Diesel to przyszłość? Audi tworzy e-diesla z wody!

2015-04-23 14:02

Audi poczyniło ważny krok w procesie tworzenia nowych paliw, neutralnych pod względem zawartości CO2. W ośrodku badawczym w Dreźnie rozpoczęto produkcję syntetycznego Audi e-diesla.

Od kilku dni ośrodek badawczy w Dreźnie, wspópracujący z Audi, produkuje pierwsze partie wysokowartościowego oleju napędowego. Zakład pracuje według zasady Power-to-Liquid (PtL), wykorzystując ekologiczny prąd do produkcji płynnego paliwa. Jedyne potrzebne w tym procesie surowce to woda i dwutlenek węgla, którego dostawcą jest biogazownia. Wkrótce jednak, część dwutlenku węgla pozyskiwana będzie z powietrza, metodą opracowaną przez innego partnera technologicznego koncernu z Ingolstadt, firmę Climeworks z Zurychu.

Zobacz też: Audi Prologue Allroad: trzeci koncept rodziny Prologue

Produkcja Audi e-diesel odbywa się w kilku etapach: najpierw, elektroliza wysokotemperaturowa rozdziela podgrzaną i zamienioną w parę wodę na wodór i tlen. W dwóch kolejnych etapach, wodór reaguje z CO2 w reaktorach syntezy, ponownie pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Wynikiem reakcji jest ciecz, Blue Crude, składająca się z długołańcuchowych związków węglowodorowych. Efektywność tego procesu - od odnawialnego prądu do płynnego węglowodoru - jest bardzo wysoka i wynosi 70 procent. Podobnie jak naturalną ropę naftową, Blue Crude uszlachetnia się w procesie rafineryjnym, aż otrzymuje się produkt końcowy - Audi e-diesel.

Audi e-diesel to syntetyczne paliwo, które nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową. Jak wykazały testy laboratoryjne prowadzone przez Audi, nadaje się do mieszania z tradycyjnym olejem napędowym, a według wszystkich przewidywań, wkrótce będzie można go używać również jako samodzielnego paliwa.

Polub SuperAuto24.pl na Facebooku

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki