającego lepszą przyczepność. Moc na koła przekazywana jest przez seryjnie montowaną przekładnię automatyczną tiptronic.

Auto może występować z pneumatycznym zawieszeniem o trzech charakterystykach pracy do wyboru. Sterownik zmienia charakterystyki sprężyn powietrznych i amortyzatorów stosownie do wybranego trybu pracy i prędkości jazdy. Zależnie od prędkości jazdy zmienia się również wysokość ustawienia karoserii – obniża się ona dwustopniowo z poziomu normalnego o 180 milimetrowym prześwicie do poziomu z prześwitem 145 milimetrów, gdy Q7 jedzie przez określony czas z prędkością przekraczającą 160 km/h. W terenie kierowca Q7 może wybrać dwie kolejne charakterystyki pracy.

Tryb „offroad” – dopuszczalny do 80 km/h – ustawia nadwozie 25 milimetrów powyżej poziomu normalnego, a więc na poziomie 205 mm, a w trybie „lift” (do 40 km/h) Audi Q7 dzięki prześwitowi 240 milimetrów pokonuje również duże przeszkody. Program stabilizacji toru jazdy ESP posiada również specjalny tryb „offroad”, który jest uruchamiany przez naciśnięcie przycisku. Dzięki niemu Q7 może podczas hamowania optymalnie zwalniać również na luźnym podłożu, a w przypadku przyspieszania regulacja trakcji jest dopasowana specjalnie do dróg terenowych. W ten sposób Audi Q7 radzi sobie także w trudnych warunkach. Podczas zjeżdżania ze wzniesień z prędkością poniżej 20 km/h specjalna funkcja asystująca utrzymuje stałą prędkość jazdy.

W sumie odnowione Q7 to auto, które jest w stanie zadowolić chyba najbardziej wybrednego klienta. Ma tylko jedną wadę. Żeby móc cieszyć się jego walorami trzeba wydać co najmniej 230 tysięcy złotych.
Maciej Fabijański

Audi Q7 w pigułce

Rodzaj nadwozia – SUV
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.) – 5089/1983/1737 mm
Rozstaw osi – 3002 mm
Rozstaw kół przód/tył – 1651/1681 mm
Pojemność bagażnika – 330/775/2035 l
Napęd na cztery koła

Silniki:
benzynowe: 3,6FSI/280 KM, 4,2FSI/350 KM
wysokoprężne: 3,0TDI/240KM, 3,0TDIclean diesel/240 KM, 4,2TDI/340 KM, 6,0TDI/500 KM
parametry terenowe
kąt natarcia 21,0 – 23,5 stopni
kat zejścia 23,4 – 25,4 stopni
kąt rampowy 21,1 – 23,8 stopni
prześwit 204,8 (239,8) mm
głębokość brodzenia 500/535 mm

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają