Dobry kierowca to kierowca odpowiedzialny - mówi Mikołaj „Miko” Marczyk, kierowca rajdowy WRC z zespołu ORLEN TEAM zdjęcie otwierające

i

Autor: Materiały prasowe

Dobry kierowca to kierowca odpowiedzialny - mówi Mikołaj „Miko” Marczyk, kierowca rajdowy WRC z zespołu ORLEN TEAM

2022-06-23 14:25

- Na rajdach jeździ Pan z zawrotną prędkością. Nie ma Pan pokusy, by docisnąć pedał gazu na zwykłej jezdni albo autostracie?

- Nie. Jako kierowca rajdowy mam swoją arenę do rywalizacji i miejsce, gdzie mogę dać upust swoim emocjom, poczuć adrenalinę i zaspokoić chęć na szybką jazdę. Nie tylko ja mam takie szczęście. Dostęp do ośrodków doskonalenia techniki jazdy czy do torów mają dziś wszyscy, są praktycznie w każdym województwie. Dlatego, jeśli ktoś chce mocniej wcisnąć pedał gazu, jest wielkim fanem motoryzacji i ma benzynę we krwi, to polecam odwiedzić takie miejsce. Można tam realizować swoją pasję, nie trzeba tego robić na drodze. Na drogach powinniśmy jeździć tak, by czuć się bezpiecznie i dawać ten komfort innym użytkownikom dróg. Zresztą wszystkim kierowcom, którzy mieli dużo stłuczek czy innych zdarzeń na drodze, nawet nie ze swojej winy, radziłbym, by się bardziej skoncentrowali podczas jazdy i lepiej dostosowali swoje tempo jazdy do warunków na drodze, niż robili to wcześniej.

- Co jest największym problemem na polskich drogach?

- Brak kultury jazdy. Brakuje nam jeszcze trochę do krajów zachodnich. Widzę to, bo jeżdżę sporo po świecie w rajdach i mam okazję brać udział także w normalnym ruchu drogowym. Jednak myślę, że w Polsce wszystko idzie w dobrym kierunku. To, że są tak zaostrzone przepisy w ostatnim okresie, sprawia, że efekty na drogach pojawiają się niemal z dnia na dzień.

Dobry kierowca to kierowca odpowiedzialny - mówi Mikołaj „Miko” Marczyk, kierowca rajdowy WRC z zespołu ORLEN TEAM 2

i

Autor: Materiały prasowe

- Co Pan rozumie przez „kulturę jazdy”? Poproszę o jakieś przykłady.

- Na drogach szybkiego ruchu i na autostradach często zapominamy, że głównym pasem ruchu, którego powinniśmy się trzymać, jest prawy pas. Lewy wykorzystujemy wtedy, gdy potrzebujemy kogoś wyprzedzić. Tymczasem nagminnie zdarza się, że na przykład samochód ciężarowy, z przewagą jednego czy dwóch kilometrów na godzinę, przez wiele minut wyprzedza drugi samochód ciężarowy. Przez to tworzy się zator czy kolejka na drodze. Kłopot ciągle stwarza jazda na suwak, czyli zjeżdżanie na jeden pas przy zwężeniu drogi. Niestety, mamy wiele osób, które stoją na środku byle tylko nikogo nie przepuścić. Myślę również o tzw. korytarzu życia – wszyscy powinniśmy rozjechać się na prawą i lewą stronę, by przepuścić np. karetkę pogotowia. Niestety, takie zachowanie nie jest naturalne dla wszystkich naszych kierowców. W mieście często się na siebie złościmy, widać zdenerwowanie u kierowców. Tymczasem za kierownicą powinniśmy być spokojni. Warto wyjechać wcześniej z domu, wcześniej zaplanować trasę, jeśli mamy roboty drogowe w mieście czy inne utrudnienia. Trzeba się zastanowić, czy o określonej porze warto się umawiać w takim miejscu, albo dobrać właściwy środek transportu, by dojechać bez kłopotu.

- Wyjeżdżamy na wakacje i urlopy. Co zrobić, by podróż była bezpieczna?

- Przede wszystkim kierowca powinien sprawdzić stan techniczny pojazdu. Trzeba zwrócić uwagę na termin przeglądu technicznego, oszacować, czy w związku z podróżą, w której przejedziemy np. kilka tysięcy kilometrów nie należy wymienić oleju, klocków czy tarcz hamulcowych, albo opon, trzeba też sprawdzić ciśnienie w oponach. Samochód należy zatankować, zaopatrzyć się w płyn do spryskiwaczy. Zaplanujmy podróż w taki sposób, by nam się nie spieszyło – co trzy godziny trzeba zrobić przerwę, rozprostować kości, odpocząć. Słuchajmy własnego organizmu, kierowca musi być skoncentrowany, nie może być na przykład senny. Wielokrotnie zdarzało mi się zrobić sobie przystanek na stacji benzynowej na 20 czy 30 minut drzemki. To nie jest wstyd! Dobry kierowca to taki, który mówi: jestem zmęczony, muszę zjechać. Przerwy są też konieczne dla pasażerów. Weźmy ze sobą coś do picia i jedzenia. Nie przesadzajmy z klimatyzacją, żeby się nie przeziębić, ale też pamiętajmy, że wysoka temperatura nie sprzyja koncentracji na drodze. O zapinaniu pasów czy fotelikach dla dzieci już nie wspominam, bo to oczywiste.

Dobry kierowca to kierowca odpowiedzialny - mówi Mikołaj „Miko” Marczyk, kierowca rajdowy WRC z zespołu ORLEN TEAM 3

i

Autor: Materiały prasowe

- A jak sobie radzić w sytuacji nagłej np. z poślizgiem w deszczu czy na drodze pokrytej mokrymi liśćmi?

- Kierowca, który w Polsce otrzymuje prawo jazdy, z pewnością nie jest przygotowany do radzenia sobie w takich sytuacjach. Doradzałbym wybranie się na kurs doskonalenia techniki jazdy. Wtedy będziemy mieli okazję przećwiczyć zachowanie w sytuacji awaryjnej w praktyce. Nauczymy się m.in. wychodzenia z poślizgu czy bezpiecznej jazdy po pokrytej wodą nawierzchni.

Kierowca rajdowy WRC 2

Mikołaj „Miko” Marczyk razem z pilotem, Szymonem Gospodarczykiem w sezonie 2022 wystartuje w Rajdowych Mistrzostwach Świata w kategorii WRC 2.

„Miko” urodził się 24 października 1995 roku w Łodzi, gdzie mieszka do dzisiaj. W sezonie 2017 zadebiutował na trasach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Polski w klasie Open N, przechodząc do historii jako najmłodszy zwycięzca tej klasyfikacji. W 2018 r. zdobył V-ce Mistrzostwo Polski w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, zaś rok później został najmłodszym w historii Mistrzem Polski w tych mistrzostwach. W 2021 r. został Mistrzem juniorskiej kategorii Rajdowych Mistrzostw Europy – Michelin Talent Factory.

Dobry kierowca to kierowca odpowiedzialny - mówi Mikołaj „Miko” Marczyk, kierowca rajdowy WRC z zespołu ORLEN TEAM 4

i

Autor: Materiały prasowe

Partnerem materiału jest PKN ORLEN

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki