Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary popularnego hatchbacka

2012-10-15 3:10

Lifting nadwozia drugiej generacji Skody Fabii korzystnie wpłynął na jej wygląd zewnętrzny. Czeszka plasująca się w grupie aut segmentu B, dzięki wyostrzonej linii przodu prezentuje się o wiele ciekawiej niż poprzedniczka. Zaokrąglony hatchback pozbawiony wszelkich cięć na nadwoziu okazuje się bardzo praktyczny w użytkowaniu, ale przez to stylistycznie daleko mu do rynkowych rywali. PIERWSZY ODCINEK dziennika SuperAuto24.pl, to ocena designu Skody Fabii. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się kolejno: jednostka napędowa, układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny auta.

Skoda Fabia - WSTĘP

Produkcja Skody Fabii rozpoczęła się w 1999 roku - auto zastąpiło na rynku wysłużony model Felicia i jeszcze wcześniejszą Favorit. Pierwsza generacja choć była krytykowana za wygląd i słabe wykończenie, niespodziewanie okazała się rynkowym bestsellerem. Na całym świecie sprzedało się ok. 2 milionów Fabii. Klienci mogli wybierać spośród 3 wersji nadwoziowych: 5-drzwiowego hatchbacka, sedana oraz kombi.

Fabia drugiej generacji bazująca na płycie podłogowej VW Polo, dostępna jest na rynku od 2007 r. - oficjalnie zaprezentowano ją na początku roku podczas targów w Genewie. Model Combi debiut zaliczył kilka miesięcy później na pokazach we Frankfurcie. Projektanci w przeciwieństwie do poprzedniczki, o wiele bardziej przyłożyli się do wyglądu nowej Fabii. Najmniejsza wówczas w ofercie Skoda urosła i wydoroślała oraz została upodobniona detalami do swoich większych sióstr. Z uwagi na małe zainteresowanie wśród nabywców, marka zrezygnowała w przypadku "dwójki" z wytwarzania wersji nadwozia sedan. Fabia II dostępna jest tylko jako hatchback 5d oraz kombi. Jej produkcja odbywa się w Czechach, w mieście Mladá Boleslav.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie <<<

Fabia wpisuje się w grono pojazdów segmentu B, czyli klasę małolitrażowych samochodów osobowych. Model ten skierowany jest do osób poszukujących taniego, łatwego w prowadzeniu wozu, a przy tym dość pojemnego jak na swoją klasę. To świetna propozycja dla kierowców w każdym wieku. Prosta w obsłudze Fabia nie bez powodu jest najchętniej wybieranym pojazdem przez Szkoły Nauki Jazdy, a także zyskała miano jednego z najlepiej sprzedających się aut na polskim rynku w ostatnich latach. Rynkowi konkurenci Skody to: Dacia Sandero, Chevrolet Aveo, Fiat Punto, Kia Rio, Toyota Yaris, Opel Corsa, Citroen C3, Renault Clio, Peugeot 208, Seat Ibiza, Volkswagen Polo, Nissan Micra czy Suzuki Swift.

WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię po liftingu:

Skoda Fabia - STYLISTYKA

Druga generacji Fabii zaledwie w trzy lata po debiucie rynkowym zaliczyła lifting nadwozia. Odmłodzenie wozu wcale nie ograniczyło się do kosmetycznych poprawek. Dobrze wyglądający już od początku produkcji przód niewielkiej czeszki, od 2010 roku prezentuje się jeszcze lepiej. Odświeżone modele wyróżniają się nową, o wiele większą atrapą chłodnicy, całkiem zmienionymi reflektorami przednimi oraz zderzakami.

Zadaniem nowej, przekonstruowanej stylistycznie Fabii, jest uwodzenie potencjalnych klientów przednią częścią nadwozia. Ten fragment auta to w końcu pierwszy element, na jaki zwraca się uwagę. Z tego powodu pionowe linie wyróżniające przód samochodu przed liftingiem, zastąpiono kreskami poziomymi. Auto dzięki temu zabiegowi optycznie wydaje się być teraz szersze. Żebrowany grill z chromowanym wykończeniem jest o wiele ładniejszy, a znacznie poszerzone trójwymiarowe lampy w połączeniu ze światłami przeciwmgielnymi w zderzaku, upodobniły Fabię do większej Octavii.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

Na masce znalazły się charakterystyczne dla wszystkich modeli Skody przetłoczenia łączące się z okrągłym emblematem logo. Testowana przez redakcję SuperAuto24.pl Fabia, to wersja wyposażenia AMBITION. Nasz model wyglądał zdecydowanie lepiej od swoich koleżanek w uboższych wersjach, dzięki chromowanej obwolucie atrapy chłodnicy, lampom przeciwmgłowym oraz soczewkowym reflektorom projekcyjnym (dopłata 300 zł w tym modelu ).

Patrząc na Fabię z profilu przedstawia się zwarta i spokojna bryła nadwozia. Stylistyka nie wywołuje emocji tak jak najnowsze designerskie propozycje konkurencji - bo wygląda po prostu dobrze. Ciężko znaleźć na sylwetce jakieś charakterystyczne punkty. Model ten najzwyczajniej zdążył się już opatrzyć, bo w końcu jest jednym z najczęściej kupowanych samochodów na polskim rynku. Wzdłuż karoserii przebiega tylko jedno przetłoczenie, poprowadzone poprzecznie przez błotniki i drzwi, tuż pod linią okien. Tańsze odmiany EASY i ACTIVE są pozbawione nawet listew bocznych. Dopiero wersje AMBITION i ELEGANCE na drzwiach przyklejono czarne ochronne listwy. Błotniki również utrzymano w stonowanym stylu - są gładkie bez zbędnych wyobleń, a nadkola duże na tyle, by pomieścić nawet 17-calowe alufelgi. Dobrze, że przynajmniej na dachu oraz na lusterkach może się coś dziać - elementy te w opcji są oferowane w odmiennych barwach (lakier biały lub srebrny), co znacznie wpływa na ożywienie sylwetki.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Zaokrąglona tylna część wozu mimo iż bez polotu, przedstawia się zgrabnie. Lampy rozciągające się delikatnie na błotnik, nie zostały nawet trochę zmienione w stosunku do odmiany przed liftingiem. Klosze wciąż są czerwone z delikatnymi białymi pasami. Po zmroku podświetlenie lampy układa się w charakterystyczną dla aut Skody literę C. Wydatny zderzak tylny z dwoma poziomymi przetłoczeniami, poprowadzony przez całą długość, także ani trochę się nie zmienił. Gładkość klapy bagażnika przełamuje pozioma linia wraz z wnęką na tablice rejestracyjną. Trzecie światło STOP i wycieraczka ze spryskiwaczem to standard wyposażenia każdej wersji.

WZORY OBRĘCZY

Producent dysponuje w ofercie sporą gamą obręczy. Klienci decydujący się na nową Fabię u jednego z dilerów, mają do wyboru kilkanaście wzorów. Oferta rozpoczyna się od podstawowych stalowych "czternastek" lub "piętnastek" z pełnymi kołpakami. Nie brakuje też felg ze stopów lekkich, możemy wybierać wśród czterech rozmiarów takich obręczy: 14", 15", 16" i 17". W zależności od poziomu wyposażenia felgi aluminiowe są montowane albo seryjnie, albo wymagają dopłat. Przykładowo obręcze 14" w wersji ACTIVE kosztują 1 700 zł, a komplet 15-calowy jest wydatkiem 2 300 zł.

Skoda Fabia - KOLORY NADWOZIA

Auto oferowane jest w jednym z 16 kolorów nadwozia. Lakiery metalizowane wymagają od klientów dopłaty 1 650 zł. Specjalne lakiery Czerń Magic i Żółty Sprint również kosztują 1 650 zł. Błękit Race metalizowany jest przewidziany wyłącznie dla usportowionego modelu RS. W opcji można zamówić wspomniany już inny kolory dachu i lusterek (biały lub srebrny).

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Lakierowane zderzaki w kolorze nadwozia to standard w każdej wersji wyposażeniowej. Lakierowane lusterka i zewnętrzne i klamki drzwi nie są jednak podstawą - znajdziemy je dopiero w wersjach AMBITION i ELEGANCE. Chromowana listwa grilla montowana jest seryjnie, natomiast chromowana obwoluta atrapy chłodnicy to także domena AMBITION i ELEGANCE.

.

Skoda Fabia - WYMIARY

Nowa Skoda Fabia drugiej generacji jest większa pod każdym względem od poprzedniego modelu. Auto urosło, bo teraz jego długość wynosi 4000 mm, szerokość mierzy 1642 mm, a wysokość to 1498 mm. Rozstaw osi wynosi natomiast 2451 mm. Pojemność bagażnika jest spora jak na klasę B - kufer Fabii pomieści 300 litrów. Po złożeniu siedzeń przestrzeń rośnie do 1163 l.

Masa własna Fabii może się zmieniać w zależności od wyposażenia i wersji silnikowej. Najlżejszy model waży 1020 kg a najcięższy w wersji sportowej RS 1243 kg. Dopuszczalna masa całkowita samochodu może wynosić maksymalnie w zależności od wersji, od 1550 kg do nawet 1718 kilogramów, w przypadku odmiany RS z mocną jednostką 1.4 TSI 180 KM.

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 2

W drugim odcinku znajdzie się test układu napędowego. Testowana Skoda Fabia została wyposażona w silnik benzynowy 1.2 TSI o mocy 85 KM. Jak pracuje małolitrażowa turbodoładowana jednostka? Jakie inne motory i skrzynie biegów mogą znaleźć się w aucie? Czy katalogowe spalanie podawane przez producenta przekłada się na jazdę w rzeczywistości? O tym w 2. odcinku dziennika testu Skody Fabii na SuperAuto24.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki