Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST, opinie, zdjęcia, wideo - DZIENNIK DZIEŃ 2: Układ napędowy i spalanie

2012-10-16 3:10

Skoda Fabia II otrzymała małolitrażowe benzynowe i wysokoprężne silniki, sprawdzające się w licznych modelach aut grupy VAG. Dla użytkowników wymagających od auta oszczędności przewidziano nawet fabryczną instalację LPG. Testowana jednostka 1.2 TSI 85 KM dobrze radzi sobie z napędzeniem hatchbacka, ale po obciążeniu wozu pasażerami sporo traci na swojej żywiołowości. DRUGI ODCINEK dziennika Fabii, został poświęcony testom układu napędowego oraz spalaniu. W NASTĘPNYCH CZĘŚCIACH pojawią się: układ jezdny, wnętrze, bezpieczeństwo i ceny samochodu.

Skoda Fabia - SILNIKI

Do wyboru jest aż 9 jednostek napędowych. Skoda Auto oferuje trzycylindrowe oraz czterocylindrowe motory benzynowe i wysokoprężne. Najsłabszy benzynowiec to trzycylindrowy 1.2 litra legitymujący się mocą 60 KM i 108 Nm. Kolejna nieco mocniejsza odmiana 1.2 dysponuje mocą 70 KM i 112 Nm. Większa czterocylindrowa, 16-zaworowa jednostka posiada pojemność 1.4 litra i generuje moc 85 KM i 132 Nm. Nowoczesne benzynowce oznaczone symbolem TSI, to turbodoładowane silniki czterocylindrowe o pojemnościach: 1.2 85 KM i 160 Nm, 1.2 105 KM i 175 Nm, a w najmocniejszej odmianie przeznaczonej dla modelu Fabii RS - pojemność 1.4 litra 180 KM i 250 Nm.

Wszystkie jednostki wysokoprężne TDI posiadają pojemność 1.6 litra z systemem wtrysku paliwa common-ral. Czterocylindrowe motory są turbodoładowane i znane w grupie VAG z wysokiej kultury pracy oraz niskiego spalania. Najsłabsza dysponuje mocą 75 KM i 195 Nm, kolejna rozwija już 90 KM i 230 Nm, a najmocniejsza jednostka posiada 105 KM i 250 Nm.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 1: Stylistyka i wymiary <<<

Fabia może być wyposażona w zależności od wersji silnikowej w jedną z dwóch oferowanych przekładni biegowych. Podstawowa mechaniczna skrzynia dla benzynowych i wysokoprężnych silników posiada 5 biegów. Automatyczna dwusprzęgłowa 7-stopniowa przekładnia DSG może wystąpić jedynie w połączeniu z silnikiem 1.2 TSI 105 KM, a seryjnie jest montowana tylko w najmocniejszej Fabii RS z jednostką 1.4 TSI 180 KM. Fabia podobnie jak większość oferowanych dziś w salonach nowych samochodów, może mieć na wyposażeniu wskaźnik optymalnego wyboru przełożenia skrzyni.

Skoda Fabia z instalacją LPG

Pod maską Fabii mogą znaleźć się też fabrycznie montowane instalacje gazowe. Układy LPG zasilają benzynowe motory 1.2 70 KM (cena 4 350 zł) oraz 1.4 16V 85 KM (cena 4 650 zł). Modele Skody z gazem oferowane u Autoryzowanych Dealerów Skoda posiadają oryginalne, włoskie instalacje Landi Renzo z dodatkowym zbiornikiem na gaz, w których zminimalizowane zostały różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 3: Układ jezdny i hamulce <<<

System Landi Renzo zapewnia ponadto: automatyczne przejście z zasilania benzynowego na gazowe po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, automatyczne przejście z zasilania gazowego na benzynowe po wyczerpaniu się gazu, niską emisję substancji szkodliwych dla zdrowia, pełną integrację z benzynowym systemem zasilania bez potrzeby emulatorów oraz eliminuje ryzyko cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

WIDEO - zobacz z bliska Skodę Fabię po liftingu:

Skoda Fabia 1.2 TSI 85 KM - TEST

Turbodoładowane silniki TSI są małą rewolucją w gamie jednostek napędowych całej grupy VAG. Sprawdzany w teście czterocylindrowy benzyniak o pojemności 1.2 litra charakteryzuje się bardzo wysoką kulturą pracy. Na biegu jałowym jednostka jest cichutka, podobnie jak w trakcie spokojnej jazdy. W zakresie wyższych obrotów, gdy podciąga się motor do uzyskania maksymalnej mocy 85 koni mechanicznych, dostarczanych przy 4800 obr./min, akustyka motoru to całkiem przyjemny pomruk, a nie uciążliwe wycie dręczące uszy. Manualna skrzynia 5-biegowa pracuje lekko i precyzyjnie. Gładko prowadzący się lewarek zamocowano na idealnej wysokości, a gałka dobrze układa się w dłoni.

Wolnossąca jednostka za sprawą mocy 85 KM może nie rwie z kopyta, ale nie pozbawiono jej dynamizmu. Dzięki turbosprężarce, która korzystnie wpływa na zbieranie się silnika "z dołu", kierowcy dostaje poczucie prowadzeni żwawego wozu. Pomaga też moment obrotowy wynoszący 160 Nm, który jest do dyspozycji w zakresie 1500-3500 obr./min. Nieobciążony hatchback nie protestuje gdy się go popędza - nieduża moc w połączeniu z niską wagą pozwala na przyspieszenie od 0 do 100km/h w czasie 11,7 s. Sprint do setki może nie jest rekordowy, ale to dobry wynik jak na miejskie auto klasy B o niewielkiej mocy. Silnik do codziennego przemieszczenia się jest idealny.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 4: Wnętrze i bagażnik <<<

Przy jeździe w pojedynkę elastyczność także nie jest zła, ale gdy chcemy pospiesznie coś wyprzedzić to jesteśmy zmuszeni do redukcji biegu. Bardziej mozolne robi się z kompletem pasażerów na pokładzie. Za to "czeszka" jak już zostanie rozpędzona to ma ochotę nawet na szybką jazdę. Prędkość maksymalna z jaką jesteśmy w stanie pojechać, to według tabeli katalogowej 177 km/h. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że im szybciej, tym apetyt na Pb będzie naprawdę znacząco rósł. 1.2 TSI to jednostka dobrze sprawująca się i paląca niedużo przy niespiesznym pokonywaniu drogi. Dla osób pragnących sportowych doznań przygotowano coś innego - agresywną 180-konną odmianę Fabii RS.

Skoda Fabia 1.2 TSI 85 KM - SPALANIE

Zbiornik paliwa hatchbacka mieści 45 litrów, tak samo jak w przypadku wersji Combi. Według danych producenta testowany benzynowiec 1.2 TSI o mocy 95 KM, w połączeniu z manualną skrzynią 5-biegową powinien spalać: 6,6 litra/100 km w cyklu miejskim, na trasie auto zadowolić się powinno dawką 4,4 litra/100km, a w trakcie poruszania w trybie mieszanym zużywać 5,2 litra na setkę.

Benzynowy motor mimo małej pojemności 1.2-litra, wcale nie jest taki oszczędny, jak obiecuje producent. Dane dotyczące zapotrzebowania na paliwo jakie udało się zebrać podczas testu SuperAuto24.pl, według pokładowego komputera pokładowego różnią się od tych na papierze. Według próby hatchback przy raczej spokojnej jeździe w trasie zużywał 5 l/100km, a do jazdy wyłącznie w mieście silnik potrzebował około 7 litrów benzyny na 100km. W cyklu mieszanym dawka Pb wahała się w granicach 6,4 l/100km.

>>> Skoda Fabia II 1.2 TSI - TEST - DZIENNIK DZIEŃ 5: Bezpieczeństwo i cena <<<

Informacje na temat spalania auta możemy zdobyć używając poręcznego przycisku umiejscowionego na manetce odpowiedzialnej za sterowanie wycieraczkami. Dane pokazują się na prostokątnym cyfrowym wyświetlaczu, wkomponowanym między zegarami. Komputer pokładowy nie jest standardem wyposażeniowym - dostaniemy go seryjnie tylko w wersjach AMBITION i ELEGANCE. Przydatna w trakcie jazdy okazuje się kontrolka podpowiadająca wybór poszczególnego biegu, wspomagające oszczędniejszą jazdę.

Skoda Fabia 1.2 TSI - DANE TECHNICZNE

SILNIK R4
Paliwo benzyna
Pojemność 1197 cm3
Moc maksymalna 63 kW/85 KM/4800 obr./min
Maks mom. obrotowy 160 Nm/1500-3500 obr./min
Prędkość maksymalna
177 km/h
Przyspieszenie 0-100km/h 11,7 s
Skrzynia biegów manualna/5
Napęd przedni
Zbiornik paliwa 45
Masa własna/ładowność 1041/1571 kg
Opony 195/55 R15
Emisja CO2 121 g/km
Bagażnik/po złożeniu siedzeń 300 l/1163 l

CO W ODCINKU DZIENNIKA NUMER 3

W trzecim odcinku znajdzie się test układu jezdnego Skody Fabii. Jak skomponowano zawieszenie auta? Co myślimy o układzie jezdnym, zwrotności oraz prowadzeniu? Jak pracuje układ kierowniczy? O tym w 3. odcinku dziennika testu Skody na SuperAuto24.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki