Moc taka sama, charaktery zupełnie różne. Skoda Octavia RS z hybrydą i bez. Która lepsza? TEST, OPINIA

2021-04-19 6:18 Paweł Kaczor
Skoda Octavia RS iV & Skoda Octavia RS
Autor: Paweł Kaczor Skoda Octavia RS czwartej generacji

Skoda Octavia RS od zawsze łączyła ponadprzeciętne osiągi z przemyślaną praktycznością i użytecznymi rozwiązaniami. Najnowsza odsłona usportowionej Octavii nie jest wyjątkiem od tej reguły. Jednak po raz pierwszy dostępna jest w aż trzech wariantach – jako diesel, konwencjonalna wersja benzynowa oraz hybryda typu plug-in. Wersja benzynowa oraz hybrydowa mogą pochwalić się taką samą mocą równą 245 KM. Ale auta choć wyglądają tak samo, mają całkowicie różne charaktery.

Skoda Octavia to jedno z najpopularniejszych aut na naszych drogach. Ten praktyczny, przemyślany i relatywnie niedrogi samochód pokochali zarówno klienci indywidualni, jak i klienci flotowi. Usportowiona odmiana RS także cieszy się sporym powodzeniem. Jednak w przypadku najnowszej generacji wybór konkretnej wersji nie jest oczywisty. Przynajmniej w teorii... Od strony stylistycznej benzynowa odmiana RS od wersji hybrydowej RS iV nie różni się praktycznie niczym. Jedynie dodatkowa klapka kryjąca złącze do ładowania oraz emblemat iV na tylnej klapie wyróżnia odmianę hybrydową. Reszta jest w obu przypadkach dokładnie taka sama. Zadziwiają takie rozwiązania zastosowane po raz pierwszy w Octavii, jak dynamiczne efekty świetlne tylnych lamp czy nastrojowe podświetlenie kabiny z pełną paletą kolorów światła do wyboru. Na zamieszczonym wideo prezentujemy, jak to wszystko działa.

WIDEO - bajeranckie oświetlenie nowej Skody Octavii

Znajdź różnice

Zupełnie nowa Octavia RS dość mocno rzuca się w oczy. W przeciwieństwie do nieco cichociemnych poprzedników najnowsza odsłona liftbacka ze sportowym zacięciem wygląda zadziornie. Agresywnie wystylizowany przedni zderzak, czarny spojler na klapie bagażnika mocno kontrastujący z kolorem nadwozia oraz duże felgi pobudzają wyobraźnię. Być może fani tuningu oczekiwaliby po tym aucie więcej szaleństwa, ale odnoszę wrażenie, że Czesi potrafili zachować idealny balans pomiędzy sportowym sznytem, a przesadnie sportowym kiczem. Wróćmy jednak do różnic i podobieństw w obu modelach.

Identyczne wnętrza i takie samo wyposażenie

Różnic w wyposażeniu obu modeli brak. Obowiązuje jeden cennik wersji RS. Niezależnie od źródła napędu. Warto jednak zaznaczyć, że w obu przypadkach wyposażenie jest naprawdę bardzo bogate. W standardzie znaleźć można m.in. reflektory główne Matrix LED, 18-calowe aluminiowe felgi, sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, system multimedialny z nawigacją Columbus, kamerę cofania, podgrzewane przednie fotele oraz bezkluczykowy dostęp. Od strony designu wnętrza obie wersje także są nie do odróżnienia. Dopiero zgłębienie czeluści menu systemu multimedialnego oraz dodatkowy czysto elektryczny lub hybrydowy tryb jazdy zdradzają z jakim rodzaje auta mamy do czynienia. 

Skoda Octavia RS iV 1.4 TSI Plug-In Hybrid
Autor: Paweł Kaczor Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Octavia przyjemniejsza od Golfa

Wirtualny kokpit (standard w obu wersjach) w przypadku odmiany iV pokazuje także dodatkowe dane w postaci poziomu naładowania akumulatorów oraz zasięgu możliwego do pokonania z wykorzystaniem tylko i wyłącznie silnika elektrycznego. W wersji stricte spalinowej nie ma tych pozycji. Wspomnę jeszcze o jakości wykonania Moim zdaniem jest ona zauważalnie lepsza niż w przypadku najnowszego Volkswagena Golfa. Uczeń przerósł mistrza? W tym przypadku tak. Skoda Octavia RS ma bardzo dobrze wykończone wnętrze z dużą ilością miękkich materiałów. Świetne wrażenie robią także fotele, które prezentują się bardzo obiecująco i takie też są w codziennym użytkowaniu. Komfortowe kiedy trzeba i wystarczająco wyprofilowane, aby spełnić swoje zadanie podczas dynamicznej jazdy. Największe różnice pomiędzy prezentowanymi modelami znajdziemy pod maską.

Skoda Octavia RS iV 1.4 TSI Plug-In Hybrid
Autor: Paweł Kaczor Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

2.0 TSI kontra 1.4 TSI Plug-in Hybrid

Konwencjonalna odmiana benzynowa ma pod maską 2-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 245 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. Po starcie z pedałem wduszanym do podłogi, pierwsze 100 km/h pojawia się na prędkościomierzu po 6,7 sekundy (w przypadku odmiany ze skrzynią DSG). Samochód jest szybki, dynamiczny i może poruszać się z maksymalną prędkością 250 km/h. Do tego potrafi fajnie chrapnąć wydechem i czuć w niej ducha sportu.

Odmiana RS iV ma pod maską również benzynowy silnik, ale mniejszy, o pojemności 1.4 litra. Motor ten jest wspomagany jednostką elektryczną. Łączna moc systemowa wynosi także 245 KM. Łączny maksymalny moment obrotowy to okazałe 400 Nm. Pomimo tego, osiągi są zauważalnie gorsze od wersji stricte spalinowej. Odmiana iV dobija do pierwszych 100 km/h w 7,3 sekundy. Prędkość maksymalna także jest niższa i wynosi 225 km/h. Znaczenia ma tu niższa pojemność jednostki spalinowej oraz masa własna. Przez baterię i silnik elektryczny model ten jest zwyczajnie cięższy o blisko 300 kg. Wobec tego czy odmiana hybrydowa czymkolwiek się broni?

Skoda Octavia RS iV 1.4 TSI Plug-In Hybrid
Autor: Paweł Kaczor Hybrydowa Skoda Octavia RS iV

Hybryda pali mniej

Skoda Octavia RS iV w przeciwieństwie do wersji RS z silnikiem 2.0 TSI potrafi spalać śladowe wręcz ilości paliwa. Akumulatory o pojemności 13 kWh pozwalają na pokonanie ponad 50 km bez zużycia nawet kropli paliwa. Jeśli po takim dystansie podłączymy auto do ładowania, poziom paliwa pozostanie w nienaruszonym stanie. Tego stricte benzynowy RS nie potrafi. Warto jednak mieć na uwadze, że odmiana iV ma mniejszy, 39,5-litrowy zbiornik na benzynę. Podczas jazdy miejskiej oraz w przypadku częstego ładowania auta w niczym to nie przeszkadza. Jednak podczas częstej eksploatacji w dłuższych trasach mały bak może dać się we znaki. Do odmiany 2.0 TSI nalejemy 50 litrów benzyny. Co prawda konwencjonalny silnik spali więcej paliwa niż odmiana hybrydowa, ale w trasie pokona więcej kilometrów na jednym tankowaniu, a do tego dla frajdę z jazdy, jakiej RS iV nie daje.

Skoda Octavia RS iV & Skoda Octavia RS
Autor: Paweł Kaczor Skoda Octavia RS czwartej generacji

Cena i podsumowanie

Zaglądam do cennika i... Skoda Octavia RS w wersji benzynowej z manualną skrzynią biegów kosztuje co najmniej 139 950 zł. Kwota do zaakceptowania biorąc pod uwagę dobre osiągi, żywiołowe właściwości jezdne, cenioną praktyczność oraz bogate wyposażenie. Skoda Octavia RS iV startuje z poziomu 159 500 zł. To blisko 20 000 zł różnicy! To dużo, ale hybrydowa wersja w standardzie oferuje skrzynię DSG o 6 przełożeniach. W przypadku odmiany 2.0 TSI automat wymaga dopłaty 8000 zł. Jednak w dalszym ciągu RS iV będzie droższy od konwencjonalnej odmiany o niespełna 12 000 zł. To wciąż spora różnica.

Przyznam szczerze, że do zupełnie nowej odmiany iV usportowionej Skody Octavii RS podchodziłem z olbrzymią ciekawością. Zastanawiałem się czy połączenie ekologii i ekonomii ze sportem ma sens. I wiecie co? W przypadku tego modelu ekologii i ekonomii jest dużo. Niestety jednak sportowych doznań po RS iV się nie spodziewajcie. W kategorii zadowolenia z jazdy bez cienia wątpliwości góruje typowy, spalinowy RS.

Skoda Octavia RS iV faktycznie pali mało. Ba, potrafi nie palić nic jeśli często podłączycie ją do prądu. Samochód prowadzi się przyzwoicie i ma przyzwoite osiągi. Jednak prawdziwego ducha RS próżno w nim szukać. RS iV to bardzo dobra hybryda typu plug-in, ale przeciętne auto sportowe. Na miano tego drugiego w pełni zasługuje tylko 245-konna wersja wyposażona w silnik 2.0 TSI!

Dane techniczne

Skoda Octavia vRS iV Skoda Octavia vRS
SILNIK

R4, 16V

+ silnik elektryczny 85 kW

R4, 16V
Paliwo

benzyna

+ energia elektryczna

benzyna
Pojemność

1984 cm3

+ akumulator litowo-jonowy

o pojemności 13 kWh

1984 cm3
Moc maksymalna 245 KM 245 KM
Maks moment obrotowy

400 Nm

przy 1500-3500 obr./min.

370 Nm

przy 1600-4300 obr./min.

Prędkość maksymalna 225 km/h 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 6,7 s
Skrzynia biegów

automatyczna

6-biegowa, DSG

automatyczna

7-biegowa, DSG

Napęd przedni (FWD) przedni (FWD)
Pojemność zbiornika paliwa 39,5 l 50 l

Katalogowe średnie

zużycie paliwa (WLTP)

1,1-1,2 l/100 km

+ do 60 km

przy w pełni naładowanej baterii

6,8-7,1 l/100 km
średni poziom emisji CO2 25-27 g/km 153-160 g/km
Długość 4689 mm 4689 mm
Szerokość 1829 mm 1829 mm
Wysokość 1470 mm 1470 mm
Rozstaw osi 2686 mm 2686 mm
Masa własna 1620 kg 1388 kg
Pojemność bagażnika 450 l 590 l
Hamulce przód/ tył

tarczowe wentylowane/

tarczowe wentylowane

tarczowe wentylowane/

tarczowe wentylowane

Zawieszenie przód kolumny MacPhersona kolumny MacPhersona
Zawieszenie tył wielowahaczowe wielowahaczowe

Opony przód i tył

(w testowym modelu)

225/40 R19 225/45 R18
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze