Spis treści
Co oznacza biały romb na niebieskim tle?
Biały romb na niebieskim tle, znany również jako "biały diament" lub VR2+, to znak wprowadzony we Francji w 2019 roku. Jego głównym celem jest promowanie carpoolingu, czyli wspólnego podróżowania samochodem. Pasy oznaczone tym znakiem są przeznaczone wyłącznie dla pojazdów, którymi podróżują co najmniej dwie osoby.
Kto może korzystać z tych pasów?
- Samochody, którymi jedzie co najmniej dwóch pasażerów (carpooling).
- Pojazdy transportu publicznego (autobusy).
- Taksówki.
- Samochody niskoemisyjne (z winietą Crit'Air), niezależnie od liczby pasażerów.
- Motocykliści przewożący pasażera.
Pierwszy taki znak pojawił się w 2020 roku na autostradzie A48, łączącej Grenoble z Lyonem. Obecnie można je spotkać w Lyonie, Grenoble, Strasburgu, Rennes, Nantes, a także w regionie paryskim. Francuskie władze planują sukcesywne wprowadzanie tych znaków również w innych miastach, takich jak Marsylia, Lille czy Aix-en-Provence.
Dlaczego Francja stawia na carpooling?
Francuski rząd aktywnie promuje carpooling z kilku kluczowych powodów.
- Ochrona środowiska: Zmniejszenie liczby samochodów na drogach przekłada się na redukcję emisji spalin i poprawę jakości powietrza.
- Zmniejszenie korków: Mniej pojazdów to płynniejszy ruch, zwłaszcza w godzinach szczytu.
- Oszczędność pieniędzy: Wspólne podróżowanie pozwala na podział kosztów paliwa i opłat drogowych.
Statystyki pokazują, że aż 8 na 10 kierowców we Francji podróżuje samochodem w pojedynkę w godzinach szczytu. Rząd dąży do zmiany tego trendu, oferując dopłaty w wysokości nawet 100 euro dla nowych użytkowników aplikacji carpoolingowych. Ministerstwo Transformacji Ekologicznej ma ambitny cel, by do 2027 roku przejazdy w ramach carpoolingu stanowiły około 10% wszystkich podróży samochodowych. Co więcej, w 2022 roku Francja przeznaczyła 150 milionów euro na rozwój carpoolingu w ramach krajowego planu na lata 2023-2027.
Wysoki mandat za nieprzestrzeganie przepisów
Za zignorowanie znaku z białym rombem i poruszanie się po niewłaściwym pasie w pojedynkę grozi mandat w wysokości 135 euro. Co więcej, kontrola przestrzegania tych przepisów odbywa się również za pomocą sztucznej inteligencji, co pozwala na automatyczne wykrywanie naruszeń.
W Polsce na razie nie ma specjalnych znaków i dróg dla carpoolingu
W Polsce carpooling jest znany od wielu lat dzięki aplikacji BlaBlaCar, szczególnie popularnej wśród młodych ludzi, którzy nie mają jeszcze swoich samochodów i jednocześnie nie chcą podróżować komunikacją zbiorową (busy czy pociągi). Podobne rozwiązanie wprowadził niedawno Uber - zamawiając przejazd można dzielić go z innym pasażerem i tym samym zmniejszyć koszt podróży (w obrębie miasta). W naszym kraju nie ma jednak specjalnych dróg czy znaków dot. przejazdów współdzielonych. O ułatwieniu możemy mówić jedynie w przypadku samochodów elektrycznych, które mogą poruszać się buspasami.
Carpooling coraz popularniejszy również w Polsce
- We Francji, która jest kolebką carpoolingu, liczba pasażerów korzystających ze współdzielonych przejazdów zwiększyła się 20-krotnie w ciągu ostatnich 12 lat. Carpooling we Francji stał się integralną częścią komunikacji międzymiastowej, łącząc zarówno duże aglomeracje, jak i mniejsze miejscowości - mówi w rozmowie z se.pl Olgierd Szyłejko, Regional General Manager CEE BlaBlaCar.
W Polsce, gdzie społeczność BlaBlaCar liczy prawie 6 milionów aktywnych użytkowników, model wspólnych przejazdów również cieszy się ogromnym zainteresowaniem. W 2023 roku polscy kierowcy zadeklarowali możliwość przewiezienia ponad 4 milionów pasażerów, a najaktywniejszy kierowca zrealizował aż 611 przejazdów. - Warto zauważyć, że w miarę jak użytkownicy stają się bardziej świadomi korzyści płynących z carpoolingu, rośnie też liczba codziennych dojazdów do pracy organizowanych za pośrednictwem dedykowanych aplikacji, takich jak BlaBlaCar Daily, która obecnie osiąga identyczny poziom aktywności we Francji co nasza główna aplikacja i odnotowuje wzrost o 30 proc. w porównaniu do ubiegłego roku - podsumował Olgierd Szyłejko.
Platforma BlaBlaCar obsługuje ponad 27,2 miliona aktywnych użytkowników w 21 krajach na całym świecie, w tym 6,6 miliona kierowców i 20,6 miliona pasażerów.
Nowa Dacia Bigster, zdjęcia: