Kia Sportage trzeciej generacji - parametry techniczne, spalanie, nowinki techniczne

2010-09-07 4:00

Pierwsza Kia Sportage nie odniósł wielkiego sukcesu, ale już druga generacja zdecydowanie poprawiła wizerunek firmy na rynku. Teraz w salonach sprzedaży kusi klientów jego najnowsze wcielenie. W porównaniu z poprzednikiem nowe auto jest dłuższe, szersze i jednocześnie niższe. Jest też od niego lżejsze i ma mniejszy współczynnik oporu aerodynamicznego.

Wewnątrz jest teraz więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż. Wyraźnie niższy niż poprzednio jest natomiast w środku poziom hałasu. Zewnętrzną stylistyką nowy, trzeciej generacji sportage, nawiązuje do koncepcyjnego kue zaprezentowanego na salonie w Detroit w 2007 roku. Sylwetka auta jest teraz bardziej dynamiczna, co tu dużo mówić - naprawdę może się podobać.

Docelowa paleta silników nowego sportage przeznaczonego na rynek europejski obejmować będzie cztery jednostki napędowe. W sierpniu w momencie rozpoczęcia sprzedaży do wyboru były dwa dwulitrowe motory - benzynowy i wysokoprężny. Od września dostępny jest silnik 1,6 l zasilany benzyną, wykonany w technologii bezpośredniego wtrysku paliwa. To pierwsza taka jednostka montowana w samochodzie marki Kia.

Przeczytaj koniecznie: Alfa Romeo 159: Symbol pożądania - TEST, opinie

Natomiast w październiku pojawi się diesel o pojemności 1,7 litra. Moc na koła w zależności od zastosowanego silnika i wersji wyposażeniowej przenosić będzie pięcio lub sześciobiegowa przekładnia mechaniczna albo skrzynia automatyczna o sześciu przełożeniach. W przypadku tej ostatniej na życzenie klienta auto może być wyposażone w układ zmiany biegów za pomocą tzw. łopatek umieszczonych pod kierownicą. Na uwagę w tym automacie zasługuje innowacyjny system Neutral Control, który powoduje samoczynne przełączenie skrzyni z trybu D na N już w kilka sekund po każdym zatrzymaniu pojazdu.

Nabywca nowego sportage będzie miał oczywiście do wyboru napęd na jedną oś lub na wszystkie koła. Jednostopniowy system napędzania obu osi, bez reduktora, podczas normalnej jazdy przekazuje siłę napędową tylko na przód. W trybie Lock Mode przednie i tylne koła otrzymują po połowie wytwarzanego przez silnik momentu obrotowego.

Podczas jazdy panowanie nad autem ułatwia nowy degresywny układ kierowniczy, który dozuje siłę wspomagania na przekładni zębatkowej za pomocą elektrycznego silnika w zależności od prędkości auta. Sportage otrzymał też zupełnie nowe tylne zawieszenie wykonane w układzie wielowahaczowym. W jego skład wchodzi pięć drążków. Ponadto sprężyny zostały oddzielone od amortyzatorów, na czym zyskała wewnętrzna przestrzeń. Standardowe amortyzatory można zastąpić takimi o zmiennej amplitudzie, które pozwalają na uzyskanie odpowiedniej dla chwilowych warunków jazdy pracy zawieszenia.

Sporo uwagi konstruktorzy poświęcili zagadnieniom bezpieczeństwa. Nowością z tego zakresu w tym aucie są czujniki monitorujące zagrożenie wywrócenia pojazdu, które w razie potrzeby aktywują boczne i kurtynowe poduszki oraz napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa.

Wszystko wskazuje na to, że w coraz bardziej zatłoczonym segmencie SUV-ów najnowsza kia będzie sobie dobrze radzić.

Na krajowym rynku nowy sportage dostępny będzie w czterech wersjach wyposażenia, które moż-na rozbudować o liczne dodatki. Ceny zaczynają się od 66 900 zł.

Patrz też: Nowa Kia do jazdy po mieście: Trzymetrowy prototyp pokazany na salonie w Paryżu

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki