spaliny samochodowe, zanieczyszczenie powietrza

i

Autor: Artur Hojny spaliny samochodowe

Koniec ze szrotami na drogach? Ministerstwo zapowiada zmiany, które mają wyeliminować jeżdżący złom

2020-04-15 17:07

Wygląda na to, że właściciele aut składanych z dwóch, pojazdów z wyciętymi katalizatorami i filtrami DPF mają się czego obawiać. Ministerstwo Infrastruktury chce się wziąć na poważnie za kontrolę stanu technicznego samochodów, które jeżdżą po polskich drogach.

Idą zmiany, które mają oczyścić polskie drogi z jeżdżącego "złomu". W odpowiedzi na interpelację posłanki PO, Agnieszki Hanajczyk, resort poinformował o propozycji wprowadzenia nowego systemu wysokiej jakości badań technicznych pojazdów. Jak twierdzi Rafał Weber, Sekretarz Stanu w ministerstwie infrastruktury, jest już pomysł, który pozwoli wyeliminować m.in. auta źle naprawione po kolizji i te zagrażające środowisku.

SprawdźMasz takie nawyki? Jeżdżąc w ten sposób niszczysz sobie auto! Tych 10 grzechów się wystrzegaj

Mowa o naprawie systemu nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Przygotowywana przez ministerstwo nowelizacja zakłada zmiany w metodach badawczych oraz przewiduje kary za usuwanie filtrów DPF i katalizatorów. Konsekwencje są przewidziane również dla tych, którzy dopuszczają do ruchu pojazdy nie spełniające norm technicznych, np. w zakresie bezpieczeństwa.

Dostrzegając już wcześniej problematykę poruszoną w pytaniu Pani Poseł, a także reagując na dochodzące sygnały m.in. o dużym napływie z zagranicy aut wiekowych, nie spełniających norm technicznych, w Ministerstwie Infrastruktury została przygotowana propozycja wprowadzenia nowego systemu wysokiej jakości badań technicznych pojazdów.

- powiedział Rafał Weber. 

Zmiany mają uzasadnienie w licznych raportach i wynikach kontroli przeprowadzonych przez organy takie jak policja czy GITD. Jak podaje "Auto Świat", raport NIK z 2017 roku wykazał, że w 2015 r. policjanci w wyniku przeprowadzonych kontroli, obejmujących tylko nieznaczny odsetek pojazdów uczestniczących każdego dnia w ruchu drogowym, zatrzymali 425,2 tys. dowodów rejestracyjnych pojazdów, które zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego, porządkowi na drodze i środowisku naturalnemu. Tylko 152 tys. z nich nie posiadało ważnych badań technicznych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki