Czysty liść

2009-08-25 8:00

Ma elektryczny napęd, duży zasięg, nadaje się do codziennej eksploatacji i wielu będzie na niego stać. Tak w telegraficznym skrócie przedstawia się nissan leaf.

Nazwa leaf jest nieprzypadkowa, bo jak tłumaczy producent podobnie jak liście ( leaf po angielsku znaczy właśnie liść) biorą udział w procesie oczyszczania powietrza, nissan leaf eliminuje zanieczyszczenia emitowane przez tradycyjny pojazd. Wszystko za sprawą elektrycznego napędu.

Energia na pokładzie leafa gromadzona jest w akumulatorach litowo-jonowych o laminowanej konstrukcji. Wytwarzają one moc ponad 90kW, natomiast sam silnik elektryczny rozwija moc 80 kW i ma maksymalny moment obrotowy 280 Nm.

Gwarantuje to jazdę podobną do tej jaką oferują auta z klasycznym napędem spalinowym. Leaf wyposażony jest ponadto w system odzyskiwania energii podczas hamowania i na w pełni  naładowanych  bateriach jest w stanie przejechać ponad 160 kilometrów.

Taki zasięg jak wynika z przeprowadzonych badań zaspokaja wymagania ponad 70 proc. kierowców, którzy na co dzień korzystają z samochodu. Wyczerpane ogniwa leafa można łatwo naładować. W szybkim procesie wystarczy zaledwie pół godziny, aby w akumulatorach zgromadzić 80 proc. energii. Przy wykorzystaniu prądu z domowego gniazda pełne naładowanie zajmuje około 8 godzin, a w tym czasie kierowca może się wyspać.

Konstruktorzy dołożyli starań, żeby leaf nadawał się do codziennej eksploatacji. W celu zapewnienia komfortu, przestronności i dużej pojemności bagażnika zastosowano zupełnie nową konstrukcję podwozia i nadwozia. Ubrali przy tym auto w atrakcyjne kształty o wyrazistej stylistyce.

Przód leafa zdominowały ostro zarysowane, mające kształt wydłużonej litery V reflektory diodowe. Taki wygląd reflektorów podyktowany jest nie tylko względami estetycznymi. Ich kształt steruje powietrzem opływającym samochód, tak aby lusterka boczne nie stawiały nadmiernego oporu, co ogranicza hałas i poprawia własności aerodynamiczne. Kolejną zaletą reflektorów jest to, że zużywają one zaledwie 10 procent energii potrzebnej do zasilania konwencjonalnych świateł, dzięki czemu auto może mieć tak imponujący zasięg.

Jasna kolorystyka wnętrza tworzy przyjemny klimat i podkreśla elegancję wnętrza nissana leaf. Ekologiczny błękit „blue earth” to nawiązanie do koloru nadwozia Aqua Globe pierwszego egzemplarza elektrycznego nissana. Kolorystykę tę zachowano także we wnętrzu – na niebiesko podświetlona jest deska rozdzielcza i wskaźniki.

Nissan leaf kryje w sobie kilka ciekawych rozwiązań. Jednym z nich jest przeznaczony specjalnie do tego modelu, zaawansowany system inteligentnego transportu. System połączony jest z globalnym centrum danych, skąd przez 24 godziny na dobę można pobierać informacje i rozrywkę dla kierowcy. Na monitorze w desce rozdzielczej wyświetlane są między innymi informacje o stanie naładowania akumulatorów i zasięgu, wraz z lokalizacją najbliższych stacji ładowania. Kolejną bardzo nowoczesnym rozwiązaniem jest możliwość sterowania włączaniem klimatyzacji i ustawiania funkcji ładowania przez telefon komórkowy nawet w wyłączonym samochodzie. Czas ładowania akumulatorów można także zaprogramować za pomocą zdalnie sterowanego pokładowego timera.

Nissan leaf jest pierwszym modelem z całej gamy planowanych pojazdów elektrycznych marki Nissan oraz wyznacza ważny etap realizacji wizji mobilności z zerową emisją Sojuszu Renault-Nissan. Pierwszy pojazd elektryczny Nissana będzie produkowany w Oppama (Japonia). Planuje się także produkcję w zakładach w Smyrna (Tennessee, USA). Akumulatory litowo-jonowe będą natomiast pochodziły z zakładów w Zama (Japonia). Ich produkcja jest też planowana w USA, Wielkiej Brytanii i Portugalii. Firma analizuje także możliwości inwestycji w innych lokalizacjach na całym świecie.

Według zapowiedzi producenta nissan leaf trafi do sprzedaży pod koniec 2010 roku. Na razie nie wiadomo ile będzie dokładnie kosztował, ale firma spodziewa się, że będą to ceny konkurencyjne, porównywalne z cenami dobrze wyposażonych aut kompaktowych, czyli gdzieś około 80 000 zł. Na wielu rynkach kupujący leafa będą mogli liczyć na atrakcyjne premie czy ulgi podatkowe. Można się również spodziewać tego, że z uwagi na  mniej skomplikowaną konstrukcję mechaniczną  pojazdu będzie tańszy w obsłudze  w porównaniu z tradycyjnymi samochodami napędzanymi silnikami benzynowymi. W sumie więc nissan leaf jawi się jako wyjątkowo przyjazne auto.
 
Nissan leaf w pigułce

rozstaw osi – 2700 mm
długość/szerokość/wysokość – 4445/1770/1550 mm
silnik – zasilany prądem zmiennym
moc maks. - 80 kW
maks. moment obrotowy – 280 Nm
akumulator – litowo-jonowy
pojemność – 24kWh
moc – ponad 90kW
gęstość energetyczna – 140Wh/kg
gęstość mocy – 2,5kW/kg
Osiągi:
zasięg – ponad 160 km
prędkość maks. - ponad 140km/h

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki